Σκόνταψαν οι τεχνικές εταιρείες στο εξάμηνο, λόγω της κρίσης ρευστότητας

Ισχυρό ανεκτέλεστο αλλά αυξημένες ζημίες κατέγραψαν στο πρώτο εξάμηνο οι κατασκευαστικές. Η μείωση της ρευστότητας και ο ρόλος των τραπεζών. Οι εργαζόμενοι «πλήρωσαν» το... μάρμαρο. Τι αναφέρουν οι διοικήσεις Aβαξ, ΓΕΚ/ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ.

Σκόνταψαν οι τεχνικές εταιρείες στο εξάμηνο, λόγω της κρίσης ρευστότητας

Δεν είχε συνέχεια η καλή πορεία των ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων κατά το 2014, αφού στο πρώτο εξάμηνο του 2015 σκόνταψαν στη στάση πληρωμών του ελληνικού δημοσίου, στην εντεινόμενη κρίση ρευστότητας και στα σοβαρά προβλήματα του ελληνικού τραπεζικού συστήματος.

Ετσι, μπορεί ο συνολικός κύκλος εργασιών των τεσσάρων ισχυρών εισηγμένων ομίλων (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ/ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ και Intrakat) να αυξήθηκε ελαφρώς κατά 12% στο 1,5 δισ. ευρώ, αλλά οι συνολικές ζημίες σχεδόν διπλασιάστηκαν, με περισσότερους από 1.000 εργαζομένους να πληρώνουν το τίμημα.

Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των τεσσάρων ομίλων παραμένει ισχυρό (3,6 δισ. για την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, 3 δισ. για τη ΓΕΚ/ΤΕΡΝΑ, περί τα 2 δισ. για την J&P ΑΒΑΞ και 254 εκατ. για την Intrakat), αλλά οι περισσότερες διοικήσεις εμφανίζονται επιφυλακτικές, κυρίως για την κατάσταση στην ελληνική αγορά αλλά και των σοβαρών προβλημάτων που προκαλούν στη διεθνή τους παρουσία οι δυσκολίες του εγχώριου τραπεζικού συστήματος (π.χ. αδυναμία έκδοσης εγγυητικών επιστολών από τις ελληνικές τράπεζες).

Με μελανά χρώματα παρουσιάζει την κατάσταση η διοίκηση του ομίλου J&P ΑΒΑΞ, η οποία αναφέρει στον εξαμηνιαίο απολογισμό πως «οι ελληνικές τράπεζες εδώ και μεγάλο διάστημα δεν παρέχουν επαρκή χρηματοδότηση για κεφάλαιο κίνησης έργων, συμμετοχή σε έργα με αυτοχρηματοδότηση, αλλά ούτε και νέες εγγυητικές επιστολές για συμμετοχή σε διαγωνισμούς έργων και την εκτέλεσή τους».

Επιπλέον, «οι πληρωμές από το Ελληνικό Δημόσιο για τα εκτελούμενα δημόσια έργα και τα μεγάλα συγχρηματοδοτούμενα οδικά έργα βρίσκονται και πάλι σε μεγάλη καθυστέρηση, καθώς τα κεφάλαια του ΕΣΠΑ τους τελευταίους μήνες δεσμεύθηκαν κατ' επιλογήν του κράτους προκειμένου να καλύπτει τις καθημερινές χρηματοδοτικές του ανάγκες».

Η μη απορρόφηση ευρωπαϊκών κονδυλίων για την ολοκλήρωση μεγάλων δημόσιων έργων, η μείωση των συνολικών πιστώσεων για δημιουργία νέων υποδομών, η συρρίκνωση των δαπανών για τα υφιστάμενα έργα και οι καθυστερήσεις στις πληρωμές πιστοποιήσεων από το δημόσιο, «ενδέχεται να έχουν ως επίπτωση στον όμιλο την περαιτέρω μείωση του κύκλου εργασιών και την αντιμετώπιση προβλημάτων ρευστότητας».

Οι διοικήσεις των τεχνικών εταιρειών επισημαίνουν πως από την αρχή του χρόνου ο ρυθμός κατασκευής βαίνει μειούμενος καθώς το Ελληνικό Δημόσιο έχει πλέον σταματήσει τις πληρωμές για την εκτέλεση δημόσιων έργων, ενώ δεν καταβάλλει και τη χρηματοδοτική του συμβολή στο πλαίσιο των από τέλος 2014 αναθεωρημένων συμβάσεων παραχώρησης για τους οδικούς άξονες.

