Η μελέτη και εγκατάσταση αναλογικού συστήματος διοδίων εντός 18 μηνών από την ολοκλήρωση των εργασιών στον άξονα Κόρινθος – Τρίπολη - Καλαμάτα, τον Αύγουστο του 2016, αποτελεί μία από τις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου. Όπως υποστήριξε σήμερα στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης (φωτό), η κοινοπραξία κατασκευής και εκμετάλλευσης του οδικού άξονα (η μετοχική σύνθεση είναι κοινή και αποτελείται από τις ΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ και Ιντρακόμ Συμμετοχών) θα λάβει συνολική αποζημίωση 79 εκατ. ευρώ.
Οι αρχικές απαιτήσεις των δύο κοινοπραξιών ήταν υπερτριπλάσιες, αλλά παραιτούνται μέσω της συμφωνίας επανεκκίνησης των εργασιών που κατατέθηκε στη Βουλή στο σχέδιο νόμου με τα προαπαιτούμενα. Ο κ. Σπίρτζης πρόσθεσε πως επί Γ. Σουφλιά είχαν δοθεί στη συγκεκριμένη κοινοπραξία, ως αποζημίωση, περί τα 70 εκατ. ευρώ επειδή καθυστέρηση έξι μήνες η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης.
Η συζήτηση των συγκεκριμένων διατάξεων στην επιτροπή Οικονομικών, Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής έγινε σε τεταμένο κλίμα καθώς υπήρξε σκληρή αντιπαράθεση του κ. Σπίρτζη με τον πρώην υπουργό Κωστή Χατζηδάκη. Ο τελευταίος υποστήριξε πως επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ είτε έχουν παγώσει, είχε καθυστερούν τα μεγάλα έργα ενώ κατηγόρησε την κυβέρνηση για διγλωσσία με αφορμή τη σημερινή υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Ο υπουργός Υποδομών απάντησε πως «πονάμε», αλλά «υπογράψαμε να προχωρήσουν εννέα ιδιωτικοποιήσεις για να βγάλουμε τη χώρα από την κρίση».
Για τον οδικό άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, ο κ. Σπίρτζης τόνισε πως η συμφωνία με την κοινοπραξία Μορέας προβλέπει, επίσης, κλιμακωτές εκπτώσεις (που φτάνουν μέχρι το 70%) στα διόδια που θα πληρώνουν οι συχνοί χρήστες του αυτοκινητοδρόμου. Προβλέπει, επίσης, πως δεν θα πληρώνουν διόδια οι κάτοικοι που μετακινούνται εντός των ορίων του δήμου τους, στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει παράλληλο δίκτυο (π.χ. γίνεται ειδική μνεία για τους κατοίκους του Σπαθοβουνίου). Επιπλέον, ο παραχωρησιούχος δεσμεύεται να χρηματοδοτήσει σειρά μελετών για έργα στη Μεσσηνία, συνολικού κόστους περί τα 10 εκατ. ευρώ, όπως είπε ο υπουργός Υποδομών. Η αλλαγή στη σύμβαση προωθείται εδώ και ενάμισι χρόνο μετά από απαίτηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και προβλέπει πως το δημόσιο θα καταβάλλει (αν χρειαστεί) πρόσθετες εγγυήσεις που φτάνουν τα 330 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται πως η αλλαγή στη σύμβαση παραχώρησης του οδικού άξονα Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) είχε προωθηθεί επί της κυβέρνησης ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, αλλά καθυστέρησε επί μήνες να εκδοθεί η σχετική υπουργική απόφαση. Τελικά η ρύθμιση, με την οποία αυξάνονται τα έσοδα του δημοσίου κατά 105 εκατ. ευρώ, εντάχθηκε στο πολυνομοσχέδιο.