Ταχύτητα με στόχο να τρέξουν πιο γρήγορα τα σιδηροδρομικά έργα στην γραμμή της Πάτρας ανεβάζουν το ΥΠΟΜΕΔΙ, ο ΟΣΕ και ηΕΡΓΟΣΕ. Πρόκειται για μια γραμμή τμήμα της οποίας βρίσκεται εδώ και χρόνια υπό κατασκευή, ωστόσο η ολοκλήρωσή της δεν αναμένεται πριν από το 2017, αφού υπολείπεται ακόμη η κατασκευή σημαντικών τμημάτων, ενώ το δυσκολότερο στοίχημα είναι η διέλευση μέσα από την πόλη της Πάτρας.
Ως το τέλος του μήνα η ΕΡΓΟΣΕ θα προχωρήσει στη δημοπράτηση του έργου Ψαθόπυργος – Μποζαΐτικα, με την ολοκλήρωση του οποίου η γραμμή θα φτάσει στην... πόρτα της Πάτρας. Παράλληλα θα προχωρήσει και η μελέτη για τη διέλευση της γραμμής μέσα από την πόλη. Βάση για το έργο αυτό θα αποτελέσει η προκαταρκτική μελέτη που έχει εκπονήσει η ΕΡΓΟΣE η οποία προβλέπει επίγεια διέλευση με βυθισμένα επιμέρους τμήματα.
Το έργο Ψαθόπυργος - Ρίο - Μποζαΐτικα το οποίο θα δημοπρατηθεί τις επόμενες μέρες έχει προϋπολογισμό 170 εκατομμύρια ευρώ και αφορά τμήμα συνολικού μήκους 11 χιλιομέτρων, με την κατασκευή του οποίου η σιδηροδρομική γραμμή θα φτάσει στα όρια του πολεοδομικού συγκροτήματος της Πάτρας. Πρόκειται για τμήμα το οποίο, όπως σχεδόν και όλη η υπόλοιπη γραμμή, παρουσιάζει σημαντικές τεχνικές δυσκολίες καθώς σε αρκετά σημεία διέρχεται από περιοχές οι οποίες είναι κατοικημένες.
Κόστος 150 εκατ. για τη γραμμή μέσα στην πόλη
Η διέλευση της γραμμής μέσα από την πόλη της Πάτρας θα γίνει με βάση τη μελέτη που έχει εκπονηθεί από την ΕΡΓΟΣΕ και προβλέπει την επίγεια διέλευση και τη βύθισή της σε δύο μόνο σημεία. Το παλαιότερο σχέδιο που πρόβλεπε την υπογειοποίηση της γραμμής στο σύνολό της, μέσα στον αστικό ιστό της πόλης, έχει πλέον εγκαταλειφθεί οριστικά, αφού το κόστος κρίθηκε απαγορευτικό, ιδίως με τα δεδομένα της εποχής. Η υπογειοποίηση του συνόλου θα απαιτούσε κονδύλι περίπου 700 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ η εναλλακτική λύση, η οποία θα εφαρμοστεί τελικά, έχει κόστος τπου υπολογίζεται σε περίπου 150 εκατομμύρια ευρώ.
Εφόσον προχωρήσουν αυτά τα δύο έργα για την ολοκλήρωση της γραμμής, θα υπολείπονται τα έργα ηλεκτροκίνησης, τα οποία αναμένεται να ανατεθούν στο μέλλον με ξεχωριστή εργολαβία.
Να σημειωθεί ότι η ένταξη του άξονα Αθήνας – Πάτρας στο Κεντρικό Δίκτυο (Core Network) του σιδηροδρομικού δικτύου της Ευρώπης, που έγινε στο πλαίσιο της αναθεώρησης της ευρωπαϊκής πολιτικής στον τομέα των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) για την περίοδο 2014-2020, ήταν ιδιαίτερα σημαντική για τη χρηματοδότηση των έργων στον συγκεκριμένο άξονα. Κατά την προηγούμενη προγραμματική περίοδο 2007 – 2013 ο άξονας Αθήνας - Πάτρας αποτελούσε τμήμα του «υπόλοιπου» δικτύου, δηλαδή δεν περιλαμβανόταν στα έργα άμεσης προτεραιότητας.
Έργα σε εξέλιξη
Πέρα από τα έργα που αναμένονται, σε εξέλιξη βρίσκονται μια σειρά μεγάλες εργολαβίες στη συγκεκριμένη γραμμή. Πριν από λίγες μέρες η ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε με την ανάδοχο κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ - Thales – ΞΑΝΘΑΚΗΣ τη σύμβαση για το έργο «Κατασκευή Υπολειπόμενων Εργων Υποδομής, Επιδομής, Σηματοδότησης - Τηλεδιοίκησης, Τηλεπικοινωνιών και Ηλεκτρομηχανολογικών Εγκαταστάσεων Σηράγγων για τη Νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Κιάτο - Ροδοδάφνη», προϋπολογισμού 273 εκατ. ευρώ.
Σε εξέλιξη βρίσκεται επίσης η εργολαβία «Κατασκευή υποδομής νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος και σήραγγας Παναγοπούλας». Το έργο προϋπολογισμού 315 εκατομμυρίων έχει αναλάβει το κοινοπρακτικό σχήμα AKTΩΡ - J&P ΑΒΑΞ -INTRAKAT.
Επίσης υπό κατασκευή βρίσκεται και η εργολαβία Κατασκευή υποδομής νέας διπλής Σιδηροδρομικής Γραμμής στο τμήμα από Χ.Θ. 73+135 έως Χ.Θ. 79+750, σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων και Η/Μ οδικών έργων στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη.