Με ιδανικό τρόπο ολοκληρώθηκε το 2015 για το αεροδρόμιο της Αθήνας καθώς οι εντυπωσιακές επιδόσεις που πέτυχε κατά τη διάρκεια της χρονιάς το οδήγησαν στο Τop 20 της παγκόσμιας κατάταξης αεροδρομίων μεσαίου μεγέθους.
Κριτήριο για την κατάταξη των αεροδρομίων ήταν η έγκαιρη (On Time Performance, OTP) άφιξη και αναχώρηση των πτήσεων, με χρονική απόκλιση όχι μεγαλύτερη των 15 λεπτών σε σχέση με την προγραμματισμένη ώρα.
Την επεξεργασία των στοιχείων έκανε η μεγαλύτερη, εξειδικευμένη σε θέματα ανάλυσης δεδομένων στον χώρο των αερομεταφορών εταιρεία OAG, η οποία κατέταξε τα αεροδρόμια σε τρεις κατηγορίες με βάση τις διαθέσιμες θέσεις σε προγραμματισμένα δρομολόγια.
Στην κατηγορία των αεροδρομίων μικρού μεγέθους συμπεριλήφθηκαν εκείνα των οποίων οι διαθέσιμες προγραμματισμένες θέσεις δεν ξεπερνούσαν συνολικά τα 10 εκατ. Στην κατηγορία μεσαίου μεγέθους εντάχθηκαν τα αεροδρόμια με 10-20 εκατ. προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις ενώ στα μεγάλα αεροδρόμια συμπεριλήφθηκαν όσα είχαν να παρουσιάσουν συνολικές διαθέσιμες θέσεις σε προγραμματισμένες πτήσεις περισσότερες από 20 εκατ.
Το αεροδρόμιο της Αθήνας, σύμφωνα με τα στοιχεία της OAG, κατάφερε το 2015 να πετύχει μ' ένα σμπάρο δυο τρυγόνια. Αρχικά «ανέβηκε» κατηγορία εξαιτίας της σημαντικής αύξησης θέσεων σε προγραμματισμένα δρομολόγια.
Αποτέλεσμα το οποίο οφείλεται κυρίως στη σημαντική αύξηση του μεταφορικού έργου των δύο βασικών «παικτών» του ελληνικού αεροδρομίου: την ελληνική αεροπορική εταιρεία Aegean και την ιρλανδική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair.
Ταυτόχρονα, όμως, και παρά την αύξηση της κίνησης, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» κατάφερε να βελτιώσει και το ποσοστό έγκαιρων αφίξεων και αναχωρήσεων των δρομολογίων από το 87,4% στο 87,8%.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι τα επτά πρώτα αεροδρόμια της κατάταξης απείχαν λιγότερο από μία ποσοστιαία μονάδα. Ενδεικτικά, το αεροδρόμιο της Αθήνας πέτυχε επίδοση μόλις 0,73% χαμηλότερη από το αεροδρόμιο της Κοπεγχάγης το οποίο βρέθηκε στην κορυφή, με ποσοστό έγκαιρων αφίξεων και αναχωρήσεων 88,53%.
Για να φθάσει στην 7η θέση το αεροδρόμιο της Αθήνας χρειάστηκε να αφήσει πίσω του γνωστά ευρωπαϊκά αεροδρόμια όπως του Αμβούργου, το ένα από τα αεροδρόμια του Βερολίνου (Tegel), της Βιέννης και της Στοκχόλμης.
Σε απόσταση... δεκαδικών από την κορυφή της συγκεκριμένης κατηγορίας διατηρήθηκε το αεροδρόμιο Seremetyevo της Μόσχας, με επίδοση 88,48%. Όσο ακριβώς και το αεροδρόμιο του Ελσίνκι, το οποίο αναρριχήθηκε στην τρίτη θέση της κατάταξης από την έκτη που βρισκόταν το 2014.
Οι Σκανδιναβοί αποδείχθηκαν μάστορες στο... «κούρντισμα» αεροδρομίων αφού κατάφεραν να εντάξουν και τα τέσσερα της περιοχής (Κοπενχάγη, Όσλο, Ελσίνκι, Στοκχόλμη) στα 20 κορυφαία της κατηγορίας.
Το αεροδρόμιο της Αθήνας, πάντως, θα χρειαστεί να καταβάλει μεγάλη προσπάθεια τα επόμενα χρόνια για να διατηρηθεί στο Top 20 της κατηγορίας καθώς μια σειρά ανταγωνιστών του έχουν ήδη σε εξέλιξη ή ετοιμάζονται να δρομολογήσουν επενδύσεις επέκτασης και αναβάθμισής τους.
Τα αεροδρόμια του Brisbane και του Auckland προγραμματίζουν έργα κατασκευής νέων διαδρόμων στα επόμενα δέκα χρόνια ενώ τα αεροδρόμια του Oslo και του Salt Lake City έχουν ήδη σε εξέλιξη έργα επέκτασης.
Σε μεγάλο «στοίχημα» για το 2016 αναδεικνύεται για τα μεσαίου μεγέθους αεροδρόμια, το γεγονός ότι κανένα απ' όσα περιλαμβάνονται στο Top 20 δεν κατάφερε να ξεπεράσει το 90% σε ακριβείς αναχωρήσεις και αφίξεις δρομολογίων. Μια εξήγηση γι' αυτό ίσως αποτελεί ο μεγάλος φόρτος που δέχονται τα αεροδρόμια της κατηγορίας σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας.
Στα αεροδρόμια της Ευρώπης ιδιαίτερα, σε ένα βαθμό οι καθυστερήσεις οφείλονται και στη διαχείριση της κυκλοφορίας από το Eurocontrol, όπως εξηγούν στελέχη της αεροπορικής αγοράς.
Οι άλλες δύο κατηγορίες αεροδρομίων, μεγάλου και μικρού μεγέθους, πάντως τα κατάφεραν καλύτερα σε αυτό θέμα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην κατηγορία αεροδρομίων μικρού μεγέθους, τα επτά πρώτα της κατάταξης πέτυχαν ποσοστό έγκαιρων αφίξεων/αναχωρήσεων των δρομολογίων από 90,18% μέχρι και 93,85%.
Στην κορυφή της συγκεκριμένης κατηγορίας βρέθηκε το αεροδρόμια Osaka ενώ την τριάδα συμπλήρωσαν το Brussels South Sarleroi των Βρυξελλών και Panama City.
Στα Τοπ 20 των μεγάλων αεροδρομίων του κόσμου την κορυφή κατέλαβε ο αερολιμένας Tokyo Haneda με ποσοστό έγκαιρων αφίξεων/αναχωρήσεων 91,25%. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε το αεροδρόμιο του Μονάχου (87,71%) και στην τρίτη θέση το αεροδρόμιο Sao Paulo Guaralhos της Βραζιλίας.