Μέσα στην εβδομάδα προγραμματίζει η διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) να καλέσει τους υποψηφίους για τον ΟΛΠ, να τους ενημερώσει για τις αλλαγές στην προκήρυξη (π.χ. την πρόβλεψη για διάθεση του 51% και όχι του 67% όπως προβλεπόταν αρχικά) και να ζητήσει την εκδήλωση δεσμευτικού ενδιαφέροντος. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, εντός της εβδομάδας έχει προγραμματιστεί και συνάντηση με εκπροσώπους της Lamda Development που είχε υποβάλει τη μοναδική προσφορά και υπέγραψε την αρχική σύμβαση για την εκμετάλλευση του Ελληνικού.
Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, υπό τους Στέργιο Πιτσιόρλα και Αντώνη Λεούση, εμφανίζεται να ακολουθεί ρεαλιστική πολιτική σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση της κρατικής περιουσίας, υπό τις δεσμεύσεις από τους εν εξελίξει διαγωνισμούς και την πιεστική ανάγκη αποφυγής τεράστιων προστίμων για κρατικές ενισχύσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ομως, η κυβερνητική στάση απέναντι στις ιδιωτικοποιήσεις θυμίζει... εκκρεμές με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση εντός και εκτός της χώρας.
Τα περιφερειακά αεροδρόμια
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι η υπόθεση των περιφερειακών αεροδρομίων όπου μέχρι σήμερα κυκλοφορούν τέσσερα διαφορετικά σενάρια: Σύμφωνα με το πρώτο, το οποίο και φαίνεται ως το λιγότερο πιθανό, ο διαγωνισμός θα ακυρωθεί. Με βάση το δεύτερο, θα προχωρήσει όπως ακριβώς είναι σήμερα με τους Γερμανούς της Fraport να αναλαμβάνουν τη διαχείριση των 14 περιφερειακών αερολιμένων, όταν ο πολιτικός χρόνος επιτρέψει την υπογραφή της σύμβασης. Το τρίτο σενάριο θέλει η κυβέρνηση να επιβάλει πρόσωπο της δικής της αποδοχής στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας διαχείρισης των 14 αεροδρομίων.
Ομως, μετά τη συνάντηση του υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Fraport Stefan Schulte την προηγούμενη εβδομάδα, οι δηλώσεις κυβερνητικού αξιωματούχου στο Reuters ανατρέπουν τα δεδομένα. Η κυβέρνηση φέρεται να ζητεί από τους Γερμανούς να αναλάβουν τη διαχείριση μόνο των επτά από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Παράλληλα, ζητείται να υπάρξει και συμμετοχή τοπικών ή άλλων κρατικών φορέων στην εταιρεία διαχείρισης.
Αλλες πληροφορίες φέρνουν την κυβέρνηση να ζητεί μείωση της διάρκειας της συμφωνίας παραχώρησης, από 40ετή που έχει συμφωνηθεί, σε 25 έως 30 έτη. Επίσης, η ελληνική πλευρά επιδιώκει τη μείωση του τέλους αεροδρομίου από τα 20 ευρώ ανά επιβάτη, χωρίς ωστόσο να προσδιορίζεται το ποσό της συγκεκριμένης μείωσης. Σε κάθε περίπτωση, θα μιλάμε για έναν άλλο διαγωνισμό και για άλλο τίμημα, πολύ χαμηλότερο από το 1,2 δισ. ευρώ που προσέφεραν αρχικά οι Γερμανοί, υποστηρίζουν στελέχη που παρακολουθούν την υπόθεση.
Ερωτηματικό ο Αστέρας
Ενα άλλο παράδειγμα των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν στο ΤΑΙΠΕΔ, παρά τη ρεαλιστική στρατηγική που εφαρμόζει η νέα διοίκηση, είναι η υπόθεση του Αστέρα. Ο κ. Πιτσιόρλας έχει αποφασίσει να κλείσει το θέμα με την πώληση του ξενοδοχειακού συγκροτήματος το ταχύτερο δυνατό. Η πλευρά του Ταμείου υποστηρίζει πως πιθανώς ακόμα και με τον υφιστάμενο χωροταξικό σχεδιασμό (χωρίς δηλαδή να γίνει νέο ειδικό σχέδιο [ΕΣΧΑΔΑ] μετά την απόρριψη του πρώτου από το Συμβούλιο της Επικρατείας) οι επενδυτές μπορούν να έχουν την απόδοση που θα τους επιτρέψει να διατηρήσουν την προσφορά τους στα 400 εκατ. ευρώ.
Το επενδυτικό σχήμα της Jermyn Street (συμμετέχουν η τουρκική Dogus και κρατικά επενδυτικά οχήματα από το Κουβέιτ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) φέρεται, πάντως, να έχει ζητήσει μείωση του αρχικού τιμήματος και με βάση δημοσιεύματα θέλει να προσφέρει μόλις 150 εκατ. ευρώ. Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ πάντως έχει ξεκαθαρίσει από την πρώτη συνάντηση στους επενδυτές πως δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να δεχθεί πώληση του Αστέρα με λιγότερα από 400 εκατ. ευρώ που είχαν αρχικώς προσφέρει. Σε περίπτωση ναυαγίου θα κληθούν οι άλλοι όμιλοι που είχαν υποβάλει προσφορές για τον Αστέρα, αν και ήταν αρκετά χαμηλότερες.
Τα τρένα και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Ενδεικτική των προβλημάτων και των εκκρεμοτήτων που αντιμετωπίζει η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είναι και η υπόθεση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μολονότι θεωρείται λανθασμένο το μοντέλο ιδιωτικοποίησης της εταιρείας, ενώ τα έσοδα του δημοσίου θα είναι πενιχρά (αν και πρόκειται για σημαντικό περιουσιακό στοιχείο που συνδυάζεται με τη θέση της χώρας ως διαμετακομιστικού κόμβου) ο διαγωνισμός δεν μπορεί να ακυρωθεί.
Εκκρεμεί υπόθεση εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στην Κομισιόν για παράνομες κρατικές ενισχύσεις, η οποία θα μπει στο αρχείο μόνο σε περίπτωση πώλησης σε ιδιώτες. Βέβαια, στο ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν πως ούτως ή άλλως θα κυρηχθεί άγονος διότι ο ένας υποψήφιος είναι στη φυλακή (ο εκπρόσωπος ρουμανικού ομίλου), ο άλλος ουδέποτε ενδιαφέρθηκε ουσιαστικά (οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι), ενώ οι Ρώσοι θέλουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ πακέτο με τον ΟΛΘ.
Αλλά και στον ΟΛΘ, μολονότι υπάρχουν σκέψεις ματαίωσης του διαγωνισμού, οι πιέσεις από τις Βρυξέλλες συμβάλλουν στο να επικρατούν δεύτερες σκέψεις. Τώρα στο ΤΑΙΠΕΔ λένε πως το τελευταίο στάδιο του διαγωνισμού, με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών, θα μετατεθεί χρονικά, ώστε να ολοκληρωθεί το... σίριαλ για τον ΟΛΠ.