Με μεγάλη συμμετοχή εκπροσώπων του επιχειρηματικού κόσμου πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2014, στο Μέγαρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, η επίκαιρη ημερίδα, με θέμα «Έναρξη Ηλεκτρονικών Πληρωμών, Εγκεκριμένοι Οικονομικοί Φορείς (Α.Ε.Ο.), Απλουστευμένες Διαδικασίες Εξαγωγής», την οποία χαιρέτισαν η γενική διευθύντρια Τελωνείων και Ε.Φ.Κ., κ. Ε. Γιαλούρη, ο συνεργάτης της γενικής γραμματέως Δημοσίων Εσόδων, κ. Ν. Χατζηνικολάου, ο Β΄ αντιπρόεδρος του ΕΒΕΠ και πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων, κ. Ν. Μαυρίκος, καθώς επίσης υπάλληλοι του υπουργείου Οικονομικών και επιχειρηματίες του Πειραιά.Στόχος της ημερίδας ήταν η ενημέρωση του επιχειρηματικού κόσμου του Πειραιά, σχετικά με τις πρόσφατες εξελίξεις, που αφορούν σε θέματα τελωνειακού χαρακτήρα, στο πλαίσιο των κοινών πρωτοβουλιών και δράσεων για τη διευκόλυνση και ενίσχυση του εξωτερικού και εσωτερικού εμπορίου της χώρας, τόσο της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων και Ε.Φ.Κ., όσο και του ΕΒΕΠ, καθώς και του ΠΣΕΠ.
Στην εισήγησή της, η κ. Ε. Γιαλούρη ανέφερε, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Η Ελληνική Τελωνειακή Διοίκηση αλλάζει, διέρχεται περίοδο ριζικής μεταρρύθμισης. Η αύξηση του διασυνοριακού εμπορίου και η εξέλιξη των μεγάλων ελληνικών λιμανιών σε διεθνή διαμετακομιστικά κέντρα απαιτεί την έγκαιρη και άμεση παράδοση των εμπορευμάτων. Οι παράμετροι αυτοί αποτέλεσαν προκλήσεις για τη Διοίκησή μας, που ήδη έχει υλοποιήσει μια σειρά δράσεων όπως για παράδειγμα την εφαρμογή πλήρως ηλεκτρονικών διαδικασιών σε όλα τα στάδια τελωνισμού, την ελαχιστοποίηση και μόνο, σε ειδικές περιπτώσεις, της φυσικής παρουσίας των συναλλασσομένων στο τελωνείο, την παροχή κινήτρων για τη λήψη του Πιστοποιητικού Εγκεκριμένων Οικονομικών Φορέων κ.ά. Τα ελληνικά τελωνεία έχουν ήδη μπει στο δρόμο του εκσυγχρονισμού, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Τα αποτελέσματα είναι πλέον ορατά και μετρήσιμα. Βασικός παράγοντας αυτής της αλλαγής ήταν και η εξωστρέφεια που επέδειξε η Τελωνειακή Διοίκηση προς τον επιχειρηματικό κόσμο, γιατί πιστεύουμε ότι η διευκόλυνση του εμπορίου προϋποθέτει την ομαλή συνεργασία, μεταξύ, τόσο της Τελωνειακής Υπηρεσίας, όσο και των οικονομικών φορέων».
Την ανάδειξη του λιμανιού του Πειραιά σε κεντρικό κόμβο συνδυασμένων μεταφορών και τη στροφή της τοπικής επιχειρηματικότητας προς το εξαγωγικό εμπόριο, προέβαλε ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, κ. Β. Κορκίδης, ως βασικούς άξονες του νέου αναπτυξιακού σχεδίου για τον Πειραιά, τονίζοντας σε αυτό το πλαίσιο, τα σημαντικά οφέλη, που αποκομίζει ένας Α.Ε.Ο.: α) μείωση στις εγγυήσεις, β) πρόσβαση στις απλοποιημένες διατυπώσεις εξαγωγής και εισαγωγής στον οριζόμενο από τον εξαγωγέα τόπο, γ) βελτίωση της οργάνωσης της επιχείρησης, δ) η αναγνώριση από πελάτες και προμηθευτές του εξωτερικού.
