Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αλλοθι στη Γερμανία στο «μπλόκο» στην τραπεζική ένωση

Το νομικό συμβούλιο της ΕΕ συντάσσεται τώρα με το Βερολίνο και βάζει εμπόδια στο σχέδιο των Βρυξελλών για τις τραπεζικές εκκαθαρίσεις. Τα σημεία διαφωνίας, οι δυνατότητες ελιγμών και ο ρόλος–κλειδί της Κομισιόν.

  • του Alex Barker (Βρυξέλλες)
Αλλοθι στη Γερμανία στο «μπλόκο» στην τραπεζική ένωση

Σοβαρό πλήγμα υπέστη το σχέδιο των Βρυξελλών για την ευρωπαϊκή τραπεζική ενοποίηση, όταν το συμβούλιο νομικών των υπουργών Οικονομικών της ΕΕ συντάχθηκε με την Γερμανία και κατέληξε ότι η προτεινόμενη μέθοδος συγκέντρωσης εξουσιών για το «λουκέτο» τραπεζών, παραβιάζει τον νόμο.

Στο επίκεντρο της πρότασης για τον «ενιαίο μηχανισμό εκκαθαρίσεων» βρίσκεται ένα πανίσχυρο συμβούλιο, το οποίο θα προετοιμάζει οποιαδήποτε απόφαση διάλυσης μιας προβληματικής τράπεζας και θα την υποβάλλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τελική έγκριση.

Η ετυμηγορία του Συμβουλίου Νομικών Υπηρεσιών επικεντρώνεται σε ορισμένες μεγάλες εξουσίες που παραδίδονται σε αυτό το συμβούλιο –όπως η συγκέντρωση των κεφαλαίων για το κεντρικό ταμείο εκκαθαρίσεων- οι οποίες δεν είναι σαφώς εγκεκριμένες από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, όπως την Κομισιόν.

Οι νομικές αυτές αντιδράσεις αποτελούν σημαντικό εμπόδιο για τους ρυθμιστές, που αναζητούν τρόπους για να δημιουργήσουν μια κεντρική αρχή χωρίς να πρέπει να επεισέλθουν σε μια ταραχώδη διαδικασία αλλαγής των συνθηκών, η οποία θα χρειαζόταν χρόνια για να γίνει.

«Η νομική υπηρεσία θεωρεί ότι οι εξουσίες που αναφέρονται στην πρόταση του συμβουλίου... πρέπει να γίνουν πιο λεπτομερείς ώστε να εξασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρχουν μεγάλα περιθώρια για προαιρετικές αποφάσεις στο συμβούλιο», αναφέρεται στην έκθεση.

Αν και οι νομικές υπηρεσίες τον Σεπτέμβριο σε γενικές γραμμές ενέκριναν τις θεμελιώδεις προτάσεις της Κομισιόν και απέρριψαν τους ισχυρισμούς του Βερολίνου ότι χρειάζεται αλλαγή της συνθήκης, οι ανησυχίες τους για το πώς ακριβώς θα αναπτυχθούν οι αρμοδιότητες θα προκαλέσουν σοβαρές επιπλοκές στις διαπραγματεύσεις.

Η άποψη των νομικών εμπειρογνωμόνων δεν είναι δεσμευτική, αλλά οι απόψεις τους βαραίνουν πολύ στις συνομιλίες. Ιδιαίτερη σημασία έχουν οι ανησυχίες του νομικού συμβουλίου για την δημιουργία και ανάπτυξη ενός κοινού ταμείου εκκαθαρίσεων, ειδικά στην μεταβατική περίοδο, κατά την οποία το ποσό δεν θα έχει πιάσει τον στόχο των 55 δισ. ευρώ.

Αυτού του είδους οι θεμελιώδεις νομικές αμφισβητήσεις θα αυξήσουν τους φόβους ότι η ευρωζώνη δεν θα καταφέρει να συμφωνήσει πάνω στους όρους του κεντρικού συστήματος εκκαθαρίσεων πριν τα τέλη του έτους, προκαλώντας μεγάλο πισωγύρισμα στο σχέδιο τραπεζικής ενοποίησης των Βρυξελλών.

Σε παράγραφο που θα είναι πολύ σημαντική για την Κομισιόν, προστίθεται ότι αυτές οι εξουσίες θα μπορούσαν να εκτελεστούν εφόσον «ο νομοθέτης αποφασίσει να εμπλέξει στην εκτέλεσή τους έναν θεσμό της ΕΕ με εκτελεστικές εξουσίες».

Αυτό υποδεικνύει ότι οι ανησυχίες μπορούν να ξεπεραστούν αν αναλάβει η Κομισιόν μεγαλύτερο ρόλο. Ωστόσο αυτή η λύση ίσως δεν είναι αποδεκτή από τα κράτη μέλη, που έχουν ήδη εκφράσει βαθιές ανησυχίες για την συγκέντρωση αυτών των εξουσιών στις Βρυξέλλες.

Στα συγκεκριμένα μέτρα που εκτιμάται ότι αντιτίθενται στον ευρωπαϊκό νόμο, περιλαμβάνονται οι εξουσίες που θα έχει το συμβούλιο στην επόπτευση της δημιουργίας προγραμμάτων εκκαθάρισης στις τράπεζες, στις οποίες θα περιλαμβάνονται ο καθορισμός ελάχιστων απαιτήσεων για τα δάνεια, ώστε να μπορούν να απορροφηθούν οι ζημίες.

Άλλοι τομείς όπου θεωρείται ότι υπάρχει υπερβολική εξουσία είναι η βασική αρμοδιότητα του συμβουλίου να αντλεί κεφάλαια για το ενιαίο ταμείο εκκαθαρίσεων. Σε αυτή περιλαμβάνεται η δυνατότητά του να δημιουργεί το πλαίσιο για δασμό στις τράπεζες, δανεισμό από την αγορά, επένδυση κεφαλαίων ή παροχή χρημάτων κατά την διάρκεια της εκκαθάρισης.

Ειδικότερα, οι νομικοί υπογραμμίζουν ότι υπάρχει «κίνδυνος, το πλαίσιο χρήσης του ταμείου που θα καθιερώσει η Κομισιόν να αποδειχθεί ανεπαρκές, αφού θα αφήνει μεγάλα περιθώρια προαιρετικών αποφάσεων στο συμβούλιο».

Τέλος, η νομική υπηρεσία ισχυρίζεται ότι το συμβούλιο δεν θα πρέπει να έχει την δυνατότητα να καθορίζει τα επίπεδα των δασμών ή των προστίμων που θα επιβάλλονται σε εθνικές αρχές, ώστε να διασφαλιστεί ότι θα γίνονται σεβαστές οι απόψεις του.

Αφού δεν υπάρχουν σαφείς κατευθυντήριες γραμμές για τα πρόστιμα, η νομική υπηρεσία καταλήγει ότι υπάρχει «κίνδυνος, αυτές οι κατευθυντήριες γραμμές, έστω κι αν δεν είναι δεσμευτικές νομικά, να δημιουργήσουν μια τιμωρητική πολιτική στην εκκαθάριση».

© The Financial Times Limited 2013. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v