Γεύση παλιάς οικονομίας σε ένα νέο ράλι

Με τον δείκτη Dow Jones να διαμορφώνεται κοντά στο προηγούμενο υψηλό του, αξίζει να αναλογιστεί κανείς το αν οι τρέχουσες συνθήκες στην αγορά είναι ανάλογες με εκείνες τις μεθυστικές ημέρες του 2000. Η βασικότερη διαφοροποίηση είναι ότι στο ράλι του 2000 κυριαρχούσε η ”νέα οικονομία”, ενώ το τρέχον ράλι έχει ένα έντονο άρωμα παλιάς οικονομίας.

του Philip Coggan

Με τον δείκτη Dow Jones να διαμορφώνεται κοντά στο προηγούμενο υψηλό του, αξίζει να αναλογιστεί κανείς το αν οι τρέχουσες συνθήκες στην αγορά είναι ανάλογες με εκείνες τις μεθυστικές ημέρες του 2000.

Μια προφανής ομοιότητα είναι η εκτίναξη της δραστηριότητας στις εξαγορές και συγχωνεύσεις. Όμως η Lehman Brothers επισημαίνει δύο σημαντικές διαφορές. Την περίοδο 1998-2000 σχεδόν το 60% των συμφωνιών δεν αφορούσαν ρευστό αλλά μόνο μετοχές. Στην τρέχουσα φάση λιγότερο από το 20% των deals χρηματοδοτείται με μετοχές. Το ρευστό είναι η κυρίαρχη μορφή χρηματοδότησης.

Η προθυμία των εταιριών να χρησιμοποιήσουν χρήμα ίσως δείχνει μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση. Αυτό υποστηρίζεται και από τα επίπεδα του μέσου premium εξαγοράς, το οποίο διαμορφώνεται μόλις στο 16% πλέον έναντι 27% το 1998-2000.

Μια ακόμη σημαντική διαφορά είναι ότι στο ράλι του 2000 κυριαρχούσε η ”νέα οικονομία”, με έμφαση στους τεχνολογικούς τίτλους, τα media και τις τηλεπικοινωνίες, ενώ το τρέχον ράλι έχει ένα έντονο άρωμα παλιάς οικονομίας.

Το Μάρτιο του 2000, η κεφαλαιοποίηση του παγκόσμιου κλάδου των τηλεπικοινωνιών διαμορφωνόταν σε 2.793 δισ. δολ. έναντι 149 δισ. δολ. του κλάδου των μετάλλων. Στην παρούσα φάση, οι τηλεπικοινωνίες αξίζουν 801 δισ. δολ. και τα μέταλλα 481 δισ. δολ. Με άλλα λόγια, οι τηλεπικοινωνίες, εκεί που αποτιμώνταν 15 φορές τον κλάδο των μετάλλων, πλέον αξίζουν μόλις 60% περισσότερο.

Αυτό μεταβάλλει το ”άρωμα” του ράλι με δύο τρόπους. Ο πρώτος είναι η απουσία της θετικής ροής ειδήσεων που χαρακτήριζε το ράλι των dotcoms. Τότε, οι επενδυτές λάμβαναν e-mails και αγόραζαν τίτλους online για πρώτη φορά και αυτό τους έπειθε ότι υπάρχει κάτι αξιοσημείωτο στις μετοχές Ιnternet. Όμως, δεν υπάρχει κάτι καινούργιο στο πετρέλαιο ή το χρυσό. Οι καταναλωτές γνωρίζουν τις υψηλότερες τιμές των εμπορευμάτων, αλλά για αυτούς η εμπειρία είναι κυρίως αρνητική.

Η δεύτερη αλλαγή είναι ότι οι τιμές των μετοχών τότε οδηγούνταν σε υψηλότερα επίπεδα κυρίως από απληστία και ευφορία. Στο ράλι των εμπορευμάτων, ενώ και τα δύο συναισθήματα που προαναφέρθηκαν, υφίστανται, υπάρχει και ο φόβος. Φόβος για τις εχθροπραξίες μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν, στην περίπτωση του πετρελαίου, και φόβος για εκτίναξη του πληθωρισμού, στην περίπτωση του χρυσού. Εάν κάποιος από τους δύο φόβους επιβεβαιωθεί, οι μετοχές που σχετίζονται με μέταλλα θα συνεχίσουν να ισχυροποιούνται, κάτι που δεν αναμένεται να συμβεί για το σύνολο των αγορών.

© The Financial Times Limited 2006. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v