Επιπλέον, «το τραπεζικό σύστημα έχει ουσιαστικά σταματήσει την παροχή ρευστότητας και εγγυήσεων προς τις εταιρείες, με αποτέλεσμα να υπάρχει αδυναμία εκτέλεσης των έργων λόγω έλλειψης κεφαλαίου κίνησης. Παράλληλα, έχει ανατραπεί ο προγραμματισμός δημοπρασιών νέων έργων και η προώθηση έργων παραχώρησης, όπως χαρακτηριστικά είναι το αεροδρόμιο στο Καστέλι, με τους περισσότερους διαγωνισμούς να οδηγούνται σε αναβολές».

Επιμένουν στο εξωτερικό

Οι διοικήσεις των τεχνικών εταιρειών συμφωνούν πως η ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας αποτελεί μονόδρομο.

Χθες, για παράδειγμα, έγινε γνωστό πως ο όμιλος ΓΕΚ/ΤΕΡΝΑ, σε κοινοπραξία με την εταιρεία Wade Adams Constructing, έχει ανακηρυχθεί μειοδότης για την εκτέλεση του έργου στο Κατάρ, "Roads and Infrastructure in Doha Industrial Area", συνολικού προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ περίπου.

Στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ υποστηρίζουν πως «λόγω της περιορισµένης δηµοπράτησης νέων έργων στην Ελλάδα, η ΑΚΤΩΡ εστιάζεται στον προσπορισµό έργων στα Βαλκάνια και στη Μέση Ανατολή. Η στρατηγική αυτή έχει µέχρι σήµερα ως αποτέλεσµα περίπου το 53% του ανεκτέλεστου να αποτελείται από έργα στο εξωτερικό, ενώ στόχος είναι το ποσοστό αυτό να φτάσει στο 60%».

Επιπλέον, «η ανάληψη του µεγάλου έργου κατασκευής του ΜΕΤΡΟ στο Κατάρ καθώς και η διεκδίκηση άλλων µεγάλων έργων σε Κατάρ και Σαουδική Αραβία έχουν ως στόχο να αναδείξουν την ΑΚΤΩΡ σε κατασκευαστική δύναµη διεθνούς κύρους στη Μέση Ανατολή».

Όπως επισημαίνουν στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ, «στην Ελλάδα οι προοπτικές για τον κατασκευαστικό κλάδο λόγω της κατάστασης της εθνικής οικονοµίας δεν είναι προσδιορίσιµες για το άµεσο µέλλον. Παρά το γεγονός ότι υπάρχει ο σχεδιασµός για την προκήρυξη µεγάλων έργων, όπως ΜΕΤΡΟ, ΕΡΓΟΣΕ, συγχρηµατοδοτούµενα έργα (Καστέλι, Θήβα-Υλίκη, Σαλαµίνα, ΒΟΑΚ, ΕΓΝΑΤΙΑ) καθώς και έργων που θα χρηµατοδοτηθούν από τις Περιφέρειες (Νέο ΕΣΠΑ), είναι αβέβαιο το πότε αυτά θα υλοποιηθούν».

«Οι ουσιαστικές προϋποθέσεις για τη γρήγορη ανάκαμψη της οικονομίας είναι η πολιτική σταθερότητα, η άμεση ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών, η άρση των κεφαλαιακών ελέγχων για την υλοποίηση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, η συντονισμένη κυβερνητική προσπάθεια για επανεκκίνηση των επενδύσεων και τέλος, η σταθεροποίηση του φορολογικού καθεστώτος», επισημαίνει η διοίκηση του ομίλου ΓΕΚ/ΤΕΡΝΑ.

Στους σχετικά τυχερούς του εξαμήνου πρέπει πάντως να συμπεριληφθεί η Intrakat, η οποία χάρη στις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) υπέγραψε εντός του 2015 νέες συμβάσεις ύψους 44 εκατ., ενώ για έργα προϋπολογισμού 65 εκατ. αναμένεται να ολοκληρωθούν σύντομα οι διαδικασίες για την υπογραφή τους.

 

***Τα αναλυτικά αποτελέσματα εξαμήνου και τα συγκριτικά στοιχεία κατασκευαστικών ομίλων δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v