Οι προθέσεις της ρωσικής πλευράς για συμμετοχή της RZD (Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι) στους διαγωνισμούς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της εταιρείας τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (ROSCO) και του ΟΛΘ αναμένεται να ξεκαθαριστούν σήμερα. Την ίδια στιγμή, ο διαγωνισμός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ οδεύει προς εξάμηνη παράταση, με στόχο να προηγηθούν οι δεσμευτικές προσφορές για τον OΛΘ.
Οι διαθέσεις της Μόσχας θα διαφανούν από τις συναντήσεις που θα έχει στην Αθήνα ο αναπληρωτής πρόεδρος της ρωσικής κυβέρνησης Arkady Dvorkovich με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνο Σκουρλέτη, αλλά και τον πρόεδρο του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) Στέργιο Πιτσιόρλα.
Ο κ. Dvorkovich εκτός από τη θέση του αναπληρωτή προέδρου της ρωσικής κυβέρνησης κατέχει και τη θέση του προέδρου στην RZD, η οποία είχε περάσει στην τελική φάση των τριών διαγωνισμών του ΤΑΙΠΕΔ. Στελέχη που παρακολουθούν το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων θεωρούν πως το πρόγραμμα του Ρώσου αξιωματούχου δείχνει πως η RZD θα μείνει στο παιχνίδι για τις τρεις ελληνικές κρατικές εταιρείες.
Η RZD, σε συνεργασία με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, είχε συμμετάσχει στους διαγωνισμούς για ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ROSCO και ΟΛΘ, αλλά στις 14 Οκτωβρίου είχε γίνει γνωστό πως η διοίκηση της ρωσικής εταιρείας θα εισηγηθεί στη ρωσική κυβέρνηση την απόσυρση του ενδιαφέροντος. Την επόμενη ημέρα ακολούθησαν δηλώσεις Ρώσων αξιωματούχων σύμφωνα με τις οποίες η τελική απόφαση για τη συμμετοχή της RZD θα είναι πολιτική, αφήνοντας στην ουσία να εκφραστεί η αντίδραση της Μόσχας στο στενό μαρκάρισμα των ΗΠΑ προς την Ελλάδα για τους αγωγούς φυσικού αερίου.
Για τον θέμα του αγωγού Tesla, ο οποίος θα αποτελεί συνέχεια του Turkish Stream, αναμένονται επίσης σχετικές δηλώσεις από ελληνικής και ρωσικής πλευράς.
Οι δεσμευτικές προσφορές για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τη ROSCO είχαν αρχικά προγραμματιστεί για τα τέλη του έτους. Σύμφωνα με εξακριβωμένες πληροφορίες, ο διαγωνισμός οδεύει προς εξάμηνη παράταση, ενώ στο τραπέζι είχε πέσει ακόμα και η επαναπροκήρυξη. Θεωρείται πως το τοπίο θα είναι περισσότερο ξεκάθαρο, αν ολοκληρωθεί πρώτα η διαδικασία πώλησης του ΟΛΘ.
Οι διαγωνισμοί και οι υποψήφιοι
Τον Οκτώβριο του 2013 η τότε διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) είχε ανακοινώσει πως στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχαν περάσει οι εξής τρεις: Η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την RZD, η SNCF Participations SAS, θυγατρική εταιρεία της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων της Γαλλίας Societe Nationale des Chemins de Fer Francais (SNCF) και η S.C. Grup Feroviar Roman SA (GFR), ιδιωτική σιδηροδρομική εταιρεία της Ρουμανίας.
Με την τελευταία συνεργάζεται η αμερικανική Watco, η οποία εμφανιζόταν ως σοβαρός υποψήφιος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Εσχάτως, πάντως, οι Αμερικανοί δεν είναι και τόσο κινητικοί, με αποτέλεσμα να φουντώνουν οι ανησυχίες στο ΤΑΙΠΕΔ πως ο διαγωνισμός θα ξεμείνει από υποψηφίους. Οι Ρώσοι θεωρούνται, πάντως, οι υποψήφιοι που μπορούν να δώσουν λύση στο διαφαινόμενο αδιέξοδο.
Τρία επενδυτικά σχήματα συνεχίζουν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την απόκτηση ποσοστού 100% του μετοχικού κεφαλαίου της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού Α.Ε. (ΕΕΣΣΤΥ ή ROSCO): Πρόκειται για κοινοπραξία μεταξύ της RZD και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τη SIEMENS ΑΕ και κοινοπραξία μεταξύ της Alstom Transport SA και της DAMCO Energy του ομίλου Κοπελούζου.
Για τον OΛΘ, οι δεσμευτικές προσφορές για το 51% των μετοχών αναμένονται στο πρώτο εξάμηνο του 2016. Στη δεύτερη φάση, εκτός από την κοινοπραξία της RZD με την ΤΕΡΝΑ, πέρασαν η δανέζικη APM Terminals, η γερμανική Deutsche Invest Equity Partners, η ελβετική Duferco Participations Holding S.A., η International Container Terminal Services από τις Φιλιππίνες, η ιαπωνική Mitsui & Co., Ltd. Και η P&O Steam Navigation Company (του ομίλου DP World από το Ντουμπάι).