Ενέργεια: Σε πέντε χρόνια η νέα γραμμή μεταφοράς Ελλάδας-Βουλγαρίας

Το 2021 υπολογίζει ο ΑΔΜΗΕ ότι θα λειτουργεί η νέα γραμμή υψηλής τάσης Ελλάδας-Βουλγαρίας. Θα διπλασιάσει τη δυναμικότητα της διασύνδεσης. Τι σημαίνει για το διασυνοριακό εμπόριο μεταξύ Ελλάδας-Βουλγαρίας-Τουρκίας.

Ενέργεια: Σε πέντε χρόνια η νέα γραμμή μεταφοράς Ελλάδας-Βουλγαρίας

Σε φάση υλοποίησης μπαίνει μετά από μια εικοσαετία μελετών και συζητήσεων, η νέα, δεύτερη γραμμή υψηλής τάσης που θα συνδέει τα ηλεκτρικά δίκτυα Ελλάδας και Βουλγαρίας.

Πρόκειται για τη γραμμή Νέα Σάντα Ροδόπης - Maritsa East 1, η οποία στην αρχική της μορφή μελετήθηκε από το 2002, αλλά μόλις τα τελευταία χρόνια χαρακτηρίζεται ως έργο προτεραιότητας.

Ήδη με την ολοκλήρωση των μελετών, ο ΑΔΜΗΕ έδωσε στη δημοσιότητα τα χαρακτηριστικά του έργου, καλώντας τους ενδιαφερόμενους να εκφράσουν άποψη κυρίως στα θέματα όδευσης και προστασίας του περιβάλλοντος.

Με τη λειτουργία της νέας γραμμής, θα αυξηθεί κατά 600 μεγαβάτ (διπλασιαστεί) η μεταφορική ικανότητα της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών, ενώ θα απορροφάται μεγαλύτερο ποσοστό ενέργειας από τα αιολικά πάρκα που λειτουργούν και στις δύο πλευρές των συνόρων. Επιπλέον, σημειώνει ο ΑΔΜΗΕ, θα έχει σημαντική θετική επίπτωση στην ασφαλή λειτουργία των διασυνδέσεων μεταξύ του Ευρωπαϊκού και του Τουρκικού Συστήματος μεταφοράς. Ας σημειωθεί εδώ ότι το τουρκικό ηλεκτρικό σύστημα έχει ενταχθεί πλέον στο ευρωπαϊκό και συνδέεται τόσο με το ελληνικό όσο και με το βουλγαρικό, ενώ πραγματοποιούνται μονίμως συναλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ των τριών χωρών, με τη Βουλγαρία να είναι κυρίως εξαγωγική προς Ελλάδα και Τουρκία.

Εξυπακούεται ότι η λειτουργία της γραμμής θα αυξήσει σημαντικά το διασυνοριακό εμπόριο ηλεκτρικής ενέργειας, με όσα θετικά και αρνητικά συνεπάγεται η εξέλιξη αυτή για την εγχώρια κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένας από τους λόγους που εντάχθηκε στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος είναι η συμβολή του στη μείωση του κόστους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας για την περιοχή ΝΑ Ευρώπης, καθώς όπως είναι γνωστό σε χώρες όπως η Βουλγαρία και η Ρουμανία, οι τιμές είναι πολύ χαμηλότερες από ό,τι στην Ελλάδα.

Το έργο

Το έργο της 2ης ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας αφορά τσην κατασκευή μίας νέας γραμμής μεταφοράς 400 κιλοβόλτ απλού κυκλώματος, μήκους 130 χιλιομέτρων περίπου, που θα συνδέει το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης-ΚΥΤ Νέας Σάντας και τον υποσταθμό Maritsa East 1 στη Βουλγαρία. Το μήκος της γραμμής επί ελληνικού εδάφους είναι περί τα 29 χιλιόμετρα και το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ για το ελληνικό τμήμα της γραμμής, το οποίο θα κατασκευαστεί στον Νομό Ροδόπης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη από το 2002 είχε μελετηθεί από κοινού με τη βουλγαρική πλευρά η κατασκευή διασύνδεσης 400 κιλοβόλτ από το ΚΥΤ Φιλίππων προς τον Υποσταθμό Maritsa στη Βουλγαρία. Στο μεσοδιάστημα ωστόσο, η ελληνική πλευρά υλοποίησε τη νέα γραμμή μεταφοράς ΚΥΤ Φιλίππων - Ν. Σάντα - Τουρκία και μάλιστα με σχεδιασμό τέτοιο (δύο κυκλώματα) ώστε η γραμμή αυτή να αξιοποιηθεί τόσο για τη σύνδεση με την Τουρκία, όσο και για νέα γραμμή με τη Βουλγαρία.

Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η νέα διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας θα αυξήσει την ικανότητα μεταφοράς μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, ενισχύοντας τον διάδρομο Βορρά-Νότου και κατά αυτόν τον τρόπο θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη της ενιαίας αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ε.Ε. Επιπλέον η νέα διασύνδεση θα συμβάλει στην ενίσχυση του Ευρωπαϊκού δικτύου 400 κιλοβόλτ στα ανατολικά, και ως εκ τούτου στη μελλοντική ολοκλήρωση της ευρωπαϊκής και της τουρκικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Τέλος, η ενίσχυση του δικτύου 400kV στα ανατολικά σύνορα Ελλάδας και Βουλγαρίας θα συνεισφέρει στην ασφαλή διείσδυση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (κυρίως αιολικών σταθμών) στις περιοχές αυτές για τις οποίες υπάρχει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v