ΤΡΑΠΕΖΕΣ: Μεγάλη γκρίνια εκδηλώνεται από όλες τις εγχώριες τράπεζες, με αφορμή το πράσινο φως που άναψε ο Ενιαίος Εποπτικός Μηχανισμός (SSM) για το πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών της UniCredit.
Η ιταλική τράπεζα έπεισε τον επόπτη για την ισχυρή κεφαλαιακή της επάρκεια. Έτσι, της επετράπη να προχωρήσει σε buyback, ξοδεύοντας ως 3,34 δισ. ευρώ. Αν συνυπολογισθεί και το προτεινόμενο μέρισμα, η UniCredit θα ξοδέψει για ανταμοιβή μετόχων (μέρισμα και επαναγορά μετοχών) ως 5,25 δισ. ευρώ.
Η παραπάνω εξέλιξη θα μειώσει τον Δείκτη Κεφαλαίου Κοινών Μετοχών Κατηγορίας 1 (CET1) της ιταλικής τράπεζας στα επίπεδα του 14,9% (pro forma στοιχεία 31/12/2022). Τυπικά, buyback και μέρισμα θα πρέπει να εγκριθούν από τη γενική συνέλευση των μετόχων της, που είναι προγραμματισμένη για αύριο, Παρασκευή.
Την ίδια στιγμή, η Εθνική του Π. Μυλωνά (φωτό) έκλεισε το 2022 με Common Equity Tier I 15,7% και συντελεστή κάλυψης NPEs από προβλέψεις 87,3% (88% Ελλάδα). Ο επόπτης διστάζει να εγκρίνει τη διανομή συμβολικού μερίσματος από τα κέρδη χρήσης 2022. Με βάση όσα περιέγραψε η διοίκηση στην πρόσφατη τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές, η επίπτωση από τη διανομή στα κεφάλαια θα ανέλθει σε 20 μονάδες βάσης. Επομένως μιλάμε για ένα ποσό πέριξ των 70 εκατ. ευρώ, που θα μειώσει σε pro forma βάση τον CET1 σε 15,5%.
Η UniCredit διαθέτει, βέβαια, αισθητά υψηλότερο δείκτη συνολικής κεφαλαιακής επάρκειας (20,5%), σε σχέση με την Εθνική (16,8%) και καλύτερη ποιότητα εποπτικών κεφαλαίων, λόγω χαμηλότερης αναλογίας DTC.
Ακόμη και έτσι, όμως, η αντίστιξη παραμένει έντονη, αφήνοντας την αίσθηση ότι το «ούνα φάτσα, ούνα ράτσα» δεν ισχύει σε όλα.
Στο lobbying είναι καλύτεροι…
Υ.Γ.: Μετά το πρόσφατο δημοσίευμα του Χαμαιλέοντα, η Εθνική αναδιατύπωσε την αναφορά της περί της στάσης του Δ.Σ. στην τακτική γενική συνέλευση. Στη διορθωμένη βερσιόν της έκθεσης Δ.Σ. που συνοδεύει τις οικονομικές καταστάσεις χρήσης 2022, αναφέρεται το εξής: το Δ.Σ. θα εξετάσει την πρόταση που θα υποβάλει στην ετήσια γενική συνέλευση, με βάση την έκβαση των συζητήσεων με τις εποπτικές αρχές.
ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΙΙ: Ο ΟΔΔΗΧ άντλησε χθες 2,5 δισ. ευρώ από τις αγορές, αυτή τη φορά, όμως, οι τράπεζες δεν θα ακολουθήσουν τη Δημοκρατία. Οι αγορές ομολόγων είναι πρακτικά κλειστές στις δύο πλευρές του Ατλαντικού για τραπεζικές εκδόσεις καθώς οι αποδόσεις έχουν εκτιναχθεί μετά τα «λουκέτα» περιφερειακών αμερικανικών τραπεζών και κυρίως το «κούρεμα» των Additional Tier I της Credit Suisse.
Για τον λόγο αυτό οι τράπεζες έχουν μεταθέσει τον σχεδιασμό εκδόσεως senior preferred ομολογιών (σ.σ. για τον δείκτη MREL) μετά τον Σεπτέμβριο, όταν εκτιμάται ότι θα έχει καταλαγιάσει η μίνι κρίση εμπιστοσύνης που επικρατεί διεθνώς.
Ως τότε η χώρα -προσδοκάται ότι- θα έχει κυβέρνηση και πιθανώς επενδυτική βαθμίδα.
