Γιατί δεν παίρνει τα πάνω της η βιομηχανία της Ευρώπης

Πτώση μεγαλύτερη από τις προβλέψεις κατέγραψε η βιομηχανική παραγωγή στην ευρωζώνη παρά την αύξηση των παραγγελιών. Oι ελλείψεις σε ημιαγωγούς και άλλα κρίσιμα υλικά. Διαφοροποιείται ο τομέας των υπηρεσιών.

Γιατί δεν παίρνει τα πάνω της η βιομηχανία της Ευρώπης
  • Του Martin Arnold

Οι εκτεταμένες ελλείψεις ημιαγωγών και άλλων υλικών αποτελούν βαρίδι για τη βιομηχανική παραγωγή στην ευρωζώνη, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύτηκαν την περασμένη εβδομάδα.

Η βιομηχανική παραγωγή στο μπλοκ υποχώρησε 1% τον Μάιο σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, σύμφωνα με τη Eurostat. Αναλυτές που συμμετείχαν σε δημοσκόπηση του Reuters προέβλεπαν μια πτώση μόνο κατά 0,2%.

H μεγαλύτερη από την αναμενόμενη μηνιαία πτώση άφησε την εργοστασιακή παραγωγή 1,4% χαμηλότερα από το επίπεδο του Φεβρουαρίου του 2020, προτού χτυπήσει η πανδημία.

Η πτώση σημειώθηκε παρά τις τελευταίες έρευνες που δείχνουν ότι οι παραγγελίες για προϊόντα μεταποίησης αυξάνονται λόγω της ισχυρής διεθνούς ζήτησης. Ωστόσο, η παραγωγή των εργοστασίων υπονομεύεται από τις ελλείψεις σε κρίσιμα υλικά όπως οι ημιαγωγοί, ο χάλυβας, ο χαλκός, το ξύλο και τα πλαστικά.

O τομέας που έχει δεχθεί το ισχυρότερο πλήγμα είναι αυτός των αυτοκινήτων, των ρυμουλκούμενων και των ημιρυμουλκούμενων, όπου η παραγωγή διολίσθησε 7,8% σε μηνιαία βάση, αφήνοντας την παραγωγή 25% χαμηλότερα από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Oικονομολόγοι αναμένουν ότι οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα θα συνεχιστούν για μεγάλο μέρος της φετινής χρονιάς, το οποίο σημαίνει ότι η οικονομία της ευρωζώνης θα εξαρτάται ολοένα και περισσότερο από μια άνοδο των καταναλωτικών δαπανών, που θα δώσει ώθηση στην ανάκαμψη από την ιστορική ύφεση της προηγούμενης χρονιάς.

«Υπάρχει ξεκάθαρος αρνητικός αντίκτυπος στην ανάπτυξη, ο οποίος αντισταθμίζει ένα μέρος του ανοδικού ρίσκου στην πρόβλεψή μας για ανάπτυξη 1,3% στο δεύτερο τρίμηνο στην ευρωζώνη από ένα πιο αποφασιστικό άνοιγμα της οικονομίας», τόνισε ο Τζέικομπ Νελ, επικεφαλής του τμήματος της Morgan Stanley για την ευρωπαϊκή οικονομία.

Επισήμανε, ωστόσο, ότι υπάρχουν περιθώρια «για συγκρατημένη αισιοδοξία» αργότερα φέτος, «καθώς η βιομηχανική δραστηριότητα μπορεί να ενισχυθεί από την αύξηση των αποθεμάτων και την ισχυρή παγκόσμια ανάκαμψη γενικότερα, όταν το επιτρέψει η κατάσταση όσον αφορά τον εφοδιασμό».

Η ένωση γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποίησε την περασμένη εβδομάδα ότι αναμένει πως οι μεγάλες ελλείψεις ημιαγωγών θα συνεχίσουν να επηρεάζουν την παραγωγή «μεσοπρόθεσμα» και μείωσε τις προβλέψεις της για την παραγωγή τη φετινή χρονιά κατά 400.000 οχήματα στα 3,6 εκατ.

H βιομηχανική παραγωγή υποχώρησε στη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία τον Μάιο, ενώ η Ισπανία ήταν η μοναδική μεγάλη οικονομία του μπλοκ με υψηλότερη εργοστασιακή παραγωγή.

Σε αντίθεση με την επιβράδυνση στη μεταποίηση, οι αναλυτές γίνονται πιο αισιόδοξοι για τις προοπτικές για τον τομέα των υπηρεσιών της ευρωζώνης, ο οποίος είναι μεγαλύτερος και έχει ωφεληθεί από την πρόσφατη άρση των περιοριστικών μέτρων σε πολλές χώρες. Η εξάπλωση της παραλλαγής Δέλτα, ωστόσο, προκαλεί ανησυχία ότι οι υπηρεσίες μπορεί να διατρέχουν κίνδυνο νέων διαταραχών.

«Οι καταναλωτές δεν δίστασαν να επιστρέψουν στον τομέα των υπηρεσιών μετά το άνοιγμα, όπως δείχνουν τα στοιχεία», δήλωσε ο Ρόρι Φένεσι, οικονομολόγος στην Oxford Economics. «Αλλά και πάλι, η επίδοση του τομέα των υπηρεσιών θα επηρεαστεί από τις εξελίξεις με την παραλλαγή Δέλτα», πρόσθεσε.

Η Eurostat ανακοίνωσε ότι η παραγωγή μη διαρκών καταναλωτικών αγαθών διολίσθησε 2,3% τον Μάιο σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, η παραγωγή κεφαλαιουχικών αγαθών υποχώρησε 1,6% και των ενδιάμεσων αγαθών 0,2%.

Στον αντίποδα, η παραγωγή διαρκών καταναλωτικών αγαθών σημείωσε άνοδο 1,6%.

© The Financial Times Limited 2021. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v