Συμπεριφορά συμπιεσμένου ελατηρίου που εκτινάσσεται δρομολογώντας την ολική επαναφορά της τουριστικής αγοράς της Αθήνας στα προ κρίσης επίπεδα αποτυπώνουν τα στοιχεία που παρουσίασαν από κοινού η Ένωση Ξενοδόχων Αθήνας-Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ), η εταιρεία του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» της πρωτεύουσας (ΔΑΑ), η αεροπορική Aegean Airlines και η εταιρεία Marketing Greece.
Οι 528.000 περισσότεροι ξένοι που ήρθαν στην Αθήνα την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου μεταφράστηκαν σε 390.000 περισσότερες διανυκτερεύσεις (σε σύγκριση με πέρυσι) στα ξενοδοχεία της περιοχής και σε 142,8 εκατ. ευρώ πρόσθετα έσοδα για τις κάθε είδους επιχειρήσεις της πρωτεύουσας αλλά και για τα δημόσια ταμεία (ΦΠΑ και άλλοι φόροι και δημοτικά τέλη).
Τη μερίδα του λέοντος (πάνω από τα 2/3) της πρόσθετης «πίτας» που προέκυψε από την αυξημένη τουριστική κίνηση καρπώθηκαν τα ξενοδοχεία και οι επιχειρήσεις εστίασης. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΞΑΑΑ Αλ. Βασιλικό, οι μεν ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της περιοχής απέσπασαν 28 εκατ. ευρώ πρόσθετα έσοδα, ενώ οι επιχειρήσεις εστίασης 64 εκατ. ευρώ.
Η επιστροφή της ξενοδοχειακής αγοράς της Αθήνας «σε βιώσιμα, αλλά όχι ακόμα κερδοφόρα επίπεδα» όπως ανέφερε ο κ. Βασιλικός αποτυπώθηκε στη μέση πληρότητα 72,1% που καταγράφηκε στο οκτάμηνο. Δεκατρείς μονάδες ψηλότερα από την αντίστοιχη περυσινή επίδοση (59%).
Το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης της πληρότητας στα ξενοδοχεία της πρωτεύουσας καταγράφηκε τον Μάιο (35,2%), αλλά το μεγάλο «πάρτι» στήθηκε τον Ιούνιο όταν σχεδόν όλα τα ξενοδοχεία της πόλης άγγιξαν επίπεδα πληρότητας που θύμισαν Ολυμπιακούς Αγώνες, φθάνοντας κατά μέσο όρο το 90%. Οι λόγοι για τον «χρυσό» Ιούνιο; Δύο διοργανώσεις που έφεραν στην Αθήνα χιλιάδες επισκέπτες: η διεθνής ναυτιλιακή έκθεση «Ποσειδώνια» και ένα συνέδριο των μαρτύρων του Ιεχωβά.
Την ίδια στιγμή, οι ξενοδόχοι της πρωτεύουσας είδαν το μέσο έσοδό τους ανά διαθέσιμο δωμάτιο να ίπταται στον αττικό ουρανό εμφανίζοντας αύξηση από 15,6% τον Ιανουάριο (η χαμηλότερη του οκταμήνου) έως και 33% τον Ιούνιο και 43,4% τον Μάιο.
Παρά τις εξαιρετικές φετινές επιδόσεις, ωστόσο, οι ξενοδόχοι δεν είναι ικανοποιημένοι από την άνοδο των τιμών που πέτυχαν για τα δωμάτιά τους. Η μέση αύξηση της τιμής ήταν 4,9% στο οκτάμηνο, στο πρώτο τρίμηνο ήταν σταθερές, ενώ μόλις τον Μάιο πέτυχαν αύξηση 6,1% και μόλις μία φορά (Ιούνιο) έτριψαν τα χέρια τους από ικανοποίηση καταγράφοντας αύξηση της μέσης τιμής κατά 12,4%.
Οι ξενοδόχοι εστιάζουν στα συγκριτικά στοιχεία των ξενοδοχείων της Αθήνας σε σχέση με τα αντίστοιχα ανταγωνιστριών πόλεων της Ευρώπης για να επισημάνουν την υστέρηση της Αθήνας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η Gbr Consulting για λογαριασμό της ΕΞΑΑΑ, η μέση πληρότητα 72,1% των ξενοδοχείων της Αθήνας της επέτρεψε να προσπεράσει την Κωνσταντινούπολη (64,2%), τη Μαδρίτη (63,2%) και τη Ρώμη (69%).
Με βάση τη μέση τιμή δωματίων, η Αθήνα (85,73 ευρώ) συγκρίνεται πλέον ευθέως με τη Μαδρίτη (81,45 ευρώ) και το Βερολίνο (85,01 ευρώ).
Την ίδια στιγμή, λένε, τα ξενοδοχεία της Κωνσταντινούπολης, η οποία διανύει κακή χρονιά, απολαμβάνουν μέση τιμή δωματίων στα επίπεδα των 135 ευρώ. Σχεδόν 60% υψηλότερα.
Παρά τις εξαιρετικές φετινές επιδόσεις των ξενοδοχείων της πρωτεύουσας, ωστόσο, στο πάρτι δεν πήραν μέρος όλοι. Όπως παραδέχθηκε ο πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ μιλώντας στο Euro2day.gr, υπάρχουν περιοχές της πρωτεύουσας, ακόμα και στο κέντρο, όπου η διαφορά πληρότητας σε σύγκριση με τον μέσο όρο είναι μεγάλη.
Εναέρια κέρδη
Στους κερδισμένους από την ολική επαναφορά της Αθήνας στον ευρωπαϊκό τουριστικό χάρτη συγκαταλέγονται το αεροδρόμιο της πρωτεύουσας και η αεροπορική εταιρεία Aegean. Το «Ελευθέριος Βενιζέλος» καταγράφει εντυπωσιακή αύξηση 19,5% στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου προσελκύοντας ακόμα περισσότερες αεροπορικές εταιρείες οι οποίες, όπως, ανέφερε ο γενικός διευθυντής Γ. Παράσχης, «δεν θέλουν να χάσουν το πάρτι» που θεωρούν ότι εξελίσσεται στην Αθήνα. Αύξηση, εμφάνισαν την ίδια στιγμή και οι μετακινήσεις των Ελλήνων.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τον Γ. Παράσχη, εκδηλώνεται ενδιαφέρον για ενίσχυση των απευθείας υπερατλαντικών δρομολογίων προς την Αθήνα, ιδιαίτερα από τον Καναδά και τις ΗΠΑ.
Η Aegean Airlines επωφελήθηκε τα μέγιστα από την αύξηση της τουριστικής κίνησης προς την Αθήνα καθώς κατάφερε να διακινήσει 7,8 εκατ. επιβάτες από το «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο οκτάμηνο.
Ποντάροντας, μάλιστα, στις θετικές προοπτικές για τον τουρισμό της Αθήνας τα επόμενα χρόνια, σχεδιάζει να αυξήσει σε 100 τους προορισμούς που συνδέει με το αεροδρόμιο της πρωτεύουσας, μέχρι το 2015.
Η Marketing Greece (εταιρεία μάρκετινγκ του ελληνικού τουρισμού που δημιούργησε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων ΣΕΤΕ) πέτυχε την ίδια στιγμή να εξασφαλίσει ευρεία διεθνή προβολή της Αθήνας σε διεθνή μίντια, η αξία των οποίων αποτιμάται σε 8 εκατ. ευρώ.