Τα κρυφά χαρτιά των αποκρατικοποιήσεων

Νομοσχέδιο «σκούπα» για άρση εμποδίων στις αποκρατικοποιήσεις και νέους διαγωνισμούς ετοιμάζει η κυβέρνηση. Οι κατευθύνσεις για τη διευκόλυνση των επενδύσεων, οι μπαλαντέρ και η καυτή πατάτα της ενέργειας.

Τα κρυφά χαρτιά των αποκρατικοποιήσεων
Τον άσσο της επιτάχυνσης των ιδιωτικοποιήσεων με παράλληλες μεταρρυθμίσεις ώστε να αρθούν τα εμπόδια για επενδύσεις ρίχνει στο τραπέζι η κυβέρνηση, επιδιώκοντας από τη μια να αλλάξει το κλίμα για την Ελλάδα και από την άλλη να στείλει έμπρακτο μήνυμα αποφασιστικότητας σε εταίρους και αγορές.

Μία μόλις ημέρα μετά την αποχώρηση των επικεφαλής της τρόικας, η χθεσινή σύσκεψη του πρωθυπουργού με τους αρχηγούς των κομμάτων, τους υπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης καθώς και με την ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ σηματοδότησε την αλλαγή ατζέντας.

Η εξειδίκευση των επώδυνων μέτρων ύψους 11,5 δισ. ευρώ μετατίθεται για αργότερα, μια και η χώρα έχει προθεσμία ως τις αρχές Σεπτεμβρίου και την επάνοδο της τρόικας, ενώ οι αποκρατικοποιήσεις ανασύρθηκαν από την…εφεδρεία.

Πρόκειται για έναν από τους λιγοστούς -αν όχι τον μοναδικό- άσσους του κυβερνητικού προγράμματος στην οικονομία. Με αυτόν η κυβέρνηση θα επιχειρήσει αφενός να πείσει την Ευρώπη και το ΔΝΤ να παράσχουν στην Ελλάδα παράταση στον χρόνο δημοσιονομικής προσαρμογής, αφετέρου να ανακτήσει σταδιακά την εμπιστοσύνη των αγορών και των πολιτών.

Μετά τη χθεσινή σύσκεψη, ο Ευάγγελος Βενιζέλος και ο Φώτης Κουβέλης έδωσαν το πράσινο φως να προχωρήσει το πρόγραμμα, δηλώνοντας ότι πρώτος στόχος δεν είναι η εκποίηση περιουσίας, αλλά η προσέλκυση επενδύσεων και η δημιουργία θέσεων εργασίας. Αμφότεροι, όμως, ξεκαθάρισαν ότι δεν πάρθηκαν τελικές αποφάσεις. Αυτές μετατίθενται για τη σημερινή συνάντηση ή στο αμέσως επόμενο διάστημα.

Οι δυσκολίες του εγχειρήματος είναι δεδομένες. Αποτυπώνονται και στο γεγονός ότι ο υπουργός Οικονομικών αρνήθηκε να δώσει πρόβλεψη για το ακριβές ποσό που θα συγκεντρωθεί το 2012 από την πώληση κρατικής περιουσίας, ενώ ο Ευάγγελος Βενιζέλος επισήμανε το πρόβλημα που δημιουργεί στην προσέλκυση ξένων επενδυτών το μπαράζ αρνητικών δηλώσεων για την Ελλάδα.

Υπενθυμίζεται ότι ο παραιτηθείς διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ είχε σπεύσει στην επιστολή παραίτησής του να υποστηρίξει ότι τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις δεν θα ξεπεράσουν τα 300 εκατ. ευρώ το 2012!

Οι νέοι διαγωνισμοί

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ ενημέρωσαν τους πολιτικούς αρχηγούς ότι οι πλέον ώριμοι και λιγότερο απαιτητικοί από πλευράς ρυθμίσεων διαγωνισμοί που μπορούν να ξεκινήσουν σύντομα αφορούν τον ΟΠΑΠ (αναμένεται να ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο), τον ΟΔΙΕ (διαχειρίζεται τον Ιππόδρομο Μαρκοπούλου), την πώληση και επαναμίσθωση (sale and lease-back) των 28 κτιρίων του Δημοσίου και τα ΕΛΠΕ.

«Πρόκειται για οργανισμούς που μπορούν να πωληθούν με τη λιγότερη δυνατή γραφειοκρατία και για τους οποίους υπάρχει ή εκτιμάται πως θα εκδηλωθεί σοβαρό διεθνές ενδιαφέρον», υποστηρίζουν άνθρωποι που παρακολουθούν την υπόθεση των ιδιωτικοποιήσεων.

