Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αλαλούμ στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου!

Σε πτωτικό κανάλι τα ασφάλιστρα για τα ΙΧ. Ενδεικτική η μείωση της παραγωγής κατά περίπου 30% τα τελευταία χρόνια. Εκτιμάται ότι θα μειωθούν περαιτέρω τους επόμενους μήνες. Τα οικονομικά στοιχεία των εταιρειών και οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν.

Αλαλούμ στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου!

Έντονο προβληματισμό προκαλεί στην ασφαλιστική αγορά η συνεχής μείωση των ασφαλίστρων με τα οποία οι εταιρείες επιβαρύνουν τους κατόχους αυτοκινήτων.

Συγκεκριμένα, πολλοί είναι εκείνοι που αμφιβάλλουν για τα κατά πόσον οι ασφαλιστικές μπορούν να αντεπεξέλθουν μακροπρόθεσμα με τόσο χαμηλά ασφάλιστρα, ιδίως όταν μέχρι το τέλος του 2015 θα πρέπει να έχουν προσαρμοστεί στις ιδιαίτερα απαιτητικές συνθήκες του θεσμικού περιβάλλοντος Solvency II.

Ενδεικτικό της πτώσης των τιμολογίων είναι πως το πρώτο φετινό τρίμηνο η παραγωγή του κλάδου αστικής ευθύνης οχημάτων υποχώρησε 8% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου. Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν πως τα τελευταία χρόνια η αθροιστική μεσοσταθμική μείωση υπολογίζεται γύρω στο 30% και τα ποσοστά πτώσης είναι συχνά ακόμη μεγαλύτερα για όσους επιλέγουν το internet, ή για όσους εμπίπτουν σε ορισμένα παραμετροποιημένα τιμολόγια των εταιρειών (π.χ. τα ανταλλακτικά και η επισκευή να γίνεται από συγκεκριμένα συνεργαζόμενα συνεργεία).

Πέραν αυτού, η πτωτική τάση φαίνεται πως θα συνεχιστεί -άγνωστο σε ποιον βαθμό- και τους επόμενους μήνες.

«Όχι σε ακραίες καταστάσεις»

Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, υπάρχουν κύκλοι της αγοράς που είναι περισσότερο καθησυχαστικοί, αναφερόμενοι σε μια σειρά στοιχεία όπως:

• Η υψηλή κερδοφορία των ασφαλιστικών εταιρειών, όπως τουλάχιστον αυτή καταγράφηκε στις λογιστικές καταστάσεις του 2013.

• Το γεγονός ότι από το ξεκίνημα της κρίσης και τουλάχιστον μέχρι το 2012 (τελευταία επίσημα στοιχεία) το τεχνικό αποτέλεσμα του κλάδου αυτοκινήτων διευρύνεται αντί να συρρικνώνεται. Έτσι ενώ το 2009 ήταν οριακό, το 2011 ανέβηκε στα 201,9 εκατ. ευρώ και το 2012 εκτινάχθηκε στα 401,4 εκατ.! Για το 2013 δεν έχουν δημοσιευθεί τα επίσημα στοιχεία, ωστόσο γενική εντύπωση είναι πως είχαμε μια καλή χρονιά για τον κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτων.

Μπορεί βέβαια η συγκεκριμένη εξέλιξη να επηρεάστηκε και από την προσοχή που επέδειξαν οι ασφαλιστικές εταιρείες να διαχειριστούν καλύτερα το ύψος των ζημιών τους (π.χ. συνεργασίες με δίκτυα συνεργείων), ωστόσο το βασικό αίτιο ήταν ο περιορισμός των ατυχημάτων λόγω της μείωσης στην κυκλοφορία των οχημάτων.

Συγκεκριμένα, η κρίση ανάγκασε τους οδηγούς να χρησιμοποιούν λιγότερο το αυτοκίνητό τους και έτσι ο αριθμός των ατυχημάτων (άρα και των αποζημιώσεων) περιορίστηκε σημαντικά.

Ενδεικτικό παράδειγμα της μειωμένης κίνησης είναι τα στοιχεία της Αττικής Οδού, όπου ο μέσος ημερήσιος αριθμός οχημάτων από 300.000 την περίοδο 2007-2009 μειώθηκε στα 281.000 οχήματα το 2010, στα 250.000 το 2011, στα 215.691 το 2012 και στα 209.601 το 2013. Μιλάμε για πτώση της τάξεως του 30%.

