Διχασμένο, πλην όμως «ώριμο» να αποδεχθεί τη νέα συμβιβαστική πρόταση του Υπ. Ανάπτυξης μέσω του σχετικού ν/σ για άνοιγμα των καταστημάτων επτά Κυριακές τον χρόνο εμφανίζεται το εγχώριο λιανεμπόριο.
Κανείς ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει αποτιμήσει πώς και σε ποιον βαθμό θα επηρεαστεί οικονομικά η αγορά και οι επιχειρήσεις, σε μια εποχή όπου η κατανάλωση συνεχίζει να υποχωρεί.
Από την πλευρά τους, οι εκπρόσωποι των μεγάλων αλυσίδων και των εμπορικών σχημάτων χαιρετίζουν την -έστω άτολμη, όπως τη χαρακτηρίζουν- πρόταση για άνοιγμα καταστημάτων την Κυριακή, διατηρώντας ωστόσο επιφυλάξεις για το πώς θα εξελιχθεί στην πράξη η λειτουργία των μικρών καταστημάτων τις υπόλοιπες Κυριακές του έτους με αποφάσεις δημάρχων και περιφερειαρχών.
Οι μικρομεσαίοι του εμπορίου, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ και η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων, αντέδρασαν ήδη, υπερασπιζόμενοι την κυριακάτικη αργία και επαναλαμβάνοντας προηγούμενες προτάσεις τους. Εκτιμούν δε ότι η κερκόπορτα άνοιξε για την άλωση του εμπορίου από λίγες ισχυρές επιχειρήσεις.
Πάντως, ανεξαρτήτως μεγέθους παράγοντες και φορείς της αγοράς συνομολογούν πως «η αγορά καλείται να αυτορρυθμιστεί και πάλι». Η παραπάνω παραδοχή έχει δύο όψεις. Οι μεν μικροί και περιφερειακοί έμποροι εκτιμούν ότι οι τοπικοί υπηρεσιακοί παράγοντες θα «σεβαστούν» τους ρυθμούς της αγοράς (ιδίως στην επαρχία) μη διαταράσσοντας το όποιο status quo. Οι δε μεγάλοι εκτιμούν ότι ίσως «η Πολιτεία και οι τοπικές αρχές υποκύψουν για ψηφοθηρικούς λόγους σε πιέσεις τοπικών παραγόντων».
Η οικονομική αξιολόγηση των παραπάνω προτάσεων του νομοσχεδίου ποικίλλει. Το μεν Υπ. Ανάπτυξης παρουσίασε τα αποτελέσματα έρευνας του ΟΟΣΑ, σύμφωνα με τα οποία η πλήρης απελευθέρωση λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές θα δημιουργούσε 30.000 θέσεις απασχόλησης και θα έφερνε οικονομικό όφελος για τους καταναλωτές 309 εκατ. ευρώ ετησίως.
Το λιανεμπόριο μεγάλης κλίμακας επιχειρεί μια άλλη προσέγγιση. «Οι εποχές δεν επιτρέπουν σαφή πρόβλεψη της αύξησης του τζίρου, αλλά μια πλήρης απελευθέρωση θα μπορούσε να φέρει 10%-15% μηνιαία αύξηση τζίρου», σημειώνει παράγοντας του κλάδου, συμπληρώνει ωστόσο ότι «η η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι η Κυριακή αντιστοιχεί σε δύο εργάσιμες ημέρες».
Οι επτά Κυριακές-αν και δεν αρκούν ώστε να επηρεάσουν συνολικά τα μεγέθη- «αποτελούν ένα θετικό βήμα» αναφέρει στέλεχος μεγάλης αλυσίδας, το οποίο υπογραμμίζει ότι μένει να φανεί πώς θα κινηθεί η Πολιτεία στα μεγάλα αστικά κέντρα, επεκτείνοντας ή παγώνοντας την προαιρετική απελευθέρωση και τις υπόλοιπες Κυριακές του χρόνου. Ο ίδιος σημειώνει πως σε περίπτωση απελευθέρωσης ο τζίρος των υπόλοιπων ημερών της εβδομάδας ενδεχομένως να πληγεί προς όφελος της Κυριακής, καταλήγοντας πως σε κάθε περίπτωση «αναμένεται αύξηση τζίρου».
Οι πιο συντηρητικοί της αγοράς αναφέρουν πως η επέκταση λειτουργίας «ακόμη κι αν δεν φέρει αύξηση τζίρου, θα βελτιώσει την αποτελεσματικότητα κάθε σημείου πώλησης». Αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι έτσι θα επιμεριστεί το μηνιαίο λειτουργικό κόστος σε μεγαλύτερο παραγωγικό έργο.
Στον αντίποδα αυτών των εκτιμήσεων έρχονται τα επιχειρήματα των μικρότερων παικτών της αγοράς, οι οποίοι προβάλλουν τον φόβο της περαιτέρω συγκέντρωσης της αγοράς. Ειδικά η ΓΣΕΒΕΕ, η οποία εκπροσωπεί σε μεγάλο βαθμό επιχειρήσεις που λειτουργούν τις Κυριακές (κάβες, ζαχαροπλαστεία κ.ά.), εκτιμά ότι θα χαθεί τζίρος, που θα απορροφηθεί από άλλες αγορές.
Πέραν των προβλέψεων, τα στατιστικά της εγχώριας κατανάλωσης συνεχίζουν να καταγράφουν υποχώρηση. Όπως φαίνεται, για τέταρτο συνεχόμενο μήνα σημειώνεται αποπληθωρισμός (τελευταία φορά τον Μάιο του 1968 με -0,3%), καθώς ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή για τον Ιούνιο του 2013 διαμορφώθηκε στις 109,95 μονάδες, όντας μειωμένος κατά 0,4% σε σχέση με το ίδιο χρονικό διάστημα του 2012 και κατά 0,2% σε σύγκριση με τον Μάιο του τρέχοντος έτους.