Οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους αποδείχθηκαν το μυστικό ατού της Αθήνας που οδήγησε στην εντυπωσιακή ανάκαμψη της τουριστικής κίνησης προς την πρωτεύουσα.
Ενδεικτικό της καθοριστικής συμβολής αυτών των εταιρειών στην τουριστική «Άνοιξη» της ελληνικής πρωτεύουσας, αλλά και τη σοβαρή ενίσχυση των διεθνών συνδέσεων του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», είναι το γεγονός πως το φετινό καλοκαίρι πέταξαν προς την Αθήνα 33% περισσότερες εταιρείες χαμηλού κόστους (low cost carriers, LCC) σε σύγκριση με πέρυσι. Γεγονός που επέτρεψε στο αεροδρόμιο της πρωτεύουσας να αυξήσει τους διεθνείς προορισμούς του κατά 49%.
Οι αεροπορικές συνδέσεις με την Ελλάδα, ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, θεωρούνται πλέον ένα από τα must των εταιρειών αυτού του είδους. Ο λόγος είναι πως τους προσφέρει τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούν, άλλες εποχικά κι άλλες σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, την υψηλή ζήτηση που καταγράφεται πλέον για ταξίδια προς τη χώρα μας.
Το αποτέλεσμα αποτυπώνεται ανάγλυφα στα στοιχεία του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Σύμφωνα με αυτά, το 2014 ο αριθμός των εταιρειών χαμηλού κόστους έφθασε αισίως τις 16 και οι επιβάτες που μετέφεραν αντιπροσωπεύουν, πλέον, το 15% των επιβατών εξωτερικού που διακινήθηκαν μέσω του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας.
Ακόμα πιο σημαντικό, ωστόσο, είναι το γεγονός πως οι 15 συγκεκριμένες εταιρείες συνέδεσαν την Αθήνα (κατ' επέκταση την Ελλάδα) με 40 διεθνείς προορισμούς. Ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο τη σύνδεση της Αθήνας με κρίσιμες αγορές όπως τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, την Ισπανία, την Ολλανδία και τη Σκανδιναβία.
Βασικοί «παίκτες» της συγκεκριμένης αγοράς είναι η Easyjet και Ryanair, από την «αερομαχία» των οποίων επωφελούνται τόσο ο ελληνικός τουρισμός όσο και το αεροδρόμιο της Αθήνας.
Η Easyjet πετά από την Αθήνα προς οκτώ ευρωπαϊκούς προορισμούς: Αμβούργο, Βερολίνο, Εδιμβούργο, Λονδίνο, Μάντσεστερ, Μιλάνο, Παρίσι και Γενεύη.
Η ιρλανδική Ryanair από την πλευρά της επιχειρεί, σύμφωνα με τον ιδρυτή της O'Leary, να εξελιχθεί στη μεγαλύτερη εταιρεία διεθνών δρομολογίων της ελληνικής αγοράς. Στο πλαίσιο αυτό επιχείρησε από φέτος διπλό «μπάσιμο» στην Ελλάδα προσφέροντας πτήσεις εσωτερικού (από Αθήνα προς Θεσ/νίκη, Ρόδο, Χανιά) και δρομολόγια προς οκτώ ευρωπαϊκούς προορισμούς: Λονδίνο, Βρυξέλλες, Μπέργκαμο, Πάφος, Ρώμη, Λυών, Νάντη, Παρίσι.
Ενισχυμένη παρουσία στην ελληνική αγορά διατηρεί η ισπανική Vueling η οποία έχει εξελιχθεί σε βασικό διακινητή Ισπανών τουριστών προς τη χώρα μας. Η Vueling συνέδεσε φέτος την Αθήνα με τη Βαρκελώνη, το Μπιλμπάο αλλά και τη Ρώμη μπαίνοντας στα «χωράφια» της Alitalia και της «δικής» μας Aegean.
Ρόλο συμπληρωματικής «αερογέφυρας» με την ραγδαία ανερχόμενη για τον ελληνικό τουρισμό αγορά της Σκανδιναβίας (αριθμεί πάνω από 2 εκατ. επισκέπτες) έχει κατοχυρώσει η Norwegian συνδέοντας την Αθήνα με Το Ελσίνκι, την Κοπεγχάγη, το Όσλο και τη Στοκχόλμη.
Γραμμές, ωστόσο, στις οποίες εξακολουθεί να κυριαρχεί η SAS.
Σημαντική, επιπλέον, χαρακτηρίζεται από στελέχη της αγοράς η παρουσία της Air Canada Rouge η οποία «πέταξε» στα χνάρια της παλιάς Ολυμπιακής προς τη Βόρεια Αμερική. Έτσι, συνδέει την Αθήνα με το Τορόντο και το Μόντρεαλ του Καναδά, εξασφαλίζοντας «σίγουρη» πελατεία από την σημαντική σε μέγεθος ελληνική κοινότητα της χώρας.
Νέοι «παίκτες» και προορισμοί
Περαιτέρω ενίσχυση του ειδικού βάρους των εταιρειών χαμηλού κόστους προδιαγράφεται για το καλοκαίρι του 2015. Το βασικό κέρδος, ωστόσο, για το αεροδρόμιο της Αθήνας αλλά και τον ελληνικό τουρισμό είναι πως διευρύνεται ακόμα περισσότερο το δίκτυο διεθνών συνδέσεων με νέους προορισμούς.
Το 2015 θα σηματοδοτήσει τη διεύρυνση του ισπανικού αεροπορικού «λόμπι» στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Η νέα άφιξη αφορά στην εταιρεία Volotea (εδρεύει στη Βαρκελώνη) η οποία, ωστόσο, φιλοδοξεί να εκμεταλλευτεί την αυξημένη ζήτηση από την ιταλική αγορά για διακοπές στην Ελλάδα. Έτσι, θα συνδέει την Αθήνα με τη Βενετία (τρεις εβδομαδιαίες πτήσεις) ενώ δύο φορές τη βδομάδα θα πετά προς Μπάρι, Παλέρμο και Πίζα.
Η ίδια εταιρεία, ωστόσο, έχει εντάξει στο πρόγραμμα δρομολογίων της δέκα ακόμα ελληνικούς προορισμούς για το επόμενο καλοκαίρι: Θεσ/νίκη, Κέρκυρα, Ηράκλειο, Κω, Μύκονο, Πρέβεζα/Λευκάδα, Ρόδο, Σάμο, Σαντορίνη, Σκιάθο.
Η Easyjet ενισχύει και αυτή τη θέση της στις γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας προσθέτοντας τρεις πτήσεις την εβδομάδα από την Αθήνα προς τη Νάπολη.
Η ιρλανδική Ryanair, με τη σειρά της, στρέφει την προσοχή της ανατολικότερα καθιερώνοντας καθημερινή πτήση από την Αθήνα προς τη Βαρσοβία. Προφανώς για να εκμεταλλευτεί την υψηλή ζήτηση που καταγράφηκε το φετινό καλοκαίρι για ταξίδια από την πρωτεύουσα της Πολωνίας προς την Ελλάδα.