Ολοένα πιο σύνθετο αλλά και ευνοϊκό -υπό προϋποθέσεις- για την Ελλάδα διαμορφώνεται το σκηνικό των κρατήσεων στις ευρωπαϊκές αγορές.
Η περίοδος κρατήσεων εισέρχεται, όπως όλα δείχνουν, σε μια εξαιρετικά κρίσιμη φάση στην αγορά της Γερμανίας, καθώς οι τουρ οπερέιτορ βλέπουν τους πελάτες τους να γυρίζουν την πλάτη στην Τουρκία και την επιδημία του ιού Zika να (μισο)κλείνει την «εναλλακτική πόρτα» προς αρκετούς προορισμούς της Αμερικής.
Οι «μεγάλοι» της αγοράς όπως η TUI (ο μεγαλύτερος ταξιδιωτικός όμιλος της Ευρώπης) είδε τη βουτιά στις κρατήσεις του για την Τουρκία να συνοδεύεται κι από οδυνηρή πτώση της τιμής της μετοχής του.
Η μετοχή της TUI πραγματοποίησε «βουτιά» 3% ύστερα από την ανακοίνωση του ομίλου ότι οι κρατήσεις για την Τουρκία εμφανίζονται μειωμένες κατά 40% σε σχέση με πέρυσι. Ανακοίνωση η οποία συνδυάστηκε με την κίνηση της Barclays να μειώσει την τιμή-στόχο για τα αναμενόμενα κέρδη ανά μετοχή της TUI.
Πόσο σημαντική είναι για τους Γερμανούς τουρ οπερέιτορ η μείωση κρατήσεων για την Τουρκία αποτυπώνεται στα λόγια του Διευθύνοντος Συμβούλου του ομίλου TUI Fritz Joussen, ο οποίος εξήγησε ότι αντιπροσωπεύουν το 14% της πελατείας του.
H πτώση κρατήσεων για Τουρκία μεταφράζεται σε περίπου 1 εκατ. ταξιδιώτες. Κι αυτό καθώς οι υπεύθυνοι του ομίλου εκτιμούν ότι θα στείλουν φέτος στην Τουρκία περί το 1 εκατ. Γερμανούς έναντι 2 εκατ. καθεμία από τις προηγούμενες χρονιές.
Μοιραία η TUI υποχρεώνεται σε αναπροσαρμογή πλάνων, καθώς η Ισπανία αγγίζει ήδη,τα όρια του sold out και ο ιός Zika αποθαρρύνει τους τουρίστες από προορισμούς της Αμερικής. Αν δεν βρει, άμεσα, εναλλακτικούς προορισμούς για την πελατεία της, θα απειληθεί με απώλεια εσόδων.
Έτσι, η TUI «φορτώνει» το ελληνικό της πρόγραμμα, σε μια προσπάθεια να απορροφήσει η Ελλάδα μεγάλο μέρος όσων επρόκειτο να ταξιδέψουν στην Τουρκία.
Η υψηλή ζήτηση για την Ισπανία είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν κατά 13% περίπου οι τιμές στα ξενοδοχεία σε προορισμούς όπως τα Κανάρια. Με αυτόν τον τρόπο δεν είναι ελκυστικά για πελάτες της TUI με μικρό πορτοφόλι. Όπως εκείνοι, δηλαδή, που προτιμούσαν τα προηγούμενα χρόνια προορισμούς όπως η Αίγυπτος και η Τυνησία. Οι υπεύθυνοι της TUI ανέφεραν χαρακτηριστικά πως ένα ξενοδοχείο πέντε αστέρων στην Τυνησία κοστίζει όσο ένα δύο αστέρων στην Ισπανία.
Οπότε, ίσως προκύπτει μια κάποια ευκαιρία για εκείνους τους Έλληνες ξενοδόχους που είναι διατεθειμένοι να ρίξουν τις τιμές τους κοντά στον... βυθό.
Η TUI, πάντως, έχει αποφασίσει να δώσει προτεραιότητα στη Βουλγαρία, όπου οι τιμές είναι ανάλογες της Τυνησίας. Έτσι, αν και το ξενοδοχειακό δυναμικό της Βουλγαρίας είναι περιορισμένο, αναμένεται να αποτελέσει φέτος σημαντικό προορισμό των Γερμανών. Παράλληλα, η TUI θα επιδιώξει να στρέψει μέρος των πελατών της προς τις μονάδες που ελέγχει στο Πράσινο Ακρωτήριο (Cape Verde).
Στο ίδιο μήκος κύματος δείχνει να κινείται και ο δεύτερος ισχυρότερος τουρ οπερέιτορ της Ευρώπης Thomas Cook, γερμανικών συμφερόντων επίσης. Ο Thomas Cook επιβεβαίωσε τη στήριξή του στην Ελλάδα μέσω της θυγατρικής αεροπορικής του εταιρίας Condor (μία από τις τρεις αεροπορικές εταιρίες του ομίλου, που διαθέτουν συνολικά 89 αεροπλάνα).
Όπως προκύπτει από το πρόγραμμα της Condor για το 2016, η γερμανική εταιρία θα πραγματοποιεί φέτος 115 πτήσεις την εβδομάδα από οκτώ πόλεις της Γερμανίας (Βερολίνο, Ντίσελντορφ, Φρανκφούρτη, Αμβούργο, Ανόβερο, Λειψία, Μόναχο, Στουτγκάρδη) προς 14 ελληνικούς προορισμούς. Πιο συγκεκριμένα θα πραγματοποιεί δρομολόγια προς Άραξο (Πάτρα), Χανιά, Ηράκλειο, Καλαμάτα, Καβάλα, Κέρκυρα, Κω, Μύκονο, Πρέβεζα, Ρόδο, Σαντορίνη, Σκιάθο, Βόλο και Ζάκυνθο.
Σε δύσκολους καιρούς για την Κω, μάλιστα, ο Thomas Cook έχει προγραμματίσει να πραγματοποιεί 18 δρομολόγια τη βδομάδα και από τις οκτώ πόλεις της Γερμανίας απ' όπου θα πετά προς Ελλάδα.