Μετά από αρκετούς μήνες κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή το νομοσχέδιο για τη ριζική μεταρρύθμιση και απλούστευση στις αδειοδοτήσεις των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τον υπουργός Ανάπτυξης κ. Κωστή Χατζηδάκη μέσω αυτής της νομοθεσίας η Ελλάδα στέλνει το μήνυμα ότι γίνεται φιλική στις επιχειρήσεις και στους επενδυτές.
Όπως είπε ο ίδιος η παρέμβαση είναι σφαιρική σε αντίθεση με τις προηγούμενες ρυθμίσεις διαφόρων κυβερνήσεων, και αυτό γιατί καλύπτει το σύνολο των ρυθμίσεων όλων των μορφών επιχειρήσεων. Ανέφερε επίσης ότι η συγκεκριμένη πρωτοβουλία είναι Μνημονιακή υποχρέωση ενώ σημείωσε ότι σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία έχει τεθεί ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης ώστε οι γενικές αρχές που τίθενται στο νομοσχέδιο να εξειδικευθούν με κανονιστικές αποφάσεις με τον εκάστοτε αρμόδιο υπουργό.
Στο πλαίσιο αυτό τίθεται δεσμευτική προθεσμία έκδοσης όλων των εφαρμοστικών Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων και Προεδρικών Διαταγμάτων μέχρι το τέλος του 2014 μετά την οποία δίνεται η εξουσιοδότηση στον υπουργό Ανάπτυξης να ρυθμίσει το πλαίσιο άσκησης της κάθε οικονομικής δραστηριότητας.
Όπως ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης η επιτυχία του εγχειρήματος θα κριθεί στην πράξη, θα εξαρτηθεί δηλαδή από την ταχύτητα αλλά και την υλοποίηση στην πράξη των αλλαγών στην αδειοδότηση των επιχειρήσεων. Η υλοποίηση του σχεδίου, όπως είπε ο υπουργός θα παρακολουθείται από ομάδα παρακολούθησης την οποία θα στελεχώσουν ο Γενικός Γραμματέας Βιομηχανίας Γιώργος Στεργίου, ο Διευθυντής Στρατηγικού Σχεδιασμού του Γραφείου του Πρωθυπουργού κ. Δημήτρης Πτωχός, ο οικονομολόγος Αιμίλιος Στασινάκης εκπροσωπώντας τον υπουργό Ανάπτυξης και στελέχη των κατά περίπτωση συναρμόδιων υπουργείων.
Οι βασικές αλλαγές του νομοσχεδίου μέσω του οποίου επιδιώκεται η απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης περιλαμβάνουν τα εξής:
1. Εισαγωγή του συστήματος απλής αδειοδότησης με υπεύθυνη δήλωση των επιχειρήσεων. Ανάλογα με το είδος της δραστηριότητας για την έναρξη της λειτουργίας θα αρκεί η δήλωση αυτοσυμμόρφωσης ή θα απαιτείται η πιστοποίηση τρίτου ή η αξιοποίηση εργαλείων υγείας (όπως ασφαλιστήρια συμβόλαια) από τα οποία θα προκύπτει η τήρηση των κανόνων λειτουργίας.
2. Θέσπιση κανόνων που καταργούν την περιπτωσιολογική αντιμετώπιση των αιτημάτων των επενδυτών και εισάγουν γενικούς όρους λειτουργίας, πρότυπα και προδιαγραφές για κάθε δραστηριότητα.
3. Μετάθεση των ελέγχων από το στάδιο της έκδοσης της άδειας σε εκείνο της λειτουργίας της επιχείρησης και διεξαγωγή τους με βάση συγκεκριμένα πρότυπα.
4. Δυνατότητα διεξαγωγής των ελέγχων από πιστοποιημένους φορείς όχι μόνο του δημοσίου αλλά και του ιδιωτικού τομέα.
5. Δημιουργία κεντρικού ηλεκτρονικού συστήματος διαχείρισης των αδειοδοτήσεων και των ελέγχων στο οποίο όποιος θέλει να ξεκινήσει μια δραστηριότητα θα μπορεί να βλέπει τι πρέπει να κάνει. Στόχος είναι η αδειοδότηση σε πολλές δραστηριότητες να ολοκληρώνεται ηλεκτρονικά και αυθημερόν.
Αλλαγές και προσθήκες που έγιναν μετά τη διαβούλευση
1. Πεδίο εφαρμογής: Μέσω του νομοσχεδίου καλύπτεται σχεδόν το σύνολο των δραστηριοτήτων που καταλαμβάνονται από την κατάταξη των έργων στην περιβαλλοντική νομοθεσία, δηλαδή υποδομές, παραγωγικές μονάδες, βιομηχανικές εγκαταστάσεις – από μεταποίηση τροφίμων και ποτών σε επεξεργασία μετάλλων-, αγροκτηνοτροφικές μονάδες, τουριστικές εγκαταστάσεις, πολυκαταστήματα αλλά και καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Εξαιρούνται επιμέρους κατηγορίες που απαιτούν ειδικά καθεστώτα αδειοδότησης όπως οι ΑΠΕ και οι τηλεπικοινωνιακές υποδομές.
2. Επιχειρηματικά Πάρκα: Οι επιχειρήσεις που εγκαθίστανται στα Πάρκα θα καλύπτονται από τη γενική αδειοδότηση των πάρκων, παρέχοντας έτσι στις επιχειρήσεις ισχυρά κίνητρα για εγκατάσταση σε οργανωμένους υποδοχείς δραστηριοτήτων. Παράλληλα ορίζεται αποκλειστική προθεσμία έγκρισης της λειτουργίας του πάρκου 100 ημερών, μετά την πάροδο των οποίων θεωρείται ότι η αίτηση έχει εγκριθεί.
3. Ποινές: Με βάση τις εισηγήσεις φορέων της αγοράς βελτιώθηκαν οι προβλέψεις για ποινές και πρόστιμα. Το αρχικό κείμενο το οποίο είχε τεθεί σε διαβούλευση προέβλεπε αυστηρές ποινές έως 3 εκατ. ευρώ ή 15% του τζίρου της επιχείρησης, ακόμη και προσωρινή ή οριστική διακοπή λειτουργίας στις επιχειρήσεις που δήλωσαν ψευδή στοιχεία.
4. Χρονοδιάγραμμα: Σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία έχει τεθεί ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης ώστε οι γενικές αρχές που τίθενται στο νομοσχέδιο να εξειδικευθούν με κανονιστικές αποφάσεις με τον εκάστοτε αρμόδιο υπουργό. Ωστόσο στο σχέδιο νόμου τίθεται δεσμευτική προθεσμία έκδοσης όλων των εφαρμοστικών Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων και Προεδρικών Διαταγμάτων μέχρι το τέλος του 2014 μετά την οποία δίνεται η εξουσιοδότηση στον υπουργό Ανάπτυξης να ρυθμίσει το πλαίσιο άσκησης της κάθε οικονομικής δραστηριότητας.
***Αναλυτικά το Σχέδιο Νόμου και η Αιτιολογική Έκθεση, δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".