Ανοιχτά τα ενδεχόμενα για υποθαλάσσια σήραγγα

Μέσα στο φθινόπωρο αναμένονται τα σπουδαία για την υποθαλάσσια σήραγγα Θεσσαλονίκης. Οι τελικές αποφάσεις για το έργο θα καθοριστούν μετά την έκδοση των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Ανοιχτά τα ενδεχόμενα για υποθαλάσσια σήραγγα
Μέσα στο φθινόπωρο αναμένονται τα σπουδαία για την υποθαλάσσια σήραγγα Θεσσαλονίκης, ένα έργο που εξαγγέλθηκε πολλές φορές με τυμπανοκρουσίες όσον αφορά στη σπουδαιότητά του, αλλά έχει φτάσει πλέον να αμφισβητείται όχι μόνο η συμβολή του στην αποσυμφόρηση του σοβαρού κυκλοφοριακού προβλήματος της συμπρωτεύουσας αλλά, κυρίως, η ορθότητα του σχεδιασμού του.

Από την πλευρά του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ σε κάθε περίπτωση σημειώνεται ότι οι τελικές αποφάσεις για το έργο θα καθοριστούν μετά την έκδοση των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας στις προσφυγές που έχουν κατατεθεί εναντίον της εκτέλεσης του έργου.

Ωστόσο, με την απόφαση που εξέδωσε πρόσφατα το Κεντρικό Αρχαιολογικό συμβούλιο (ΚΑΣ), για λόγους προστασίας των ενάλιων αρχαιοτήτων, απορρίφθηκε ο προβλεπόμενος από την υπογραφείσα σύμβαση τρόπος κατασκευής της υποθαλάσσιας σήραγγας και προκειμένου να μη θιγούν αυτές αυξάνεται το βάθος της στα 25 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας. Η αλλαγή αυτή επιβάλλει, προκειμένου να γίνει η κατασκευή, τη χρήση μετροπόντικα.

Η συγκεκριμένη απόφαση στην ουσία αποτελεί «βόμβα» για τον υφιστάμενο σχεδιασμό του έργου αφού δεν επιφέρει μόνο αύξηση του κόστους αλλά και διαφοροποιεί σε πολύ σημαντικό βαθμό τα τεχνικά στοιχεία του.

Σύμφωνα με την υπογραφείσα σύμβαση, η υποθαλάσσια αρτηρία έχει μήκος 6,5 χλμ., εκ των οποίων τα 4 χλμ. υπόγεια (2,5 χλμ. σήραγγες και 1,5 χλμ. Cut and Cover).

Η υποθαλάσσια αρτηρία ξεκινά από την οδό Κωλέττη στη δυτική είσοδο της πόλης και καταλήγει μέσω της Λεωφόρου Μεγάλου Αλεξάνδρου στην οδό Συνδίκα.

Ωστόσο, με την αύξηση του βάθους της σήραγγας δεν επαρκεί το προβλεπόμενο από τη σύμβαση μήκος της και στο τραπέζι των συζητήσεων έχει «πέσει» πρόταση για την επιμήκυνση της σήραγγας μέχρι την περιοχή της Καλαμαριάς και όχι μετά την περιοχή του «Μακεδονία Παλάς», όπως προβλέπεται σήμερα.

Η συγκεκριμένη πρόταση είχε μελετηθεί και κατά το παρελθόν και μάλιστα θεωρούνταν ότι η επιλογή της θα συνέβαλλε στην ουσιαστική αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού της πόλης καθώς με τον τρόπο αυτόν θα παρακάμπτονταν πλήρως το κέντρο της.
Η επιλογή της λύσης αυτής όμως θα οδηγήσει σε μεγάλη επιβάρυνση του τελικού κόστους το οποίο σύμφωνα με τη σύμβαση ορίζεται στα 472 εκατομμύρια ευρώ.

Μεταξύ του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ και της αναδόχου κοινοπραξίας «Θερμαϊκή Oδός», που απαρτίζεται από τις εταιρίες Ελλάκτωρ, Boskalis International και ArchirodonGroup, βρίσκεται τους τελευταίους μήνες σε εξέλιξη μπαράζ ανταλλαγής επιστολών που αφορούν στην υποθαλάσσια. Ο ανάδοχος κάνει λόγο για καθυστερήσεις στη σύμβαση καθώς, όπως σημειώνει, δεν του έχει παραδοθεί ο χώρος εκτέλεσης του έργου, ενώ από την πλευρά του υπουργείου αμφισβητείται ότι υπάρχουν τέτοιες καθυστερήσεις.

Το υπουργείο αφήνει ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα αναφορικά με το μέλλον του έργου, ακόμη και αυτό της ακύρωσή του και της προώθησης διαφορετικών λύσεων για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, με δεδομένο μάλιστα ότι υπολογίζεται πως μια τέτοια επιλογή δεν θα είχε μεγάλο πολιτικό κόστος αφού πολλοί και από πολλές πλευρές αμφισβητούν ανοιχτά πλέον την ορθότητα του σχεδιασμού του.

Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι η πιθανότητα ακύρωσης του έργου θα εγείρει ζήτημα αποζημίωσης του αναδόχου με ποσό που θα ξεπεράσει τα 50 εκατομμύρια ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v