Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πρώτο κριτήριο η τιμή για το online shopping

Αυξάνουν οι συναλλαγές του εγχώριου ηλεκτρονικού εμπορίου, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του ELTRUN. Κερδισμένοι οι κλάδοι των ταξιδιωτικών υπηρεσιών, των εισιτηρίων, αλλά και των ασφαλειών και των παραφαρμάκων.

Πρώτο κριτήριο η τιμή για το online shopping

Νέα πεδία στις ηλεκτρονικές αγορές ανακαλύπτουν οι Έλληνες καταναλωτές, στρεφόμενοι πέρα από τις τουριστικές υπηρεσίες και τις αγορές ηλεκτρονικών ειδών στα ασφαλιστικά προϊόντα και στα είδη φαρμακείου.

Σύμφωνα με την ετήσια μελέτη για το ηλεκτρονικό εμπόριο από τον καθηγητή Γ. Δουκίδη, διευθυντή του εργαστηρίου ELTRUN, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, διαπιστώνεται κατ' αρχάς σταθερή ανάπτυξη των εργασιών του κλάδου ηλεκτρονικού εμπορίου προϊόντων και υπηρεσιών. Συγκεκριμένα, το 2014 η μέση δαπάνη των Ελλήνων σε ηλεκτρονικές αγορές ανήλθε σε 1.400 ευρώ έναντι 1.300 το 2013, ενώ αυξήθηκε ο μέσος όρος των συναλλαγών που πραγματοποίησαν οι Έλληνες, με κάθε έναν να ολοκληρώνει 18 αγορές έναντι 12 το 2013. Αν και στη φετινή έρευνα δεν παρουσιάστηκε εκτίμηση για τον κύκλο εργασιών του συγκεκριμένου καναλιού πωλήσεων -δεδομένου ότι οι εγχώριες επιχειρήσεις δεν παρέχουν αξιόπιστα στοιχεία- από τα παραπάνω συνάγεται ότι υπήρξε αύξηση της αξίας των συναλλαγών που πραγματοποιήθηκαν. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι το 55% των συμμετεχόντων στην σχετική έρευνα δήλωσε πως σκοπεύει να αυξήσει την καταναλωτική του δαπάνη στο διαδίκτυο.

Στην έρευνα καταδεικνύεται ότι βασικό κριτήριο επιλογής για τον online καταναλωτή είναι η τιμή (66% των συμμετεχόντων), καθώς επίσης κι η άμεση σύγκριση τιμής - προδιαγραφών (39%) αλλά και η απόκτηση προϊόντων που δεν υπάρχουν στο φυσικό δίκτυο καταστημάτων. Αναλυτικότερα, το 30% πραγματοποιεί το 11%-30% των αγορών του online, το 24% το 30%-50% και το 9% κάνει πάνω από τις μισές. Σε άνοδο βρίσκεται επίσης και η χρήση των smartphones και των tablets όσον αφορά τις online αγορές, καθώς το 66% δηλώνει ότι χρησιμοποιεί συνήθως ή αραιά εφαρμογές (apps) για τη διευκόλυνση των αγορών του.

Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες ηλεκτρονικών αγορών είναι οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες, η διαμονή σε καταλύματα, τα εισιτήρια για εκδηλώσεις (που έχουν παρουσιάσει σημαντική άνοδο και βρίσκονται στην 3η θέση από 5η το 2013), οι υπολογιστές, τα είδη ένδυσης και υπόδησης (όπου επίσης καταγράφεται σημαντική αύξηση), οι ηλεκτρονικές συσκευές, η παραγγελία έτοιμου φαγητού (νέα προσθήκη στην πρώτη δεκάδα), τα βιβλία και τα οικιακά είδη.

Επίσης τη μεγαλύτερη ανάπτυξη μέσα στο 2014 κατέγραψαν οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες, τα εισιτήρια για εκδηλώσεις, οι ασφάλειες και τα είδη φαρμακείου. Η ανάδειξη των δύο τελευταίων κατηγοριών, καταδεικνύει τις σημαντικές μεταβολές σε συγκεκριμένους χώρους της οικονομίας. Ειδικά στις ασφάλειες, η ύπαρξη νέων ευέλικτων online ασφαλιστικών όπως η HellasDirect και η Anytime, αποτελούν τομή. Επίσης τα φαρμακευτικά e-shops (παρά τον αμφιλεγόμενο online χαρακτήρα τους) έχουν αποκτήσει χώρο στην τοπική κατανάλωση κυρίως λόγω των προσφορών σε παραφαρμακευτικά είδη και καλλυντικά.

Στην έρευνα σημειώνεται ότι η ζήτηση αυξάνει όσο αυξάνει και η προσφορά, επισημαίνοντας ότι τον τελευταίο χρόνο εκδηλώθηκαν σημαντικές επενδύσεις σε online καταστήματα, τόσο από καθιερωμένους παίκτες της αγοράς (π.χ. Zara, IΚΕΑ) όσο και από αμιγώς απασχολούμενους επιχειρηματίες στο διαδίκτυο. Σε ό,τι αφορά ωστόσο την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου προς το εξωτερικό, και την προώθηση εγχώριων προϊόντων στις ξένες αγορές, η επίδοση είναι υποτυπώδης, μια και παραμένουν εμπόδια που υπονομεύουν την εξαγωγική δραστηριότητα. Εκτός από το θέμα του υψηλού ΦΠΑ που ισχύει στη χώρα, και τον εκσυγχρονισμό των ηλεκτρονικών συναλλαγών, αγκάθι εξακολουθεί να παραμένει το μεταφορικό κόστος αποστολής προϊόντων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v