ΤΙΤΑN: Έμβασμα 0,5 δισ. ευρώ (σ.σ. για την ακρίβεια 501,99 εκατ. ευρώ) έλαβε πέρσι τον Σεπτέμβριο η βελγική Titan Cement International από την ελληνική κατά 100% θυγατρική της, ΑΕ Τσιμέντων Τιτάν.
Το έμβασμα-μαμούθ αποτελούσε προμέρισμα χρήσης 2022 (5,93 ευρώ ανά μετοχή) της ΑΕ Τσιμέντων Τιτάν, βάσει των αποτελεσμάτων α' εξαμήνου 2022. Πού βρήκε η ΑΕ Τσιμέντων Τιτάν το 0,5 δισ. ευρώ; Από μερίσματα και επιστροφές κεφαλαίου θυγατρικών καθώς συνεχίζει να ελέγχει τις ανά τον κόσμο δραστηριότητες του ομίλου.
Η ΑΕ Τσιμέντων εμφάνισε, σε εταιρικό επίπεδο, το πρώτο εξάμηνο του 2022 τζίρο 144,4 εκατ. ευρώ και λειτουργικά κέρδη 4,1 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα, όμως, από συμμετοχές και χρεόγραφα ανήλθαν σε 494,6 εκατ. ευρώ, εκτινάσσοντας τα κέρδη μετά από φόρους σε 492,17 εκατ. ευρώ.
Δανείστηκαν οι εταιρείες του ομίλου σε ΗΠΑ, Καναδά, Βραζιλία, Αίγυπτο, Ευρώπη και αλλού, προκειμένου να αποδώσουν μερίσματα ή επιστροφές κεφαλαίου, αθροιστικού ύψους 494,6 εκατ. ευρώ στην ΑΕ Τσιμέντων Τιτάν και αυτή με τη σειρά της να εμβάσει 502 εκατ. ευρώ στη βελγική μητρική;
Στις 30/6/2022 η Τιτάν, στις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις, εμφάνιζε ταμείο μόλις 100 εκατ. ευρώ. Επομένως, δανείστηκαν.
Το δεύτερο και βασικότερο ερώτημα αφορά στους λόγους για τους οποίους διενεργήθηκε η παραπάνω μόχλευση. Έγινε για να αποπληρωθεί δανεισμός της μητρικής και επομένως πρόκειται για μεταφορά δανειακών βαρών από τη συμμετοχών στις παραγωγικές θυγατρικές ή για να χρηματοδοτηθεί επεκτατική κίνηση; Μέρος της μπορεί να χρηματοδοτήσει μια πιο γαλαντόμο πολιτική ανταμοιβής μετόχων;
Όπως και να 'ναι, μια τέτοιας έκτασης μεταφορά ρευστότητας από τις θυγατρικές στη μητρική βάζει δικαιολογημένα την αγορά στην πρίζα για το τι επίκειται…
Υ.Γ.: Η ΑΕ Τσιμέντων Τιτάν αποτελούσε ως το 2019 την εισηγμένη μητρική του ομίλου. Μετά την υλοποίηση της απόφασης αλλαγής έδρας (σ.σ. από Ελλάδα στο Βέλγιο) μεταβλήθηκε σε 100% θυγατρική της Titan Cement International.
Υ.Γ. ΙΙ: Η επιλογή του ομίλου να εισάγει τις μετοχές της Titan Cement στο Euronext Βρυξελλών, με παράλληλη διαπραγμάτευση σε Αθήνα και Παρίσι, δεν «βγήκε». Μια απλή ματιά στην εμπορευσιμότητα της μετοχής, κατά την τελευταία τριετία, το επιβεβαιώνει.
REAL ESTATE: Στα χαμηλότερα επίπεδα του τρέχοντος έτους κινείται η μετοχή της LAMDA, στην οποία αποτυπώνεται και το τεράστιο project του Ελληνικού, έχοντας απολέσει όλα τα κέρδη που είχε γράψει κινούμενη ανοδικά, κυρίως από τα μέσα του Γενάρη ως το τέλος του Φλεβάρη, οπότε και έπιασε τα 6,52 ευρώ. Σχεδόν 1 ευρώ οι απώλειες έκτοτε, με κλείσιμο χθες στα 5,58 ευρώ.
Εκ πρώτης όψεως, παράδοξο ότι τις ψηλότερες τιμές τα τελευταία πέντε χρόνια τις έπιασε τον Ιούλιο του 2019, λίγο μετά τις τότε εκλογές, φτάνοντας έως και τα 9 ευρών με τον Γενικό Δείκτη τότε στις 890 μονάδες. Μάλλον υπήρξε υπερβολική προεξόφληση θετικών προσδοκιών.
