Νέα ζωή σε ένα από τα ιστορικά πέτρινα βιομηχανικά κτίρια της Σύρου επιχειρεί να δώσει μια οικογένεια κλωστοϋφαντουργών οι οποίοι αποφάσισαν να επενδύσουν στην Ερμούπολη για τη δημιουργία εμπορικού κέντρου, συνολικής επιφάνειας άνω των 10.000 τετραγωνικών.
Η οικογένεια Ιγνατιάδη, ιδιοκτήτες της ΤΕΡΛΑΝΑ ΑΕ, που επένδυσαν για το εμπορικό κέντρο, αποφάσισαν έπειτα από πέντε δεκαετίες στην κλωστοϋφαντουργία, να αναστήσουν ένα βιομηχανικό κτίριο του 1938 που αποκτήθηκε το 1960 από την Πειραϊκή Πατραϊκή και για χρόνια λειτουργούσε ως κλωστήριο.
Το κτίριο, που είχε αγοραστεί από την ΤΕΡΛΑΝΑ το 1993, από τον περασμένο Οκτώβριο λειτουργεί ως εμπορικό κέντρο το οποίο μπορεί να στεγάσει επιφάνειες 7.500 τ.μ. κύριας χρήσης (καταστημάτων), χωρίς να υπολογίζονται οι άφθονοι κοινόχρηστοι χώροι (διάδρομοι, αίθριο, χώροι στάθμευσης στεγασμένοι και υπαίθριοι) και κυρίως οι τεράστιες και μοναδικές στην Ερμούπολη βεράντες κύριας χρήσης ,συνολικού μεγέθους άνω των 2.500 τ.μ.
Οπως υποστηρίζει ο αντιπρόεδρος της εταιρείας Ανθιμος Ιγνατιάδης, "τα μεγέθη αυτά για τους κατοίκους του λεκανοπεδίου ενδεχομένως να μην ακούγονται και τόσο εντυπωσιακά, όμως για ένα πετρόκτιστο κατά κύριο λόγο κτήριο ηλικίας σχεδόν 100 ετών που βρίσκεται στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, αποτελεί υποθέτω την οροφή σε ότι αφορά το μέγεθος που μπορεί να έχει ένα κτίσμα στην περιοχή αυτή'.
Στα συγκεκριμένα μεγέθη πρέπει να προστεθεί, όπως λέει ο κ. Ιγνατιάδης, "η πρωτοποριακή αρχιτεκτονική προσέγγιση που εφαρμόσαμε προκειμένου να διατηρήσουμε αλλά και να συνδυάσουμε την βιομηχανική «χροιά» με αυτή ενός σύγχρονου εμπορικού κέντρου και έχετε απέναντί σας το πρώτο σε μέγεθος εμπορικό κτήριο στις Κυκλάδες και το πρώτο στην Ελλάδα πρώην βιομηχανικό ακίνητο που αλλάζει χρήση σε αμιγώς εμπορικό κεντρο".
Μέχρι σήμερα έχουν εγκατασταθεί στο εμπορικό κέντρο ένα κατάστημα 1.800 τ.μ. της Lidl, μία μεγάλη αίθουσα 950 τ.μ. bowling και παιγνίων, ενώ σύντομα αναμένεται να στεγαστεί παιδότοπος και επίσης γυμναστήριο με σχολή πολεμικών τεχνών.
Η επένδυση της ΤΕΡΛΑΝΑ συνέπεσε, όμως, με τη βαθιά οικονομική κρίση με αποτέλεσμα να είναι μισθωμένο περί το 30% του εμπορικού κέντρου. Ο κ. Ιγνατιάδης υποστηρίζει πως "ο κόσμος συρρέει μετά από την έναρξη του εμπορικού κέντρου τον Οκτώβριο, το έχει αγκαλιάσει και εκφράζεται με τον πιο ένθερμο τρόπο για την ποιότητα και αισθητική του χώρου". Τα θερμά λόγια δεν έχουν μεταφραστεί ακόμα σε μισθώσεις.
