Αποχή και αναποφάσιστοι. Είναι οι δύο παράγοντες που, όπως όλα δείχνουν, θα κρίνουν το σημερινό εκλογικό αποτέλεσμα.
Και αυτό δεν αφορά μόνο τα κόμματα που κυνηγούν την πρωτιά, αλλά και την τρίτη θέση καθώς και αυτά που θα μπουν ή θα μείνουν εκτός Βουλής.
Στις δύο αυτές κατηγορίες πολιτών επικεντρώθηκε ιδίως τις τελευταίες μέρες η στρατηγική των κομμάτων. Αφενός οι δύο πρώην κυβερνητικοί εταίροι, ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, προσπάθησαν να πείσουν τους δυσαρεστημένους ψηφοφόρους τους (πλειοψηφία των αναποφάσιστων) να προσέλθουν στις κάλπες και να τους δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία και αφετέρου τα υπόλοιπα κόμματα προσβλέποντας στην βελτίωση των ποσοστών τους, τα οποία θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ανατροπές των έως τώρα συσχετισμών.
Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον προφανώς βρίσκεται στο ποιος θα κληθεί από αύριο να δώσει τον δύσκολο αγώνα –πιθανότατα μαζί με άλλα κόμματα σε μια κυβέρνηση συνεργασίας- προκειμένου να εφαρμόσει τους σκληρούς όρους του νέου μνημονίου, να ψηφίσει τους εφαρμοστικούς νόμους και τα μέτρα που έρχονται, αλλά και να διαμορφώσει τις συνθήκες για μακροπρόθεσμες «ανάσες» για την κοινωνία.
Στις τελευταίες δημοσκοπήσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας, ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν μπροστά, ωστόσο η διαφορά από τη ΝΔ δείχνει τέτοια που, όπως λένε οι πολιτικοί αναλυτές, με βάση και το περίπου 10% των αναποφάσιστων, δεν μπορεί να θεωρηθεί ασφαλής.
Η πιθανότατα αυτοδυναμίας του πρώτου κόμματος δείχνει πολύ μικρή, οπότε οι συνδυασμοί με βάση τα ποσοστά και τις έδρες των υπόλοιπων κομμάτων που θα μπουν στο Κοινοβούλιο και φέρονται ως εν δυνάμει κυβερνητικοί εταίροι, καθίστανται ως εξισώσεις για γερούς λύτες.
Ποια όμως είναι τα βασικά σενάρια και τα αριθμητικά δεδομένα που θα πρέπει να έχουμε υπ' όψιν μας το βράδυ, προκειμένου να διαπιστώσουμε πώς μπορεί να προκύψει νέα κυβέρνηση;
1. Σενάριο εννιακομματικής Βουλής
Εφόσον το πρώτο κόμμα κερδίσει, για παράδειγμα, 29% και έχει διαφορά 3 - 4 μονάδες από το δεύτερο, εξασφαλίζει 126 έδρες, το δεύτερο 66 έδρες και τα υπόλοιπα κόμματα (αν τα ποσοστά τους είναι περίπου όσο τα δείχνουν και οι δημοσκοπήσεις), 21 (το τρίτο με ποσοστό 8%), 18 έδρες το τέταρτο με 7%, 17 το πέμπτο με 6,5%, 16 έδρες το έκτο με 6%, 14 το έβδομο με 5,5%, 13 το όγδοο με 5% και 9 έδρες το ένατο με ποσοστό 3,5%.
Όσο ανεβαίνει το ποσοστό του πρώτου, τόσο κατ' επέκταση ανεβαίνει και ο αριθμός των εδρών του, όχι όμως σε σημείο που να σχηματίζει αυτοδύναμη κυβέρνηση. Λόγου χάρη, αν πιάσει 31%, έχει λαμβάνειν 131 έδρες, ενώ το 33% σε μια εννιακομματική Βουλή του δίνει 136 έδρες, εφόσον η διαφορά από τον δεύτερο είναι 3 με 4 μονάδες.
Αυτό στη συγκεκριμένη περίπτωση θα έχει λαμβάνειν 77 έδρες, το τρίτο κόμμα (με 6,5%) 17 έδρες, το τέταρτο (με 6%) 16 έδρες, το πέμπτο (με 5,5%) 14 έδρες, το έκτο (με 5%) 13 έδρες, το έβδομο (με 4%) 10 έδρες, το όγδοο (με 3,5%) 9 έδρες και το ένατο (με 3%) 8 έδρες.
2. Σενάριο οκτακομματικής Βουλής
Με δεδομένες τις λιγότερες πολιτικές δυνάμεις εντός του Κοινοβουλίου, το πρώτο κόμμα αυξάνει κατά τι τις έδρες του και συγκεκριμένα: Με 29% παίρνει σχεδόν 128 έδρες, με 31% περίπου 133 έδρες και με 33% γύρω στις 139 έδρες.
Πιο συγκεκριμένα, στην πρώτη περίπτωση (128 έδρες ο πρώτος), το δεύτερο κόμμα με υποτιθέμενο ποσοστό 27% εξασφαλίζει 73 έδρες, το τρίτο με 8% 21 έδρες, το τέταρτο με 7% 19 έδρες, το πέμπτο με 6,5% 17 έδρες, το έκτο με 6% 16 έδρες, το έβδομο με 5,5% 15 έδρες και το όγδοο με 4% 11 έδρες.
Στην καλύτερη περίπτωση για τον πρώτο (139 έδρες), το δεύτερο με 31% λαμβάνει 83 έδρες, το τρίτο με 6,5% 18 έδρες, το τέταρτο με 6% 16 έδρες, το πέμπτο με 5,5% 15 έδρες, το έκτο με 4,5% 12 έδρες, το έβδομο με 3,5% 9 έδρες και το όγδοο με 3% 8 έδρες.
3. Σενάριο επτακομματικής Βουλής
Είναι το καλύτερο δυνατό σενάριο για το πρώτο κόμμα, το οποίο, αν λάβει ένα ποσοστό γύρω στο 33% μπορεί να εξασφαλίσει ακόμα και 142 έδρες. Σε αυτή την περίπτωση, το δεύτερο κόμμα, ακόμα και με μικρή διαφορά (0,5%) πίσω από το πρώτο, παίρνει περίπου 90 έδρες, το τρίτο με ποσοστό 6% γύρω στις 17 έδρες και τα υπόλοιπα κόμματα 15 (5,5%), 14 (5%), 12 (4,5%) και 10 έδρες (3,5%) αντίστοιχα.
Εάν το πρώτο κόμμα λάβει μικρότερο ποσοστό, για παράδειγμα, της τάξεως του 31%, τότε μειώνονται και οι έδρες του στις 136, και αντίστοιχα τα υπόλοιπα κόμματα φτάνουν στις 85 έδρες το δεύτερο (30,5%), στις 19 το τρίτο (7%), στις 18 το τέταρτο (6,5%), στις 17 το πέμπτο (6%), στις 14 το έκτο (5%) και στις 11 το έβδομο κόμμα (4%).
Ακόμα πιο λίγες, όπως είναι προφανές, θα είναι οι έδρες του πρώτου εάν πάρει ακόμα μικρότερο ποσοστό, π.χ. 29%. Σε αυτή την περίπτωση θα πάρει 131 έδρες και τα υπόλοιπα από 79 (το δεύτερο, αν συγκεντρώσει ένα ποσοστό της τάξεως του 28 – 28,5%) μέχρι 14 έδρες το τελευταίο, με ποσοστό γύρω στο 5%.