Ομοφωνία της ελληνικής κυβέρνησης και αμερικανικής διπλωματίας στη στήριξη έργων μεταφοράς ενέργειας όπως ο ΤΑΡ και ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός, εκφράστηκε στη διάρκεια του ενεργειακού συνεδρίου που πραγματοποιείται σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης σε μήνυμά του αναφέρθηκε με έμφαση στον αγωγό ΤΑΡ, που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη και όπως είπε, οι εργασίες για την κατασκευή του θα ξεκινήσουν τον Μάιο.
Στο ίδιο συνέδριο ο κ. William Silkworth, στέλεχος του State Department και άμεσος συνεργάτης του γνωστού στην Ελλάδα Amos Hochstein, εξέφρασε ενθουσιασμό για τις εξελίξεις στην Ελλάδα σε ό,τι αφορά στις νέες ενεργειακές υποδομές, όπως είναι οι αγωγοί και η επέκταση του τερματικού υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρεβυθούσας.
Ο κ. Silkworth τάχθηκε υπέρ της διαφάνειας του ανταγωνισμού και της ενοποίησης των ενεργειακών αγορών, όπως και υπέρ της διαφοροποίησης του ενεργειακού εφοδιασμού.
Ωστόσο εξέφρασε την ανησυχία της αμερικανικής διπλωματίας για σχέδια μεταφοράς ρωσικού αερίου, όπως είναι ο SouthStream ή ο NorthStream II, για τα οποία, όπως είπε, αποπροσανατολίζουν από τον στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης των πηγών εφοδιασμού και αποτελούν εργαλείο στα χέρια της Ρωσίας για να διατηρήσει την κυριαρχία στην ενεργειακή αγορά και κατ' επέκταση στην πολιτική και την οικονομία.
Πάντως, επισήμανε ότι στόχος της διπλωματίας των ΗΠΑ δεν είναι η εξαφάνιση του ρωσικού αερίου αλλά η ανάπτυξη του ανταγωνισμού.
Στο ίδιο συνέδριο, ο εκπρόσωπος της αζέρικης SOCAR στην Αθήνα, κ. Amar Mammadov, διαβεβαίωσε ότι η εταιρεία του παραμένει στη διαδικασία εξαγοράς του ΔΕΣΦΑ, για τον οποίον εξέφρασε την άποψη ότι έχει να επιτελέσει σημαντικό ρόλο στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων.
Επίσης διαβεβαίωσε ότι με την ολοκλήρωση της εξαγοράς, θα συνεχιστεί κανονικά το πρόγραμμα αναβάθμισης του τερματικού της Ρεβυθούσας και εν γένει εμφάνισε τη SOCAR διατεθειμένη να διεκδικήσει τον ΔΕΣΦΑ, παρά τις δυσκολίες που έχουν προκύψει από τις αρχές ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Τέλος, εκ μέρους της εταιρείας του αγωγού ΤΑΡ, ο κ. Ρίκαρντ Σκούφιας, country manager του ΤΑΡ για την Ελλάδα, επιβεβαίωσε και αυτός ότι προς το τέλος του πρώτου εξαμήνου θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής του αγωγού, εκφράζοντας ταυτόχρονα την ικανοποίηση της εταιρείας για το εξαιρετικό επίπεδο συνεργασίας με τις ελληνικές αρχές για την επιχειρηματική κοινότητα.
Όπως είπε, για την κατασκευή του αγωγού σε ελληνικό έδαφος θα εργαστούν 150 ελληνικές επιχειρήσεις, κατασκευαστικές, παροχής υπηρεσιών και παροχής εξοπλισμού, ενώ τόνισε ότι πολλές ελληνικές επιχειρήσεις ανταγωνίστηκαν με ίσους όρους ξένες, καταφέρνοντας να επιλεγούν σε διάφορες εργολαβίες.
Έχουμε εξαιρετική συνεργασία με τον ΔΕΣΦΑ και με το ελληνικό υπουργείο, τόνισε ο ίδιος, και όπως είπε σύντομα θα αρχίσει να λειτουργεί η υπηρεσία κτηματολογίου για τις αποζημιώσεις των ιδιοκτητών από όπου θα περάσει ο αγωγός.
Απαντώντας σε ερωτήσεις για τυχόν επιπτώσεις στο έργο από τις χαμηλές τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου, καθώς πολλοί από τους μετόχους του αγωγού είναι πετρελαϊκές εταιρείες, ο κ. Σκούφιας απάντησε ότι η επενδυτική απόφαση έχει ληφθεί, η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη και δεν πρόκειται να υπάρξει καμία επίπτωση στην ολοκλήρωση των εργασιών.
Δίνουμε έμφαση στη διαχείριση κόστους του έργου, κάτι που είναι θετικό για την ολοκλήρωσή του με τρόπο οικονομικά αποδοτικό, κατέληξε ο ίδιος.