Σε κίνδυνο (και) τα ΣΔΙΤ απορριμμάτων σε Ηπειρο και Ηλεία

Τρία έργα ΣΔΙΤ για τη διαχείριση απορριμμάτων, σε Περιφέρεια Πελοποννήσου, Ηπειρο και Ηλεία, έχουν κολλήσει επί μήνες. Στην αγορά θεωρούν πως η κυβέρνηση παγιδεύτηκε στις εξαγγελίες ορισμένων παραγόντων που υποσχέθηκαν ακύρωση των διαγωνισμών.

Σε κίνδυνο (και) τα ΣΔΙΤ απορριμμάτων σε Ηπειρο και Ηλεία

Χάθηκαν στη… μετάφραση τα κυβερνητικά στελέχη που ασχολούνται με τις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) στα απορρίμματα.

Ετσι, εξαιτίας του προσωπικού αγώνα που φαίνεται πως δίνει ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Τσιρώνης για την ακύρωση του διαγωνισμού για το ΣΔΙΤ της περιφέρειας Πελοποννήσου, είναι στον αέρα και οι διαγωνισμοί για την Ηπειρο και την Ηλεία, που βρίσκονται εντός των απαιτήσεων που έχει θέσει.

Την ίδια στιγμή, η Διυπουργική Επιτροπή Συντονισμού Μεγάλων Εργων εμφανίζεται να διαπραγματεύεται εκ των υστέρων και κατά παράβαση της νομοθεσίας με την περιφέρεια Πελοποννήσου και τον προσωρινό ανάδοχο του έργου.

Στην αγορά αρχίζουν να αναρωτιούνται αν υπάρχει κάπου στις κοινοτικές οδηγίες το μοντέλο διαγωνισμού με εκ των υστέρων διαπραγμάτευση για ικανοποίηση όρων που είναι άγνωστοι κατά την έναρξη της διαδικασίας!

Οι ίδιοι επισημαίνουν πως «κάνουν ότι διαπραγματεύονται», επειδή το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε πως ο διαγωνισμός για το ΣΔΙΤ Πελοποννήσου μπορεί να ακυρωθεί μόνο με νομοθετική ρύθμιση και μόνο αφού ο νομοθέτης σταθμίσει τις επιπτώσεις για την τοπική κοινωνία, όταν κάποιες πόλεις (όπως η Τρίπολη) ζουν εδώ και χρόνια μέσα στα σκουπίδια.

Οσοι ασχολούνται με τη διαχείριση απορριμμάτων θεωρούν πως «αργά ή γρήγορα οι διαγωνισμοί θα προχωρήσουν γιατί δεν υπάρχει άλλη λύση». Οι ίδιοι πιστεύουν πως η κυβέρνηση θα μπορούσε να είχε ήδη προχωρήσει στην υπογραφή των συμβάσεων για την περιφέρεια Ηπείρου και τον νομό Ηλείας. «Δεν προχωρούν προκειμένου να δικαιολογηθεί η καθυστέρηση με το ΣΔΙΤ της περιφέρειας Πελοποννήσου», επισημαίνουν.

Οι ίδιοι εξηγούν πως την ίδια στιγμή που ο κ. Τσιρώνης λέει πως το έργο της Πελοποννήσου είναι ακριβό, θεωρεί πως το αντίστοιχο της Ηπείρου μπορεί να προχωρήσει γιατί καλύπτει τις απαιτήσεις του για το κόστος.

Τι λένε, όμως, οι αριθμοί; Για το ΣΔΙΤ Ηπείρου προβλέπεται κόστος διαχείρισης (gate fee) 42 ευρώ ανά τόνο απορριμμάτων, το οποίο καλύπτει μόνο την κατασκευή και λειτουργία ενός εργοστασίου διαχείρισης.

Στην Πελοπόννησο, που θεωρείται ακριβή λύση κατά τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος, προβλέπεται gate fee 62 ευρώ ανά τόνο, όταν ο ανάδοχος θα κατασκευάσει και θα λειτουργήσει: Τρία εργοστάσια διαχείρισης, τρεις χώρους υγειονομικής ταφής (ΧΥΤΥ), δύο σταθμούς μεταφόρτωσης (ΣΜΑ) καθώς και το έργο μεταφοράς από τους ΣΜΑ μέχρι τα τρία εργοστάσια.

Οσο για το «φαραωνικό» έργο της Πελοποννήσου και το «καλά διαστασιολογημένο» έργο της Ηπείρου, πάντα κατά τον κ. Τσιρώνη, οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί: Για το έργο της Ηπείρου προβλέπεται ελάχιστη ποσότητα 245 κιλά ανά κάτοικο ανά έτος και της Πελοποννήσου 260 κιλά ανά κάτοικο ανά έτος. Με τη διαφορά πως η τελευταία έχει διπλάσιες επισκέψεις τουριστών ανά έτος κ.λπ.

Οσοι θεωρούν πως η κυβέρνηση «διαπραγματεύεται» χωρίς να έχει τέτοια δυνατότητα από το νόμο και χωρίς ουσιαστικό λόγο, πιστεύουν πως απλώς χάνεται πολύτιμος χρόνος.

Την ίδια στιγμή, περιοχές της περιφέρειας Πελοποννήσου αλλά και η Ηλεία πνίγονται στα σκουπίδια, με επισκέψεις υπουργών που υπόσχονται άμεσες λύσεις κ.λπ. Προσωρινός ανάδοχος για το έργο ΣΔΙΤ της Πελοποννήσου είναι η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, στο αντίστοιχο έργο της Ηπείρου η κοινοπραξία Archirodon Group NV - Ιντρακάτ – Envitec και της Ηλείας, η κοινοπραξία J&P ΑΒΑΞ – Μεσόγειος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v