Το ίδιο φαίνεται να συμβαίνει ξανά τον Αύγουστο-Σεπτέμβριο του 2021, οπότε και αρχίζει να υποχωρεί η πανδημία, ενώ η μετοχή «πιάνει» τα 8,43 ευρώ. Η πτώση έκτοτε, με βάση το χθεσινό κλείσιμο, είναι πάνω από 33%, όταν ο Γενικός Δείκτης που ήταν τότε στην περιοχή των 900 μονάδων, έχει μετακινηθεί πάνω από τις 1.000.
Παραπλήσια συμπεριφορά πάντως έχουν και οι άλλες μετοχές στον δείκτη «Ακίνητης Περιουσίας». Ισχυρές προσδοκίες μετά τον Ιούλιο του 2019, μερική επαναφορά το καλοκαίρι του 2021 και νέα προσπάθεια ανάκαμψης το 2023, που διακόπηκε τέλος Φλεβάρη, αρχές Μάρτη.
Πολύ χειρότερα, ωστόσο, δείχνουν τα πράγματα στον ευρωπαϊκό κλάδο του Real Estate, που σύμφωνα με το Bloomberg είναι και υπερδανεισμένος. Ο Stoxx 600 Real Estate που περιλαμβάνει περίπου 30 μετοχές πανευρωπαϊκά, έχει χάσει παραπάνω από 40% κατά το τελευταίο έτος και βρίσκεται σε αποτιμήσεις της εποχής της παγκόσμιας χρηματοοικονομικής κρίσης!
Αιτία η αύξηση των επιτοκίων από τις κεντρικές τράπεζες, αλλά και του κόστους κατασκευής, λόγω πληθωριστικών πιέσεων. Τώρα, δε, με την τραπεζική αναταραχή, ο φόβος έχει μεγαλώσει, με αποτέλεσμα να βγάζουν προειδοποιήσεις για τον κλάδο μεγάλοι οίκοι όπως η JP Morgan και η Citigroup.
ΕΑΒ: Εν μέσω της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, ο Χρήστος Σταϊκούρας και ο Θεόδωρος Σκυλακάκης ενέκριναν πριν από λίγες ημέρες την παροχή bonus συνολικού ύψους 2,56 εκατ. ευρώ στους εργαζόμενους της εταιρείας, μετά από σχετική εισήγηση του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΑΒ.
Το bonus συνδέεται με την εμπρόθεσμη και καλή εκτέλεση των προγραμμάτων της εταιρείας για το 2022.
Το ειδικό κίνητρο παραγωγικότητας, για κάθε υπάλληλο, αντιστοιχεί στο ύψος του βασικού μισθού που καταβλήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο.
KFC: Με… 1.000, μαθαίνει η στήλη ότι τρέχουν οι πωλήσεις της γνωστής αμερικανικών συμφερόντων αλυσίδας στην Ελλάδα.
Η Food Plus, που αναπτύσσει το δίκτυο, και προ διετίας έβαλε λουκέτο στην Pizza Hut, έχει σχέδια για ανάπτυξη νέων καταστημάτων KFC το αμέσως προσεχές διάστημα.
Ένα εξ αυτών πρόκειται να ανοίξει σύντομα σε κεντρικό σημείο μεγάλης πόλης της Ελλάδας.
ΦΡΑΧΤΗΣ ΣΤΟΝ ΕΒΡΟ: Παρά τις παρατάσεις για σειρά διαγωνισμών δημόσιων έργων, κάποιες άλλες συμβάσεις προχωρούν.
Στο πλαίσιο αυτό, στις 31 Μαρτίου υπογράφεται η σύμβαση για την επέκταση του φράχτη στον Έβρο, ανάθεση του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, με αναδόχους της ΤΕΡΝΑ - Iντρακάτ.
Το έργο είναι προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ (περί τα 78 εκατ. ευρώ μετά την έκπτωση) και αφορά στην κατασκευή Τεχνητού Εμποδίου και συνοδών έργων κατά μήκος της Ε/Τ Μεθορίου στην περιοχή Ψαθάδες Διδυμοτείχου έως Κορνοφωλιά Σουφλίου στην Π.Ε. Έβρου, προς διασφάλιση της δημόσιας τάξης και ασφάλειας.
To τμήμα που θα κατασκευαστεί είναι μήκους 35 χιλιομέτρων από την επέκταση των 140 χιλιομέτρων του αποτρεπτικού εμποδίου στον Έβρο, επέκταση που κρίθηκε αναγκαία με την απόφαση του ΚΥΣΕΑ.
Η ασφάλεια πάνω απ’ όλα.