Κατά τον κ. Ιγνατιάδη, πάντως, "τόσο το Lidl που είναι η «άγκυρα» του εμπορικού κέντρου όσο και το bowling που ξεκίνησε τα Χριστούγεννα, παρουσιάζουν εντυπωσιακά αποτελέσματα πωλήσεων και προσέλευσης κόσμου. Ας σημειωθεί ότι η άνετη πρόσβαση μέσω κλειστού και ανοικτού parking είναι ένα ακόμα στοιχείο που διαφοροποιεί θετικά το Πiraiki Center σε μία πόλη με έντονα σημάδια έλλειψης χώρων στάθμευσης και κορεσμένου κέντρου πόλης".
Η ΤΕΡΛΑΝΑ ΑΕ ιδρύθηκε το 1963 από τον κ. Νίκο Ιγνατιάδη, ο οποίος παραμένει έως και σήμερα ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος. Η οικογένεια Ιγνατιάδη αποφάσισε το 2013 να διακόψει την επιζήμια λειτουργία της εταιρείας ως κάθετης παραγωγής κλωστοϋφαντουργικής μονάδας, "μία επώδυνη απόφαση μια που αφήναμε πίσω εκτός από 50 χρόνια δραστηριότητας, 5 εργοστάσια παραγωγής (2 ραφεία στα Βαλκάνια και 3 μονάδες παραγωγής στην Ελλάδα, μία από τις οποίες στη Σύρο)". Για λόγους σύγκρισης, το 2007 ο όμιλος απασχολούσε συνολικά 680 εργαζόμενους και είχε εξαγωγές σε 17 χώρες.
Τότε έπεσε στο τραπέζι η ιδέα αξιοποίησης του χαρτοφυλακίου ακινήτων της εταιρείας, με πρώτο το ακίνητο της Σύρου "λόγω της πολύ κεντρικής θέσης του αλλά και της διαφαινόμενης ανάγκης της Ερμούπολης σε χώρους με μεγάλες επιφάνειες οι οποίες ήταν έως σήμερα ανύπαρκτες". Ετσι ξεκίνησε η προσπάθεια για αλλαγή χρήσης βιομηχανικού κτηρίου, κάτι ιδιαίτερα δύσκολο ,δαπανηρό και χρονοβόρο για την Ερμούπολη η οποία σαν «Ιστορικός Τόπος» αδειοδοτείται από την Υπηρεσία Νεοτέρων Μνημείων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας στην Αθήνα.
Μετά την λήψη της σχετικής άδειας, η διαδικασία ανακαίνισης του κτηρίου είχε σαν κέντρο βάρους την ανάδειξη της βιομηχανικής του ταυτότητας και παρελθόντος με παράλληλη αξιοποίηση του μεγάλου όγκου και μεγέθους προκειμένου να στεγασθούν σύγχρονα καταστήματα και υπηρεσίες με τον κ. Ιγνατιάδη να υποστηρίζει πως η διοίκηση δεν ήθελε "να πέσουμε στην παγίδα να μετεξελιχθεί το κτήριο σε κάποιο ιδιότυπο μουσείο". Το εγχείρημα αυτό "είναι πρωτοποριακό και δεν έχει επιχειρηθεί ξανά στην Ελλάδα (πέρα από κάποιους εκθεσιακούς χώρους για εικαστικά δρώμενα η χώρους διασκέδασης που κατά καιρούς αναπτύσσονται).
Να σημειωθεί ότι άλλα παλιά βιομηχανικά ακίνητα της άλλοτε κραταιάς σε βιομηχανική παραγωγή Ερμούπολης, είτε έχουν μετατραπεί σε καταστήματα χωρίς κανένα σεβασμό στο παρελθόν τους, η απλά αφήνονται – και αυτή είναι η πλειοψηφία – στην τύχη τους να καταρρεύσουν.
"Επιθυμία μας ήταν και παραμένει ο επισκέπτης του εμπορικού μας κέντρου αρχικά να θαυμάζει τον χώρο και αμέσως μετά να προβληματίζεται και να αντιλαμβάνεται την αναγκαία διαδικασία μετάβασης από το παρελθόν στο παρόν ,σε μία Ελλάδα με έντονα στοιχεία αναζήτησης ταυτότητας και έλλειψης προσανατολισμού" λέει ο Ανθ. Ιγνατιάδης.
"Μεταξύ άλλων στοχεύουμε στην ανάδειξη οποιασδήποτε αξιόλογης παραγωγικής δραστηριότητας της Σύρου μέσω καταστημάτων όπου θα προβάλλονται και θα πωλούνται τοπικά προϊόντα".