Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πρωταθλητής στις on line αγορές το… κινητό

Τα capital controls επηρέασαν θετικά το εγχώριο ηλεκτρονικό εμπόριο κυρίως στον τομέα των υπηρεσιών, όπως η τραπεζική. Η χρήση κινητού για ηλεκτρονικές αγορές ξεπέρασε αυτή του laptop. Ποιες κατηγορίες πρωταγωνιστούν.

Πρωταθλητής στις on line αγορές το… κινητό

Η αύξηση της χρήσης κινητού, αλλά και η στροφή στην ηλεκτρονική τραπεζική αποτέλεσαν τις σημαντικότερες εξελίξεις όσον αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα κατά το 2015, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα που πραγματοποίησε για μια ακόμη χρονιά το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ο επικεφαλής του ELTRUN, καθηγητής κ. Γ. Δουκίδης παρουσίασε τα αναλυτικά αποτελέσματα της πρόσφατης έρευνας κατά τη διάρκεια του 11ου eBusiness Forum, που συνδιοργάνωσαν το Ελληνικό Ινστιτούτο Πληροφορικής της ΕΕΔΕ και το Εργαστήριο ELTRUN του ΟΠΑ, με την υποστήριξη του GRECA.

Αναλυτικότερα, όσον αφορά τους Έλληνες online αγοραστές, για πρώτη φορά το κινητό τηλέφωνο έχει ξεπεράσει το laptop με το 89% να το αναφέρει ως τρόπο πρόσβασης στο Internet, ενώ ο σταθερός Η/Υ είναι στην τέταρτη θέση με μόλις 60%.

Επίσης στους κύριους λόγους χρήσης του Internet περιλαμβάνονται δυο υπηρεσίες που υποστηρίζουν τις online αγορές: έρευνα online αγοράς και σύγκριση τιμών (74%) και online τραπεζική (57%) με μια σημαντική αύξηση +14% μονάδες από το 2014 λόγω κυρίως των capital controls.

Στις κατηγορίες των προϊόντων και υπηρεσιών που αγοράστηκαν online στο εννεάμηνο του 2015 κυριαρχούν και πάλι στις δυο πρώτες θέσεις οι ταξιδιωτικές και τουριστικές υπηρεσίες ενώ τα εξαρτήματα και εξοπλισμός Η/Υ ανέβηκε από την τέταρτη στην τρίτη θέση. Την δεκάδα των βασικών κατηγοριών συμπληρώνουν η αγορά εισιτηρίων θεαμάτων, οι αγορές ειδών ένδυσης και υπόδησης, οι online παραγγελίες φαγητού, ηλεκτρονικές συσκευές (κάμερες, κινητά), τα βιβλία, η πληρωμή λογαριασμών, τα καλλυντικά (κυρίως μέσω των e-shops των φαρμακείων).

Στα επιμέρους στοιχεία της έρευνας, (όπου δεν παρέχονται στοιχεία συνολικού τζίρου του online εμπορίου στη χώρα καθώς πρόκειται για δειγματοληπτική έρευαν σε 1.200 ερωτώμενους), καταγράφεται εν τούτοις συνολική αύξηση 5% όσον αφορά τον αριθμό των προϊοντικών κατηγοριών που αγοράσθηκαν online.

Επίσης φέτος αυξήθηκε το ποσοστό των online αγορών σε σχέση με τις φυσικές αγορές που πραγματοποιεί ο μέσος Έλληνας online αγοραστής. Έτσι για το 25% των online αγοραστών οι αγορές μέσω internet αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% των συνολικών τους αγορών, ενώ το 2014 αυτό συνέβη μόνον για το 9% των online αγοραστών.

Οι αγορές από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα αντιπροσωπεύουν το 65% των online αγορών από το 60% που ήταν το 2014. Ωστόσο το ποσοστό κρίνεται χαμηλό σε σχέση με το μέσο ευρωπαϊκό όρο. Σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη στη Γερμανία μόλις το 5% των αγορών πραγματοποιούνται σε ξένα ηλεκτρονικά καταστήματα.

Σε ότι αφορά το ποσό που δαπανούν οι Έλληνες καταναλωτές, η έρευνα καταγράφει αύξηση κατά 10% στη μέση αξία των αγορών το 2015 σε σχέση με το 2014. Το 43% των ερωτηθέντων ανάφερε δε ότι οι online αγορές θα αυξηθούν το 2016 σε σχέση με το 2015, ενώ μόλις το 19% αναφέρει το αντίθετο.

Καλύτερες οι τιμές

Σε ότι αφορά τους βασικούς λόγους επιλογής των ηλεκτρονικών αγορών, η έρευνα κατέγραψε πως οι καταναλωτές ιεραρχούν ως σημαντικό ότι μπορούν να βρουν την καλύτερη τιμή (66%), να κάνουν άμεση σύγκριση προϊόντων/τιμών (53% από 39% το 2014), και πως ανακαλύπτουν ευκολότερα τις προσφορές (38% από 30% το 2014).

Τα βασικά χαρακτηριστικά των ηλεκτρονικών καταστημάτων που επηρεάζουν θετικά την εμπιστοσύνη τους και τους κερδίζουν ως πελάτες καλύπτουν πλέον ένα ευρύ φάσμα και είναι: ο ασφαλής τρόπος πληρωμής από γνωστό φορέα (46%), χαμηλές τιμές και προσφορές (42%), εύχρηστο και γρήγορο στην πλοήγηση site (37%), ξεκάθαρους όρους χρήσης (35%) και καλές κριτικές σε sites/blogs (32%).

Οι κύριες πηγές πληροφόρησης πριν αγοράσουν online είναι πλέον τα ψηφιακά κανάλια με τις ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών (72% από 63% το 2014), τα websites των εταιριών (62%) και τα review pages (52%). Επίσης οι καταναλωτές χρησιμοποιούν ευρέως τα social media αφού το 41% κάνουν like σε κάποια μάρκα προϊόντος αλλά η επίδραση τους στην αγοραστική συμπεριφορά είναι ακόμη περιορισμένη αφού μόνο το 23% είναι πιθανόν να αγοράσει ένα προϊόν που ακολουθεί στα social media.

Επίσης αρχίζει να εμφανίζεται ξεκάθαρα η τάση αξιοποίησης των κινητών στο ηλεκτρονικό εμπόριο αφού το 32% αναφέρει ότι χρησιμοποιεί applications για την διευκόλυνση των αγορών, ενώ το 11% κάνει download applications που αφορούν προωθητικές ενέργειες προϊόντων.

Τέλος σύμφωνα με την έρευνα, διαμορφώνεται πλέον μια ξεκάθαρη πολυκαναλική (multichannel) συμπεριφορά αφού το 33% των offline αγορών πραγματοποιούνται, αφού οι καταναλωτές κάνουν αναζήτησή στο internet, ενώ το 16% των online αγορών το κάνουν αφού επισκεφθούν φυσικά καταστήματα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v