Ο διαχωρισμός της Συνεργατικής, μέσα από την αποδοχή της πρότασης από την Ελληνική Τράπεζα, δεν ήταν αρνητική εξέλιξη, ούτε λύση ανάγκης, ανέφερε ο υπουργός οικονομικών της Κύπρου Χάρης Γεωργιάδης ενώπιον της ερευνητικής επιτροπής.
«Ήταν κίνηση πολιτικά δύσκολη αλλά επωφελής, που διασφάλισε την εμπιστοσύνη και τη σταθερότητα. Και να υπήρχε και διαφορετική άποψη, ήταν η κίνηση που προέκριναν οι ευρωπαϊκές εποπτικές αρχές».
«Ήταν κίνηση που μας επιτρέπει να έχουμε στη χώρα μας τραπεζικά ιδρύματα που θα στηρίζονται σε στερεά θεμέλια και θα είναι απαλλαγμένα από τις παθογένειες και τα λάθη του παρελθόντος, όπως ακριβώς είχα δηλώσει δημοσίως, εκ μέρους της κυβέρνησης, στις 15 Ιουνίου, αμέσως μετά τις αποφάσεις του υπουργικού συμβουλίου», ανέφερε.
Σημείωσε ότι η κρατική ενίσχυση το 2013 στο Συνεργατισμό απέτρεψε κούρεμα καταθέσεων και στη ΣΚΤ.
Ο κ. Γεωργιάδης, ο οποίος ανέγνωσε ένα δισέλιδο σημείωμα στην αρχή, είπε ότι «ήταν μια πολιτική απόφαση σε επίπεδο ευρωπαϊκών θεσμών την οποία ο ίδιος ο πρόεδρος της Δημοκρατίας φρόντισε να διασφαλίσει», ανέφερε.
Μέχρι τότε ο Συνεργατισμός λειτουργούσε με αρνητικά κεφάλαια άρα η κρατική ενίσχυση έκλεισε μια τρύπα, ένα έλλειμμα, επεσήμανε.
«Το ερώτημα που τίθεται δεν είναι γιατί κατέρρευσε ο Συνεργατισμός. Το ερώτημα είναι πώς άντεξε και να λειτουργεί και να διαχειρίζεται τις καταθέσεις του κόσμου μέχρι το 2013. Δεν ήταν καν οργανισμός. Ήταν ένα χαλαρό δίκτυο ΣΠΙ που λειτουργούσε χωρίς αξιόπιστες διαδικασίες, δίνονταν δάνεια αλόγιστα και στους διευθυντές», ανέφερε.
Από το 2002 μέχρι το 2012 τα δάνεια από €4,5 δισ. έφθασαν στα €14 δισ., σημείωσε. Συνεχίζοντας είπε ότι το χειρότερο είναι ότι κανείς δεν παρακολουθούσε εάν αυτά τα δάνεια εξυπηρετούνταν ή όχι.
«Κατ’ ακρίβεια, εάν υπήρχε επαρκής εξασφάλιση από κάποιο ακίνητο, εάν υπήρχε κάποια υποθήκη, το δάνειο θεωρείτο πάντοτε εξυπηρετούμενο, έστω και εάν δεν είχε πληρωθεί ποτέ ούτε και ένα ευρώ. Όπως λέχθηκε στην επιτροπή σας, η έννοια του μη-εξυπηρετούμενου δανείου ήταν άγνωστη. Ο διαγνωστικός έλεγχος που διεξήχθη το 2012/13 απεκάλυψε τα προβλήματα που ως τότε, κάποιοι έκρυβαν κάτω από το χαλί», ανέφερε.
Απόφαση του υπουργικού συμβουλίου το 25%
Όσον αφορά την απόφαση για παραχώρηση δωρεάν μετοχών 25%, ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε ότι λήφθηκε από το υπουργικό συμβούλιο απαντώντας σε ερώτηση του προέδρου της επιτροπής.
«Ήταν μια απόφαση που η κυβέρνηση πίστεψε σε αυτήν, γιατί θα επέτρεπε τη γρήγορη υλοποίηση των δεσμεύσεων που είχαμε αναλάβει. Το υπουργικό ήθελε να επισπεύσει την έξοδο του κράτους, ήθελε να δώσει πρόσβαση στη συνεργατική σε κεφάλαια, μέσω του ΧΑΚ, συνεπώς η απόφαση του υπουργικού για δωρεάν παραχώρηση του 25% επιτύγχανε τον στόχο της ευρείας διασποράς των μετοχών, για να μπορεί μια εταιρεία να ενταχθεί στην κύρια αγορά του χρηματιστηρίου».
«Έτσι θα αντλούσε κεφάλαια. Έτσι μέχρι το 2018 θα επιτυγχανόταν έκδοση καινούριου κεφαλαίου (όπως προέβλεπε η δέσμευση μας) και ακολούθως νέες εκδόσεις μέσω του ΧΑΚ θα γινόταν το 2019. Αυτό θα οδηγούσε σε σταδιακή συρρίκνωση του ποσοστού του κράτους», είπε ο υπουργός οικονομικών.
Ανύπαρκτες οι διαδικασίες διακυβέρνησης
Ο υπουργός είπε ότι οι διαδικασίες εταιρικής διακυβέρνησης του Συνεργατισμού ήταν εξίσου ανύπαρκτες. «Δόθηκε λοιπόν κρατική ενίσχυση, για να μην γίνει κούρεμα, για να εξασφαλιστεί χρόνος, για να αρχίσουν να δημιουργούνται δομές τράπεζας και για να καταστεί τελικά εφικτή, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, η ιδιωτικοποίηση του Συνεργατισμού. Αυτή ήταν η προδιαγεγραμμένη και απόλυτα σωστή πορεία», επεσήμανε.