Ολοκληρώνοντας, επεσήμανε: «Έχουμε διαπιστώσει, ωστόσο, ότι πρέπει να γίνουν διορθωτικές ενέργειες, αλλά και να δοθούν περαιτέρω κίνητρα για τους Α.Ε.Ο., όπως για παράδειγμα α) η μείωση εγγυήσεων 30% για τα Ε. Φ.Κ. προϊόντα και 50% για τα αποταμιευμένα είναι επιβεβλημένο να επεκταθεί και στη διακίνηση αυτών των εμπορευμάτων, β) η επαρκής πληροφόρηση των υπαλλήλων των τελωνείων και κυρίως αυτών που ασχολούνται με τους ελέγχους, ώστε να γνωρίσουν το σχετικό θεσμικό πλαίσιο, προκειμένου να υπάρχει και η ανάλογη αντιμετώπιση, γ) το όφελος της επιλογής του τόπου ελέγχου των εμπορευμάτων, που προβλέπεται από το άρθρο 239, του καν. 2454/93 στην πράξη δεν εφαρμόζεται, αφού αφήνεται στη διακριτική ευχέρεια του τελωνείου, δ) για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις επιβάλλεται να καθορισθούν μειωμένα στοιχεία, που θα συμπληρώνονται στο ερωτηματολόγιο αυτοαξιολόγησης και ε) η πρόβλεψη υπαγωγής Α.Ε.Ο. στη χρηματοδότηση του νέου ΕΣΠΑ».
Ο κ. Ν. Μαυρίκος σημείωσε πως «η Γεν. Διεύθυνση Τελωνείων και Ε.Φ.Κ. είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις, που υπηρεσία του Ελληνικού Δημοσίου παίζει το ρόλο Συμβούλου, ερχόμενη εκείνη σε άμεση επαφή με τον ιδιωτικό τομέα, προκειμένου να τον ευαισθητοποιήσει προς όφελός του».
Στη συνέχεια υπογράμμισε: «Όποια εταιρεία δεν είναι Α.Ε.Ο., σε πέντε χρόνια δεν θα μπορεί να σταθεί στο διεθνές εμπόριο, στο οποίο η παρουσία μας είναι απαραίτητη, αφού το εγχώριο από το 2007 μειώνεται συνεχώς. Κατ' επέκταση, πρέπει αναγκαστικά να γυρίσουμε σελίδα, γιατί δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε με τους Ευρωπαίους και να προσδοκούμε αύξηση των εξαγωγών, όταν στηριζόμαστε σε παλιομοδίτικα, οργανικά και επιχειρηματικά, ελληνικά μοντέλα. Άλλωστε, όλες οι διευκολύνσεις, απλοποιήσεις διαδικασιών και οικονομικού χαρακτήρα προνόμια (όπως μειωμένοι έλεγχοι, άμεση πρόσβαση στις απλοποιημένες διατυπώσεις εξαγωγής, μειωμένες εγγυήσεις, άμεση επιστροφή Φ.Π.Α.), η αναγνώριση της επιχείρησης σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ακόμα και σε τρίτες χώρες, στηρίζονται στον Α.Ε.Ο. Κι αυτή η "εξάρτηση" ενισχύεται ακόμα περισσότερο με το νέο Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα και τον Κανονισμό 952, που θα ισχύσει από 01.06.2015. Επιπλέον, κατά έναν μεγάλο βαθμό στηρίζεται στον Α.Ε.Ο., η παροχή εμπιστοσύνης, τόσο εκ μέρους των προμηθευτών μας για τη χορήγηση πιστώσεων ή ανάθεση διανομών, όσο και εκ μέρους των πελατών μας για αποστολή προκαταβολής».
Τέλος, συζητήθηκαν και θέματα, όπως η εφαρμογή της μειωμένης εγγύησης για τη διακίνηση των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. εμπορευμάτων, η άμεση εφαρμογή των Νόμων των Α.Υ.Ο. (απόφ. Υπουργείου Οικονομικών) και των εγκυκλίων, έπειτα από τη δημοσίευσή τους στο «Φ.Ε.Κ.» και στη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» αντίστοιχα,η εναρμόνιση του νομικού πλαισίου για τους εφοδιασμούς πλοίων στα νέα εμπορικά δεδομένα και η άμεση ανάγκη τροποποίησης του καθορισμού των αρμοδιοτήτων των τελωνειακών υπαλλήλων, αφού με την εφαρμογή του «ICISNET», έχουν πλέον αλλάξει κατά πολύ.