Σχέδιο δημιουργίας hub στη Θεσσαλονίκη

Στις μεγάλες δυνατότητες της Θεσσαλονίκης να αναδειχθεί σε εμπορευματικό κόμβο, όχι μόνο για τα Βαλκάνια, αλλά και για την Ευρώπη, ποντάρουν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο ΟΣΕ και ο ΟΛΘ.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Σχέδιο δημιουργίας hub στη Θεσσαλονίκη

Με το βλέμμα στραμμένο στις αγορές της κεντρικής και της βόρειας Ευρώπης αλλά και στη Ρωσία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προχωρά στη δημιουργία εμπορευματικού κόμβου (hub) στην περιοχή της Θεσσαλονίκης.

Σε πρώτη φάση η λειτουργία του κόμβου στοχεύει στην εξυπηρέτηση πιο κοντινών αγορών, δηλαδή της ευρύτερης περιοχής της βορείου Ελλάδος, των Βαλκανίων και της Τουρκίας. Ωστόσο ο φιλόδοξος, μακροπρόθεσμος στόχος είναι μελλοντικά να επεκταθεί σε πιο μακρινά σημεία, που παρουσιάζουν εξαιρετικές προοπτικές για την ανάπτυξη εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών μέσω της χώρας μας.

Κατ' αρχάς, για τη λειτουργία του κόμβου θα αξιοποιηθούν οι υφιστάμενες υποδομές και η προσπάθεια θα ξεκινήσει μέσα στο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους, και τα πρώτα εμπορευματικά τρένα θα έχουν προορισμό τα Σκόπια και τη Βουλγαρία.

Κομβικό σημείο για τη δημιουργία του εμπορευματικού κόμβου στη συμπρωτεύουσα είναι η συνεργασία του σιδηροδρόμου με το λιμάνι της πόλης και η εκμετάλλευση των συνεργειών που μπορεί να προκύψουν και από τις δύο πλευρές.

Το θέμα εξετάστηκε σε επιτελική σύσκεψη που είχαν οι ηγεσίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, του ΟΣΕ και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Σε αυτή εξετάσθηκαν όλα τα πρακτικά θέματα, που σχετίζονται με τα δρομολόγια (υποδομές, τιμολόγια κ.λπ.) και στόχος όλων είναι ως το τέλος του επόμενου μήνα να έχουν διευθετηθεί όλες οι εκκρεμότητες.

Το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσουν και εντατικές επαφές με εκπροσώπους ναυτιλιακών και μεταφορικών επιχειρήσεων ώστε η επιχειρούμενη τριπλή συνεργασία να προσελκύσει το ενδιαφέρον της αγοράς. Οι αρχικές εκτιμήσεις αναφέρουν ότι αρχικά η δραστηριότητα θα ξεκινήσει με 2-3 εβδομαδιαία δρομολόγια προς τα Σκόπια και τη Σόφια, που θα μεταφέρουν τόσο containers όσο και χύδην φορτία.

Ανάκτηση δυνάμεων για το λιμάνι της συμπρωτεύουσας

Ο ΟΛΘ εκτιμάται πως με αυτήν την πρωτοβουλία θα μπορέσει να κερδίσει μεταξύ άλλων και φορτία τα οποία έχασε την περίοδο των μεγάλων απεργιακών κινητοποιήσεων του 2008. Τότε απώλεσε τζίρο προς όφελος λιμένων όπως το Μπουργκάς της Βουλγαρίας. Πλέον με τη συνεργασία του σιδηροδρόμου το λιμάνι της Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί ότι μπορεί να επεκτείνει την «ενδοχώρα» του, δηλαδή τις περιοχές τις οποίες εξυπηρετεί.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΛΘ κ. Αγγελούδη η σιδηροδρομική διασύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τα Σκόπια και τη Σόφια θα αναβαθμίσει την αξία των συνδυασμένων μεταφορών στην περιοχή.

ΕΡΓΟΣΕ: Eργο 374 εκ. φέρνει πιο κοντά την ολοκλήρωση του άξονα Αθήνα-Θεσ/νίκη

Την ίδια ώρα ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της ολοκλήρωσης του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης είναι η υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του έργου ολοκλήρωσης της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Τιθορέας - Δομοκός, ύψους 374,2 εκατ. ευρώ.

Στο αντικείμενο της εργολαβίας εντάσσονται οι υπολειπόμενες εργασίες για την ολοκλήρωση της υποδομής, της επιδομής (σκυρογραμμής και σταθερής επιδομής όπου προβλέπεται), σηματοδότησης, ηλεκτροκίνησης, τηλεπικοινωνιακών συστημάτων και των τεχνικών έργων, καθώς και οι εργασίες ανακαίνισης των κτιριακών εγκαταστάσεων των σιδηροδρομικών σταθμών Τιθορέας, Λιανοκλαδίου, Μώλου και Δομοκού.

Με την υπογραφή της εργολαβίας-σκούπα θα ολοκληρωθούν όλα τα υπολειπόμενα έργα στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και ο χρόνος εκτέλεσης των δρομολογίων θα μειωθεί στις 3,5 ώρες.

Παράλληλα θα δοθεί η δυνατότητα ανάπτυξης των εμπορευματικών συνδυασμένων μεταφορών, με τη σύνδεση του σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου με τους κύριους λιμένες και την υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων για τη χώρα μας, αναδεικνύοντάς τη σε διεθνή κόμβο διακίνησης της Ανατολικής Μεσογείου.

Το έργο θα κατασκευάσει η κοινοπραξία Κ/Ξ ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. – J &P – ΑΒΑΞ Α.Ε. - ΤΕΡΝΑ Α.Ε. Το έργο χρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας», στο πλαίσιο του Ε.Σ.Π.Α. περιόδου 2007-2013. Ο συμβατικός χρόνος ολοκλήρωσης των εργασιών ορίζεται στους 24 μήνες για το τμήμα της γραμμής Τιθορέας - Λιανοκλαδίου και σε 32 μήνες για το υπολειπόμενο τμήμα ως τον Δομοκό.

Στο συγκεκριμένο κομμάτι του δικτύου εντάσσονται ορισμένα από τα πλέον δύσκολα σε τεχνικό επίπεδο έργα του σιδηροδρόμου σε όλη την Ευρώπη, όπως τα τμήματα των σηράγγων στο Καλλίδρομο και την Όθρυ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v