Παρασκήνιο με την ΟΜΥΛΕ να αποφασίζει στις 15:00

"Γύρω στις τρεις το μεσημέρι θα έχουμε μία εικόνα για το πού πηγαίνει η κατάσταση στο λιμάνι" έλεγε νωρίτερα το πρωί στο euro2day μέλος του Δ.Σ. της ΟΜΥΛΕ αφήνοντας όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά.

Παρασκήνιο με την ΟΜΥΛΕ να αποφασίζει στις 15:00
"Γύρω στις τρεις το μεσημέρι θα έχουμε μία εικόνα για το πού πηγαίνει η κατάσταση στο λιμάνι" έλεγε νωρίτερα το πρωί στο euro2day μέλος του Δ.Σ. της ΟΜΥΛΕ αφήνοντας όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά.

Την απόφαση της γενικής συνέλευσης των εργαζομένων περιμένουν με… κομμένη την ανάσα τόσο στο οικονομικό επιτελείο όσο κυρίως οι εκατοντάδες εγκλωβισμένοι έμποροι, επαγγελματίες και άνθρωποι της αγοράς.

Σημειωτέον πως εκπρόσωποι των εργαζομένων και οικονομικών φορέων σε συνάντησή τους συμφώνησαν να προτείνουν από κοινού το πάγωμα της εγκατάστασης της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά για δύο ακόμα μήνες.

Μέχρι τώρα η εικόνα στο λιμάνι και στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) καταγράφει γύρω στις επτά χιλιάδες εγκλωβισμένα κιβώτια και οι δύο μέρες της απεργίας συσσωρεύουν άλλες τέσσερις (ο μέσος όρος υποδοχής - φόρτωσης υπολογίζεται σε δύο χιλιάδες κιβώτια ημερησίως), ενώ η αγωνία έχει φτάσει στο κόκκινο για τις παραγγελίες που έχουν δοθεί προκειμένου να καλυφθεί η εορταστική περίοδος.

Σύμφωνα με ανεπίσημα στοιχεία, υπολογίζεται ότι μέχρι την περίοδο των εορτών θα πρέπει να αφιχθούν περί τις 60.000 κιβώτια, από τα οποία σε μέγιστο βαθμό εξαρτάται η επιβίωση δεκάδων επαγγελματιών. Κατά συνέπεια πολλά θα εξαρτηθούν από την απόφαση των εργαζόμενων, που πιθανόν να μην είναι τελική.

Κι αυτό γιατί, όπως υποστηρίζεται από τους ίδιους, τα δύο στρατόπεδα, δηλαδή των λιμενεργατών και των χειριστών, δεν θεωρείται σίγουρο πως θα συμφωνήσουν. Οι πρώτοι φέρεται να εκφράζουν και ακολουθούν σκληρότερη τακτική, οι δε δεύτεροι εμφανίζονται πιο ευέλικτοι. Με ημερομίσθιο οι μεν, υπάλληλοι οι δε.

Με ασφαλιστικό μεροκάματο πληρώνονται, οι πρώτοι χωρίς ιδιαίτερες προσαυξήσεις οι δεύτεροι. Οι λιμενεργάτες καλύπτονται με βάση τη σύμβαση εργασίας και αμείβονται ανάλογα με το έργο που έχουν. Καλύπτονται όμως ακόμη και όταν δεν έχουν δουλειά (με βάση την τελευταία κλίμακα του ΙΚΑ την 27η ή την 28η) και αυτό αφορά κυρίως σε προσωπικό που εξαρτάται από την κίνηση που έχουν οι προβλήτες (εν προκειμένω ο προβλήτας 1).
 
Οι χειριστές (κυρίως με συμβάσεις υπαλλήλων) είναι μισθωτοί και τελευταία φέρεται να αποκλίνουν από τη σκληρή γραμμή της ΟΜΥΛΕ.

Η κυβερνητική πλευρά αναμένει την απόφαση των συνδικαλιστών, ξεκαθαρίζοντας για πολλοστή φορά χθες πως η σύμβαση με την COSCO είναι μία διακρατική συμφωνία, υπογεγραμμένη, που δεν μπορεί να μην εφαρμοστεί.

