Στις αρχές του φθινοπώρου πρόκειται να κατατεθεί στη Βουλή η αναμορφωμένη σύμβαση παραχώρησης του οδικού άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, η κατασκευή του οποίου βρίσκεται στο τελικό στάδιο, αλλά οι εργασίες έχουν παγώσει επειδή η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ζητεί πρόσθετες εγγυήσεις λόγω της χαμηλής κυκλοφορίας. Όπως αναφέρεται και στην τελευταία έκθεση της Ομάδας Δράσης για την Ελλάδα, οι διαπραγματεύσεις για τη νέα σύμβαση βρίσκονται στο τελικό στάδιο.
Με βάση τις μέχρι σήμερα πληροφορίες, η συμφωνία προβλέπει πως θα υπάρξει πρόσθετη (δυνητική) επιδότηση του ελληνικού δημοσίου, η οποία μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 300 εκατ. ευρώ. Στην ουσία το δημόσιο θα κληθεί να καταβάλει πρόσθετες εγγυήσεις κατά την περίοδο λειτουργίας του έργου (που λήγει το 2038) στην περίπτωση όπου τα έσοδα της κοινοπραξίας Μωρέας από διόδια είναι χαμηλότερα του αναμενόμενου.
Σημειώστε, πως, με βάση την αρχική σύμβαση παραχώρησης, το 2007, τα ετήσια έσοδα από διόδια θα κινούνταν κοντά στα 45 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Σήμερα έχουν υποχωρήσει σε περίπου 22 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ η ΕΤΕπ προχωρά σε δυσοίωνες προβλέψεις με τις οποίες δεν συμφωνούν στο υπουργείο Υποδομών.
Η σημερινή σύμβαση παραχώρησης προβλέπει πως οι (δυνητικές) εγγυήσεις που θα καλούνταν να καταβάλει το δημόσιο στην περίπτωση μειωμένης κυκλοφορίας αγγίζουν τα 200 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, η συμφωνία για την αναμορφωμένη σύμβαση προβλέπει πρόσθετες (δυνητικές πάντα) εγγυήσεις της τάξης των 300 εκατ. ευρώ. Το ποσό πάντως που θα καταβληθεί τελικά εξαρτάται από το πώς θα εξελιχθεί η κυκλοφορία και από τα έσοδα τα επόμενα χρόνια. Στην περίπτωση που οριστικοποιηθεί η συμφωνία, όπως φαίνεται από την έκθεση της Ομάδας Δράσης, πρέπει να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή όπως συνέβη και με τις τέσσερις άλλες συμβάσεις παραχώρησης.
Ο άξονας Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, μαζί με τον κλάδο Λεύκτρο – Σπάρτη είναι συνολικού μήκους περίπου 205 χλμ. και έχει κατασκευαστεί το 92% (ούτως ή άλλως σημαντικό τμήμα απλώς αναβαθμίστηκε). Με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα, έπρεπε να παραδοθεί στα τέλη του 2012, αλλά εξαιτίας αρχαιολογικών ευρημάτων και απαλλοτριώσεων δόθηκαν συνεχείς παρατάσεις.
Τώρα θα δοθεί μία ακόμα παράταση, μολονότι για την ολοκλήρωση του έργου απομένουν η περιφερειακή Καλαμάτας και 6 από τα 50 χιλιόμετρα του τμήματος Λεύκτρο – Σπάρτη.
Στην κοινοπραξία Μωρέας που κατασκευάζει και διαχειρίζεται τον οδικό άξονα συμμετέχουν οι όμιλοι ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ και Intracom Holdings. Εκτός από τις πρόσθετες εγγυήσεις που θα κληθεί να καταβάλει το δημόσιο, η κοινοπραξία διεκδικεί δικαστικά (μέσω διαιτησίας) σημαντικά ποσά εξαιτίας καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις και στα αρχαιολογικά καθώς και στην έναρξη λειτουργίας σταθμών διοδίων.