Αυτοί θα προστεθούν στους έξι διαγωνισμούς που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, και συγκεκριμένα η αξιοποίηση του Ελληνικού, το κτήμα Κασσιόπη στην Κέρκυρα, τα κρατικά λαχεία, το Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης (IBC), η έκταση Αφάντου στη Ρόδο και η ΔΕΠΑ (με ή χωρίς τον ΔΕΣΦΑ).

Νόμος-σκούπα για τις 77 εκκρεμότητες

Η συζήτηση για τα θέματα ιδιωτικοποιήσεων και επενδύσεων θα συνεχιστεί και σήμερα. Στη χθεσινή σύσκεψη, όμως, αποφασίστηκε, επίσης, να αναλάβει ο γενικός γραμματέας του υπουργικού συμβουλίου Τάκης Μπαλτάκος τον συντονισμό της προσπάθειας για τη συγκέντρωση όλων των θεσμικών εκκρεμοτήτων (υπολογίζονται σε 77), σε ένα πολυνομοσχέδιο που θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή. Στον κατάλογο των 77 ρυθμίσεων περιλαμβάνονται και κάποιες που συνδέονται με τις νέες προκηρύξεις που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ. Εξ αυτών, οι 44 έπρεπε να είχαν γίνει από τον προηγούμενο Ιούνιο.

Η λίστα με τις αναγκαίες παρεμβάσεις είχε παραδοθεί από την προηγούμενη ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ. Οι παρεμβάσεις αφορούν, μεταξύ άλλων, την κατάργηση της ρύθμισης που προβλέπει το κράτος να διατηρεί συγκεκριμένο ποσοστό σε στρατηγικού χαρακτήρα επιχειρήσεις και αλλαγές στους κανονισμούς που προβλέπουν τη συμμετοχή των εργαζομένων στα διοικητικά συμβούλια. Θα πρέπει επίσης να συσταθούν ρυθμιστικές αρχές για τη διαχείριση υδάτων, λιμένων και αυτοκινητοδρόμων καθώς και ορισμένες παρεμβάσεις χωροταξικού χαρακτήρα.

Οι μπαλαντέρ

Εκτός από τις... δέκα πιο ώριμες ιδιωτικοποιήσεις, τις οποίες επικαλέστηκε μετά τη σύσκεψη ο υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας, χθες συζητήθηκε και η ταυτόχρονη αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Αττικής (από το Φάληρο μέχρι το Σούνιο) μαζί με το Ελληνικό.

Εξετάστηκε, επίσης, το σχέδιο για την αξιοποίηση των 37 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, καθώς και των λιμένων. Το προσχέδιο για τα αεροδρόμια αναμένεται να παρουσιαστεί εντός του Αυγούστου από το ΤΑΙΠΕΔ και (όπως και στα λιμάνια) αναμένεται να προβλέπει την ομαδοποίησή τους ώστε να γίνουν περισσότερο ελκυστικά για τους επενδυτές.

Οι επενδύσεις

Η χθεσινή συζήτηση δεν περιορίστηκε μόνο στις ιδιωτικοποιήσεις, αλλά και στις επενδύσεις και σε μια σειρά πρωτοβουλιών για την ταχύτερη αδειοδότησή τους. Στις απανωτές συναντήσεις του υπουργού Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη με πρέσβεις ξένων χωρών διαπιστώθηκε πως υπάρχει σωρεία παραπόνων για σοβαρές καθυστερήσεις στην έγκριση επενδύσεων, προσκόμματα από τοπικούς φορείς (ένα παράδειγμα είναι οι σκηνές πολέμου με αφορμή τα μεταλλεία στη Χαλκιδική) κ.λπ.

Οι τρεις πολιτικοί αρχηγοί ενημερώθηκαν για τη νέα υπηρεσία η οποία θα αναλάβει την ταχεία αδειοδότηση των μεγάλων επενδύσεων, χωρίς να τρέχουν οι επιχειρηματίες από γραφείο σε γραφείο. Η σύσταση της νέας υπηρεσίας θεωρείται απαραίτητη καθώς ουδείς είναι ευχαριστημένος από τη λειτουργία του οργανισμού Invest in Greece και την πορεία του περίφημου fast track. Με σχέδιο νόμου που θα παρουσιαστεί τις επόμενες εβδομάδες καθιερώνεται νέο εθνικό αδειοδοτικό σύστημα, όπου το υπουργείο Ανάπτυξης αναλαμβάνει, ειδικά για τις μεγάλες επενδύσεις, τις αρμοδιότητες αδειοδοτήσεων που σήμερα είναι διεσπαρμένες σε πλήθος υπουργεία.

