Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η ιταλική μόδα φλερτάρει... το χρηματιστήριο

Όλο και περισσότεροι οίκοι μόδας ή παραγωγής πολυτελών ειδών στην Ιταλία εξετάζουν το ενδεχόμενο εισόδου στην εγχώρια χρηματαγορά. Προσλαμβάνουν εξειδικευμένους managers, συνεργάζονται με επενδυτικές τράπεζες και προετοιμάζονται να κατακτήσουν, πέρα από τις πασαρέλες, και τις ”καρδιές” των επενδυτών.

του Adrian Michaels από το Μιλάνο

Ο κ. Roberto Cavalli, ο σχεδιαστής μόδας του οποίου οι δημιουργίες για γυναίκες ”ξεσηκώνουν” τους πάντες, ενδέχεται πολύ σύντομα να ”παραδώσει” τη διοίκηση της εταιρίας του σε εξειδικευμένους διαχειριστές.

Ο 66χρονος Ιταλός είναι ο τελευταίος από τους συναδέλφους (και συμπατριώτες) του που βρίσκεται σε διαδικασία αλλαγής του τρόπου λειτουργίας αλλά και διακυβέρνησης της εταιρίας του.

Πριν από λίγες ημέρες, κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας στο Μιλάνο, ανακοίνωσε ότι έχει προσλάβει τραπεζικούς ομίλους οι οποίοι βρίσκονται σε αναζήτηση επενδυτών.

Από την Prada και τη Versace έως τη Salvatore Ferragamo και τη Furla, αρκετοί από τους πλέον διακεκριμένους ιταλικούς οίκους μόδας αλλάζουν, επαναστατικά, τον τρόπο οργάνωσής τους.

Οι μέχρι σήμερα οικογενειακές επιχειρήσεις περνούν στα χέρια εξειδικευμένων managers, ενώ αρκετοί από τους οίκους μόδας εξετάζουν το ενδεχόμενο εισαγωγής στο χρηματιστήριο του Μιλάνου.

Η εταιρία holding Aeffe, στην οποία ανήκουν Moschino και Alberta Ferretti, εισήχθη πρόσφατα στο χρηματιστήριο του Μιλάνου. Η εταιρία κατασκευής κοσμημάτων Damiani αναμένεται να πράξει κάτι ανάλογο αρκετά σύντομα, ενώ και η Prada εξετάζει το ενδεχόμενο δημόσιας εγγραφής.

Τελικώς οι τάσεις που επικρατούν στην ιταλική βιομηχανία της μόδας ίσως αποτελούν προάγγελο γενικότερων αλλαγών στην ιταλική οικονομία.

Ταλαντούχοι επιχειρηματίες μετέτρεψαν την Ιταλία σε μία από τις ισχυρότερες χώρες του κόσμου μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά σήμερα οι επιχειρηματίες κατανοούν ότι η επιχειρηματική ζωή της χώρας είναι ”γεμάτη” από μικρές, οικογενειακές επιχειρήσεις, οι οποίες ίσως δεν είναι ικανές να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της παγκοσμιοποίησης.

Η Ιταλία διαθέτει 6,1 εκατ. εταιρίες, ενώ η Βρετανία 2,4 εκατ. Όμως στο ιταλικό χρηματιστήριο είναι εισηγμένες μόλις 300 εταιρίες, ενώ στο βρετανικό 11.000.

Η κ. Giovanna Furlanetto, κόρη του ιδρυτή της εταιρίας Furla, δηλώνει αρκετά ευτυχής που ο ”οικογενειακός” καπιταλισμός μειώνεται στην Ιταλία.

Άλλωστε αυτή τη στιγμή η εταιρία έχει άμεση ανάγκη από καλύτερη διαχείριση, προκειμένου να καλύψει και την υψηλή ζήτηση από την Ασία. Πριν από 10 χρόνια σχεδόν το σύνολο του κύκλου εργασιών της προερχόταν από την ιταλική αγορά. Σήμερα το ποσοστό αυτό έχει υποχωρήσει στο 35% των ετήσιων πωλήσεων ύψους 150 εκατ. ευρώ. Η Ιαπωνία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της, με ποσοστό 20%.

Από την πλευρά της η κ. Laudomia Pucci κληρονόμησε την εταιρία του πατέρα της (Emilio Pucci) και την πώλησε στην LVMH το 2000. ”Πάντα σκεφτόμουν ότι το καλύτερο ήταν να πουλήσω την εταιρία. Πέρασαν 10 χρόνια με αυτήν τη σκέψη. Τελικά την πούλησα στην LVMH, η οποία την επανέφερε ”στον χάρτη της παγκόσμιας μόδας”.

Η Ferragamo φρόντισε να προσλάβει τον κ. Michele Norsa, έναν ακόμη ειδικό, προκειμένου να οργανώσει την εταιρία και να την προετοιμάσει για δημόσια εγγραφή.

Πάντως, παρά το γεγονός ότι οι ιταλικές εταιρίες –και όχι μόνο στον κλάδο της μόδας– αρχίζουν να εξετάζουν την περίπτωση δημόσιων εγγραφών, κανείς δεν περιμένει ότι θα υπάρξει επανάσταση στη μετοχική τους σύνθεση.

Σύμφωνα με τον κ. Guido Rossi, δικηγόρο και ειδικό στην εταιρική διακυβέρνηση, ο οποίος φέτος εγκατέλειψε τον θώκο του προέδρου της Telecom Italia, στο DNA του Ιταλού επιχειρηματία δεν υπάρχει η ”διάθεση” να μειώσει σημαντικά το μερίδιό του στην οικογενειακή του επιχείρηση.

Όμως πρωτοβουλίες όπως αυτή του κ. Cavalli πιθανώς να αλλάξουν τη νοοτροπία. Άλλωστε ο κ. Rossi υποστηρίζει ότι ”οι Ιταλοί είναι καλύτεροι από το σύστημα στο οποίο είναι αναγκασμένοι να ζουν”.

© The Financial Times Limited 2007. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v