Διαδρόμους ώστε τα εμπορικά τρένα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να φτάνουν ως τα Βαλκάνια σε πρώτη φάση, αλλά και πέρα από αυτά στη συνέχεια, θα ανοίξει η συμφωνία μεταξύ της εταιρείας και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης για τη μεταφορά φορτίων προς τη Βόρεια Ελλάδα, τα Βαλκάνια και την Τουρκία.
Η οριστικοποίηση της συμφωνίας, που κυοφορείται εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα, θα γίνει σε κοινή σύσκεψη που είναι προγραμματισμένη για αύριο στον ΟΛΘ, με τη συμμετοχή του προέδρου του ΟΣΕ, Π. Θεοφανόπουλου, του προέδρου του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, Σ. Αγγελούδη, και του προέδρου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Α. Ζηλιασκόπουλου.
Η Θεσσαλονίκη γίνεται κόμβος
Πρόκειται για μια συμφωνία η οποία μπορεί να μετατρέψει τη Θεσσαλονίκη σε κόμβο (Hub) εμπορευμάτων από και προς τις χώρες της Βαλκανικής με τις οποίες η Ελλάδα διαθέτει σιδηροδρομική σύνδεση.
Το σχέδιο προβλέπει ότι τα πρώτα δρομολόγια θα ξεκινήσουν τον ερχόμενο Μάρτιο και θα συνδέουν τη Θεσσαλονίκη με τα Σκόπια και τη Σόφια της Βουλγαρίας, μεταφέροντας containers, αλλά και χύδην φορτία.
Στα πλάνα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ περιλαμβάνεται επέκταση των δρομολογίων, πιθανότατα ως το καλοκαίρι, με τη σύνδεση, μία φορά την εβδομάδα, της Θεσσαλονίκης με τις πρωτεύουσες της Σερβίας και της Ρουμανίας.
Βέβαια, ο σχεδιασμός δεν θα μπορούσε να μην κοιτάει και Ανατολικά, δηλαδή προς την Τουρκία. Στο πλάνο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προβλέπεται η πραγματοποίηση δρομολογίου προς το Πύθιο του Έβρου, απ’ όπου η εμπορική αμαξοστοιχία θα μπορεί να έχει σύνδεση τόσο με την Κωνσταντινούπολη, όσο και με το βουλγαρικό λιμάνι του Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα. Ειδικά για το δρομολόγιο προς τον Έβρο, το ζήτημα είναι να υπάρξει ζήτηση με προορισμό την περιοχή, αφού υπολογίζεται ότι από τον συγκεκριμένο νομό υπάρχει ενδιαφέρον για δρομολόγια προς την πρωτεύουσα.
Η εμπορική επιτυχία των συνδέσεων με τα Σκόπια και τη Σόφια θεωρείται σχεδόν βέβαιη γιατί πρόκειται για ένα πάγιο αίτημα του εμπορικού κόσμου της Βόρειας Ελλάδας, που θα επιτρέψει φθηνότερες μεταφορές μέσω του σιδηρόδρομου. Πάντως για να καλυφθεί το κόστος ενός δρομολογίου πρέπει να υπάρχει ζήτηση μεταφοράς και για τα δύο σκέλη, δηλαδή τόσο για εξαγωγές όσο και για εισαγωγές.
Στην αυριανή σύσκεψη αναμένεται ότι θα εξετασθεί αναλυτικά το θέμα της τιμολογιακής πολιτικής των εμπορικών τρένων. Επίσης θα παρουσιαστούν και τα αποτελέσματα των επαφών που είχε αναλάβει το προηγούμενο διάστημα η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τις σιδηροδρομικές αρχές γειτονικών χωρών προκειμένου να επιλυθούν θέματα τεχνικής φύσης.
Η υλοποίηση της συνεργασίας μεταξύ του ΟΛΘ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θεωρείται ότι μπορεί να συμβάλει τα μέγιστα στην ενίσχυση του ρόλου του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ως κόμβου συνδυασμένων μεταφορών προς τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΛΘ Σ. Αγγελούδη πρόκειται για μια αναγκαία αλλά και ικανή συνθήκη, που θα αναβαθμίσει στρατηγικά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Κέντρο διατροπικών μεταφορών
Εφόσον το σχέδιο έχει επιτυχία, θεωρείται βέβαιο ότι θα φέρει και πάλι στο προσκήνιο την υπόθεση δημιουργίας εμπορευματικού κέντρου στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, η οποία, επίσης, δεν διαθέτει τέτοιες υποδομές. Πριν από δέκα και πλέον χρόνια είχε αρχίσει η συζήτηση για το άνοιγμα κέντρου διατροπικών μεταφορών στον χώρο του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, ιδιοκτησίας του ΟΣΕ. Ο συγκεκριμένος χώρος με έκταση άνω των 500 στρεμμάτων θεωρείται ιδανικός για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου, ωστόσο τα σχέδια δεν προχώρησαν.
Να σημειωθεί τέλος ότι η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εδώ και καιρό έχει μεταφέρει το βάρος της δράσης της στην ενίσχυση των εμπορευματικών μεταφορών με τον σιδηρόδρομο θεωρώντας ότι είναι ένας τομέας από τον οποίο μπορούν να αυξηθούν σημαντικά τα έσοδά της. Ήδη σημαντική επιτυχία σημειώνει το εμπορικό τρένο που καθημερινά συνδέει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη.
Βεβαίως, βασικός στόχος παραμένει η έναρξη της συνεργασίας με την Cosco για τη μεταφορά των προϊόντων της HP, η οποία φαίνεται να μεταφέρεται στον επόμενο μήνα.