Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Eurobank: Εφικτό το πρωτογενές πλεόνασμα στο έτος

Η δυνατότητα πληρωμής των φόρων τους επόμενους μήνες θα κρίνει την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος στο σύνολο της χρονιάς τονίζει η Eurobank. Οι πέντε λόγοι που ανέβασαν το πρωτογενές πλεόνασμα στο οκτάμηνο.

Eurobank: Εφικτό το πρωτογενές πλεόνασμα στο έτος

Ικανοποιητική είναι η εξέλιξη της εκτέλεσης του προϋπολογισμού της Κεντρικής Κυβέρνησης, αλλά η αβεβαιότητα παραμένει αναφορικά με τα έσοδα, τονίζει σε ανάλυσή της η Eurobank.

Το πρωτογενές ισοζύγιο της κεντρικής κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου- Αυγούστου 2013 ήταν θετικό (πρωτογενές πλεόνασμα) και διαμορφώθηκε στα €2,9 δισ. Η βελτίωση αυτή είναι αδιαμφισβήτητα σημαντική. Το ζητούμενο από εδώ και πέρα είναι η επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος για το σύνολο του 2013.
Υπενθυμίζουμε ότι ο στόχος σύμφωνα με το ΜΠΔΣ2013-16 είναι για πρωτογενές πλεόνασμα Γενικής Κυβέρνησης 0,3% του ΑΕΠ για το 2013. Το κρίσιμο σημείο για την επίτευξη του παραπάνω στόχου είναι ο ρυθμός αύξησης των φορολογικών εσόδων μέχρι το τέλος του 2013.

Με δεδομένη την παράταση της περιόδου υποβολής των φορολογικών δηλώσεων και τις καθυστερήσεις στην αποστολή των ειδοποιήσεων για φόρους ακίνητης περιουσίας προηγούμενων ετών (ΦΑΠ2011-12) η επίτευξη του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013 θα κριθεί κυρίως από την δυνατότητα των φορολογουμένων (το 2013 θα είναι η 6η συνεχόμενη χρονιά με αρνητικό ρυθμό μεταβολής του πραγματικού ΑΕΠ) να εκπληρώσουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου τον Αύγουστο είχαμε βελτίωση των φορολογικών εσόδων αφού οι έμμεσοι φόροι (εξαιτίας της αύξησης του τουρισμού κυρίως) υπερκάλυψαν τον μηνιαίο στόχο για τον Αύγουστο κατά €0,5 δισ. ή 26.5%. Οι άμεσοι φόροι ήταν μειωμένοι κατά €0,2 δισ. ή -8% σε σχέση με τον μηνιαίο στόχο για τον Αύγουστο.

Επιπλέον, η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου μπορεί να αποδοθεί και σε μια σειρά από άλλους παράγοντες, όπως:

1. Τα έσοδα από τη μεταφορά των αποδόσεων των Ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (Securities Market Programme - SMPs).

2. Η συνέχιση της πρακτικής της αναβολής επιστροφής των φόρων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κεντρικής Κυβέρνησης, τα καθαρά έσοδα για την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2013 ανήλθαν σε €31 δισ. αυξημένα κατά 1,1% σε ετήσια βάση. Σε σύγκριση με τον αντίστοιχο στόχο του ΜΠΔΣ 2013-16 τα καθαρά έσοδα εμφανίζονται αυξημένα κατά 3,9%. Οι επιστροφές φόρων για τη συγκεκριμένη περίοδο ήταν μειωμένες τόσο σε ετήσια βάση κατά -52,9% όσο και σε σχέση με τον αντίστοιχο μηνιαίο στόχο του ΜΠΔΣ 2013-16 κατά -37,7%. Αν υποθέσουμε ότι οι επιστροφές φόρων ήταν ίσες με τον στόχο ΜΠΔΣ 2013-16 τότε ο ρυθμός μεταβολής των καθαρών εσόδων θα ήταν -1,4% σε ετήσια βάση και 1,4% σε σχέση με τον στόχο του ΜΠΔΣ 2013-16. Όπως έχουμε γράψει και στο παρελθόν η συγκεκριμένη πρακτική μόνο προσωρινά οφέλη έχει. Οι μειωμένες επιστροφές φόρων τους οκτώ πρώτους μήνες του έτους απλά αυξάνουν το ποσό που πρέπει να επιστραφεί τους υπόλοιπους μήνες. Σε αντίθετη περίπτωση θα επιβαρυνθούν με τα ποσά των εκκρεμών επιστροφών φόρων οι δημοσιονομικοί στόχοι του 2013.

3. Οι αυξημένες εισροές από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

Η συγκεκριμένη εξέλιξη είναι θετική για τις δημόσιες επενδύσεις. Όμως η ενίσχυση του πρωτογενούς ισοζυγίου είναι προσωρινή αφού αυτό που αλλάζει είναι η κατανομή των εισπράξεων μέσα στο έτος και όχι το σύνολο των εσόδων από το ΠΔΕ. Τα τελευταία στο τέλος του 2013 θα είναι ίσα με τον αντίστοιχο στόχο του ΜΠΔΣ 2013-16.

4. Η συνέχιση της πρακτικής της συγκράτησης συγκεκριμένων πρωτογενών δαπανών κάτω από τους μηνιαίους (σωρευτικούς) στόχους όπως αυτοί ορίζονται στον Προϋπολογισμό 2013.

5. Η συνέχιση της πρακτικής μείωσης των δαπανών του ΠΔΕ. Σύμφωνα με τα στοιχεία Κεντρικής Κυβέρνησης, οι δαπάνες του ΠΔΕ μειώθηκαν κατά -2,7% σε ετήσια βάση και κατά -33,9% σε σχέση με τον αντίστοιχο στόχο του ΜΠΔΣ 2013-16 για την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2013. Η συνέχιση της συγκεκριμένης πρακτικής δυσχεραίνει τις συνθήκες ρευστότητας στην ελληνική οικονομία.

Εχουν γίνει βήματα

Παράλληλα, η Eurobank υποστηρίζει ότι η κατάταξη του World Economic Forum δεν αντικατοπτρίζει τη σημαντική πρόοδο που έχει επιτευχθεί όσον αφορά την προώθηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων από τον Σεπτέμβρη του 2012 μέχρι σήμερα.

Σύμφωνα με το δείκτη ανταγωνιστικότητας του World Economic Forum (WEF Global Competitiveness Report 2013-14) η Ελλάδα καταλαμβάνει την 91η θέση το 2013 μεταξύ 148 χωρών. Στον αντίστοιχο δείκτη του 2012 η Ελλάδα κατατασσόταν στην 96η θέση μεταξύ 144 χωρών. Με άλλα λόγια μέσα σε ένα χρόνο η κατάταξη της Ελλάδας βελτιώθηκε μόνο κατά 5 θέσεις.

"Θεωρούμε ότι η συγκεκριμένη βελτίωση αν και σημαντική, δεν αντικατοπτρίζει την πρόοδο που έχει επιτευχθεί όσον αφορά την προώθηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων από τον Σεπτέμβρη του 2012 μέχρι σήμερα", τονίζει η Eurobank.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v