Τόνισε ότι η πρόοδος στον Συνεργατισμό κατά τη τετραετή περίοδο από το τέλος του 2013 μέχρι το τέλος του 2017, ήταν σημαντική.
«Άρχισε ο Συνεργατισμός να παίρνει τη μορφή και να καθιερώνει διαδικασίες κανονικής τράπεζας. Υπήρξε οργανική κερδοφορία €750 εκ. Δόθηκαν, κυρίως από το 2016 και μετά, καινούργια δάνεια ύψους σχεδόν €1 δισ., πολύ καλής ποιότητας, με το ποσοστό αθέτησης να περιορίζεται στο 1%».
Τα παλαιά Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια, που στην πρώτη καταγραφή που έγινε το 2014 με βάση τους νέους ορισμούς, ανήλθαν στα €7.5 δισ. και τα οποία κορυφώθηκαν στο τέλος του 2015 στα €7.7 δισ., άρχισαν να περιορίζονται από τις αρχές του 2016 και μέχρι το τέλος του 2017 περιορίστηκαν στα €6.4 δισ., πιο κάτω δηλαδή από τον στόχο που είχε θέσει η ΚΤ για μείωση στα €6.5 δισ.
Παρ’ όλα αυτά, σημείωσε, τα ΜΕΔ παρέμειναν ως ο βασικός επιβαρυντικός παράγοντας για τον Συνεργατισμό, που εξακολουθούσε, παρά την πρόοδο, να αποτελεί τον αδύναμο κρίκο για το τραπεζικό μας σύστημα.
Ρυθμιστικό πλαίσιο
Ο υπουργός ανέφερε ότι κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, το ρυθμιστικό πλαίσιο δεν παρέμεινε στατικό. Σημείωσε ότι το κοινό ρυθμιστικό πλαίσιο έχει γίνει πολύ πιο αυστηρό και η εποπτεία, που έχει μεταφερθεί στο επίπεδο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, είναι πολύ πιο απαιτητική.
«Η συμμετοχή στην Τραπεζική Ένωση δεν είναι εύκολη. Συνεπάγεται αυξημένες υποχρεώσεις και είναι, το λέω ξανά, ιδιαίτερα απαιτητική. Υπάρχει ένα συνεχές ανέβασμα του εποπτικού πήχη. Όμως, είναι ένα εγχείρημα το οποίο θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό και ως υπουργός το έχω υποστηρίξει στο Eurogroup και στο ECOFIN, γιατί έτσι είναι που θα δημιουργήσουμε πιο ισχυρά και θωρακισμένα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα».
Σημείωσε ότι η κυβέρνηση έλαβε πρόσφατα καθοριστικές αποφάσεις σε σχέση με τον Συνεργατισμό.
«Δεν παραπλάνησα το υπουργικό συμβούλιο»
Ένταση προκλήθηκε μεταξύ του προέδρου της ερευνητικής επιτροπής Γεώργιου Αρέστη και του υπουργού όταν ο κ. Αρέστη έκανε λόγο για ανυπακοή της κυβέρνησης στις υποδείξεις των εποπτών με αποτέλεσμα ο κ. Αρέστη να αντικαταστήσει την «ανυπακοή» με τη μη συμμόρφωση.
«Η κυβέρνηση είχε πλήρη εικόνα για τα πολύ σοβαρά προβλήματα που εξακολουθούσε να έχει η Συνεργατική παρά την σταδιακή πρόοδο», σημείωσε.
«Ξεκίνησε με υπό το μηδέν κεφάλαια και εταιρική διακυβέρνηση και μήνα με το μήνα γινότανε πρόοδος η οποία επιβεβαιώνεται και από τον εντολοδόχο παρακολούθησης. Άρα γινότανε πρόοδος αν και η χώρα μέχρι την άνοιξη του 2016 ήταν υπό το μνημόνιο. Ποτέ δεν ισχυριστήκαμε ότι η πρόοδος εξάλειψε τα προβλήματα», τόνισε.
«Υπήρξαν αναφορές ενώπιον της ερευνητικής επιτροπής ότι υπήρχε παραπλάνηση του υπουργικού συμβουλίου από μέρους μου. Το υπουργικό είχε πλήρη εικόνα και ενημέρωση. Αν το υπουργικό συμβούλιο ενημερωνόταν την απάντηση θα τη δώσει μόνο το ίδιο και όχι ένας τρίτος να ισχυριστεί κάτι τέτοιο», είπε.
Ο υπουργός οικονομικών απέρριψε και τις επισημάνσεις του προέδρου της επιτροπής ότι χάθηκε χρόνος.
«Τουναντίον υπήρξε επίσπευση στις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης της ΣΚΤ», τόνισε σε έντονο ύφος ο υπουργός.
Σε ερώτηση του προέδρου της επιτροπής για επιστολή του SSM που εξέφραζε ενστάσεις, ο κ. Γεωργιάδης απάντησε πως «καμία εποπτική αρχή δεν μπορεί να καθορίσει τη στάση του μετόχου».
Πρόσθεσε ότι υπήρξαν διαβουλεύσεις με τον SSM, με αποτέλεσμα τη διαφοροποίηση του αρχικού σχεδιασμού για τις δωρεάν μετοχές. «Η διαφοροποίηση, ήταν πως η είσοδος των στρατηγικών επενδυτών στη ΣΚΤ, προηγήθηκε της δωρεάν παραχώρησης», είπε.
ΠΗΓΗ: Stockwatch