Η καυτή πατάτα της ενέργειας

Ειδικά για τον χώρο της ενέργειας, οι εκκρεμότητες της χώρας με την Ε.Ε. και την τρόικα σχετικά με το άνοιγμα αγορών (ηλεκτρισμός, λιγνίτης) και η νέα εικόνα που διαμορφώνεται στην περιοχή αναφορικά με τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Κασπία είναι καθοριστικοί παράγοντες για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και της ΔΕΗ.

Ήδη ο αρμόδιος για θέματα ενέργειας υφυπουργός ΠΕΚΑ Ασημάκης Παπαγεωργίου έχει δώσει το στίγμα σε ό,τι αφορά τις ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις, δηλώνοντας ότι για τη διαδικασία αυτή θα ληφθούν σοβαρά υπ' όψιν κριτήρια ποιοτικά και όχι μόνο ποσοτικά.

Σε ό,τι αφορά τον κλάδο του ηλεκτρισμού, η αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ θα επιχειρηθεί να συνδυαστεί με την πώληση μονάδων κυρίως λιγνιτικών, αλλά και υδροηλεκτρικών.

Με τον τρόπο αυτόν θα καλυφθεί η υποχρέωση που έχει η Ελλάδα έναντι της Ε.Ε. για πρόσβαση τρίτων πλην της ΔΕΗ σε φθηνές πηγές ενέργειας. Ήδη από την αρχή του χρόνου το επιτελείο του ΥΠΕΚΑ είχε επεξεργαστεί ενδεχόμενα για το ποιες μονάδες θα μπορούσαν να πουληθούν, ώστε να υπάρξει πρόσβαση τρίτων στον λιγνίτη και στην παραγωγή ηλεκτρικού από λιγνίτη (Μεγαλόπολη, Μελίτη κ.α.).

Επίσης, είχε επεξεργαστεί και ενδεχόμενα για την εφαρμογή μηχανισμών πώλησης ποσότητας ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από λιγνίτη με μακροχρόνιες συμβάσεις.

Αναφορικά με τη ΔΕΠΑ και το φυσικό αέριο, τα πράγματα είναι περισσότερο πολύπλοκα.
Ο διαγωνισμός για την πώληση των μετοχών του Δημοσίου και των ΕΛΠΕ στη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου και στον Διαχειριστή του Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ - ελέγχει την υποδομή μεταφοράς) βρίσκεται στην αρχική του φάση, με κατάθεση εκδήλωσης ενδιαφέροντος στο ΤΑΙΠΕΔ εκ μέρους εταιρειών.

Το ταμείο ολοκλήρωσε την αξιολόγηση των 17 εκδηλώσεων ενδιαφέροντος που υποβλήθηκαν στην αρχή του χρόνου και ήδη ανακοίνωσε ότι προκρίνει τις 14 εταιρείες, οι οποίες θα συμμετάσχουν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού με κατάθεση ενδεικτικής οικονομικής προσφοράς.

Ωστόσο, ενώ αρχικά υπήρχε η σκέψη για πώληση από κοινού της ΔΕΠΑ με τον ΔΕΣΦΑ, αυτήν τη στιγμή υπάρχουν ενδείξεις ότι η κυβέρνηση δεν θέλει να μπλέξει τις δύο αποκρατικοποιήσεις για λόγους ρυθμιστικούς αλλά και πρακτικούς.

Σε ό,τι αφορά τη ΔΕΠΑ, η απόρριψη του σχεδίου του ελληνοϊταλικού αγωγού, από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ (ΒΡ, Statoil, Socar κ.λπ.) ως υποψήφιου για τη μεταφορά του αερίου στην Ευρώπη στέρησε από την επιχείρηση ένα σημαντικό στοιχείο ενεργητικού, το οποίο θα αξιολογούνταν από τους υποψήφιους επενδυτές.

Προσωρινά τουλάχιστον, η ελληνική εταιρεία τίθεται εκτός του γεωστρατηγικού χάρτη μεταφοράς αερίου από την Κασπία στην Ευρώπη, καθώς προκρίθηκε το σχέδιο του Trans Adriatic Pipeline. Αυτήν τη στιγμή, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη ένας μαραθώνιος διπλωματικών και επιχειρηματικών επαφών, προκειμένου η κοινοπραξία του ΤΑΡ να δεχτεί ως μέλος τη ΔΕΠΑ.


***To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v