Έχει όμως να αντιμετωπίσει ασφυκτικές πιέσεις (από εμπόρους, φορείς επαγγελματιών κ.ά.), τη σκληρή πτέρυγα της ΟΜΥΛΕ και βεβαίως τη διακριτική δυσαρέσκεια της κινεζικής πλευράς. Και η τελευταία παράμετρος, όσο και εάν δεν υπολογίζεται στην έκταση της, ενδέχεται να είναι εξίσου σοβαρή με αυτήν των χιλιάδων επαγγελματιών που αγωνιούν για την εύρυθμη λειτουργία του λιμανιού.

Η COSCO δεν είναι μία οποιαδήποτε εταιρία. Δεν είναι καν ιδιωτικών συμφερόντων όπως η Hutschison των… άσπονδων ανταγωνιστών του Χονγκ Κονγκ. Είναι κρατικός φορέας. Και ο κ. Γουέι Τζιαφού, οποίος θα έρθει στην Ελλάδα στα μέσα του μήνα, δεν είναι ένας απλός διευθύνων σύμβουλος ενός μεταφορικού ομίλου. Είναι ο υπ' αριθμόν 3 ή 4 στην ανώτατη ιεραρχία του ΚΚΚ, έρχεται δε στην χώρα μας κυρίως ως πολιτικό πρόσωπο.

Από αυτή την άποψη δεν φαίνεται να είναι βάσιμες οι πληροφορίες που κάνουν λόγο για επίσκεψη ακόμη ενός πολιτικού παράγοντα, ενώ οι αναφορές για συνάντηση με τον πρωθυπουργό δεν φαίνεται να ανταποκρίνονται με την πραγματικότητα. Τουλάχιστον με βάση την ανεπίσημη ενημέρωση κυβερνητικών κύκλων αλλά και εκπροσώπων του ομίλου COSCO.

Είναι προφανές, πως το οικονομικό επιτελείο και η κυβέρνηση θα ένιωθαν πολύ πιο άνετα εάν στα μέσα Νοεμβρίου υποδέχονταν την κινεζική αντιπροσωπεία χωρίς προβλήματα. Αυτό το γνωρίζουν εξίσου καλά και οι "δύο τάσεις" της ΟΜΥΛΕ.

Ετσι, η πλευρά των λιμενεργατών εκτιμά πως μπορεί να πιέσει για να μην υπάρξει νέος όρος στη συμφωνία που ουσιαστικά θα ανοίγει το επάγγελμά τους και δεν θα μεταβάλλει την ποσόστωση των πληρωμάτων.

Κι αυτό γιατί οι φορτώσεις - εκφορτώσεις γίνονται από ομάδες 6 έως 7 εργαζομένων, κατά δύο λιγότερων απ' ό,τι ίσχυε μέχρι πρόπερσυ, αλλά η απόφαση είναι αποτέλεσμα επιδιαιτησίας. Επί της ουσίας οι λιμενεργάτες φοβούνται πως σε μία ανοιχτή διαπραγμάτευση θα ετίθεντο και τέτοια ζητήματα που θα μπορούσαν να φτάσουν μέχρι τη μείωση των συνθέσεων.

Συγκεκριμένες εργασιακές ρυθμίσεις φέρεται πως είναι μεταξύ των βασικών σημείων που έχουν στείλει στην υπουργό Οικονομίας οι εκπρόσωποι της ΟΜΥΛΕ.

Η υπουργός κ. Λούκα Κατσέλη, από την πλευρά της, δήλωνε πως "αδυνατεί να κατανοήσει τη νομιμοποιητιική βάση της απόφασης των συνδικαλιστών, των 1.500 λιμενεργατών στους οποίους είχε ανακοινώσει από την περασμένη Παρασκευή ότι ο διάλογος μεταξύ ΟΛΠ και ΣΕΠ -θυγατρικής της COSCO, διαχειρίστριας πλέον εγκαταστάσεων του φορέα- για ό λ α τα ζητήματα της σύμβασης που ξεκινάει αμέσως" .

Όμως, πέρα από το πλούσιο παρασκήνιο, που τρέχει αυτή την ώρα στον Πειραιά, άπαντες οι εμπλεκόμενοι γνωρίζουν πολύ καλά πως στον ΟΛΠ διακυβεύονται πολλά και ουσιαστικά συμφέροντα αλλά και αυτονόητα δικαιώματα εκατοντάδων επαγγελματιών. Το πιθανότερο είναι πως αργά το μεσημέρι θα υπάρξει πρόγευση των διαθέσεων και των δύο τάσεων της ΟΜΥΛΕ και πιθανόν της συνέχισης ή όχι των κινητοποιήσεων των εργαζομένων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v