• Επίσης υπάρχουν μια σειρά άλλες νομοθετικές αποφάσεις που επηρεάζουν θετικά το τεχνικό αποτέλεσμα του κλάδου των οχημάτων. Μια τέτοια εξέλιξη ήταν η πρόσφατη αλλαγή στο θεσμικό πλαίσιο σχετικά με το λειτουργικό σύστημα έναρξης, λήξης και ακύρωσης της ασφάλισης αυτοκινήτων. Μέσα από τις διατάξεις αυτού του νόμου, οι ασφαλιστικές εταιρείες απαλλάσσονται από επισφάλειες αλλά και από σημαντικές ζημίες που αδίκως επιβαρύνονταν τα προηγούμενα χρόνια, με ορισμένους να εκτιμούν πως ο νόμος θα περιορίσει το δείκτη ζημιών (loss ratio) του κλάδου αυτοκινήτου κατά 6 - 8 ποσοστιαίες μονάδες. Επίσης, η μη έκδοση ασφαλιστικών σημάτων, η δυνατότητα ηλεκτρονικής ενημέρωσης και άλλα μέτρα περιορίζουν το λειτουργικό κόστος των εταιρειών.

Παρ' όλα αυτά, οι περισσότεροι δεν κρύβουν την ανησυχία τους για το μεγάλο ποσοστό πτώσης των τιμολογίων και κυρίως για όσα ενδεχομένως ακολουθήσουν στο μέλλον.

Πρώτα απ' όλα, γιατί ακόμη και αν ο μέσος όρος της αγοράς καταφέρει να αντεπεξέλθει, θα προκύψουν ίσως αδύναμοι κρίκοι που θα στείλουν με τη σειρά τους την τρύπα στο Επικουρικό Κεφάλαιο, δυσφημίζοντας τον κλάδο. Και κυρίως γιατί, ακόμη και αν σήμερα οι ασφαλιστικές αντέχουν τα μειωμένα τιμολόγια, τι θα γίνει όταν η οικονομία αρχίσει να ανακάμπτει, η κίνηση στους δρόμους αυξηθεί και ο αριθμός των ατυχημάτων πάρει την ανιούσα;

Ενδεικτικό είναι το στοιχείο ότι -πάντοτε με βάση τα πρόσφατα στοιχεία του τελευταίου τριμήνου του 2013 και του πρώτου του 2014- βαδίζουμε προς τάση σταθεροποίησης της κίνησης στην Αττική Οδό. Προκειμένου μάλιστα η χρηματιστηριακή Axia Ventures να αποτιμήσει την κατασκευαστική ΕΛΛΑΚΤΩΡ, σημειώνει πως «στο μοντέλο μας υιοθετούμε συντηρητικά το σενάριο που αναφέρεται σε μέση ετήσια αύξηση της κυκλοφορίας των οχημάτων κατά 2,8% και ειδικότερα προβλέπουμε τη μέση ημερήσια κυκλοφορία αυτοκινήτων να φτάνει τα 290.000 το 2013 (όσα περίπου πριν από το ξέσπασμα της κρίσης) από 209.000 το 2013».

Το ερώτημα λοιπόν που εύλογα τίθεται από πολλούς είναι κατά πόσον οι ασφαλιστικές εταιρείες θα μπορέσουν μελλοντικά να αυξήσουν σημαντικά τα τιμολόγιά τους, σε περίπτωση που η κίνηση στους δρόμους αρχίσει να ανεβαίνει.

Όπως υποστηρίζει γνωστός παράγοντας της αγοράς, «οι τιμές εύκολα μειώνονται, αλλά δύσκολα ανεβαίνουν και μάλιστα σε ένα ασθενές οικονομικό περιβάλλον. Στην πράξη, αν χρειαστεί μελλοντικά, μια αύξηση τιμολογίων της τάξεως του 5%-10% όλο και κάπως μπορείς να την επιβάλεις σε βάθος χρόνου, αλλά μεγαλύτερη όχι. Πιστεύω πως οι εταιρείες θα πρέπει να αποφύγουν νέες μεγάλες μειώσεις και πως κάθε εταιρεία θα πρέπει να τιμολογεί με βάση τη δική της εμπειρία και όχι με τις τιμές που προσφέρουν κάποιες άλλες. Το ζητούμενο για μια εταιρεία είναι να έχει ένα ανταγωνιστικό τιμολόγιο, χωρίς όμως αυτό να είναι και τιμολόγιο που οδηγεί στην πτώχευση».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v