OTE: Δεν δείχνει να... πονοκεφαλιάζει τον Μιχάλη Τσαμάζ (φωτ.) και τη διοίκηση του ΟΤΕ η άνοδος του κόστους του χρήματος.
Υπενθυμίζεται ότι με 93,8 εκατ. ευρώ χρηματοδοτήθηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (TAA) μέρος του πλάνου ανάπτυξης δικτύου fiber to the home του OΤΕ. Η επιμέρους επένδυση είναι ύψους 187,5 εκατ. ευρώ και πέραν του χαμηλότοκου δανείου από το ΤΑΑ, ο OΤΕ έλαβε και δάνειο από την EBRD 56,2 εκατ. ευρώ. Το συνδυαστικό σταθερό επιτόκιο διαμορφώθηκε σε μόλις 1,561% ετησίως, την ώρα που το κόστος χρήματος αυξάνεται σε όλο τον κόσμο από μήνα σε μήνα.
Σημειώνεται ότι πέρυσι ο OΤΕ αποπλήρωσε το υπόλοιπο των 374,6 εκατ. ευρώ ομολογιακής έκδοσης με απόδοση 2,375% και σύνηψε χρηματοδότηση με χαμηλότερο κόστος. Στο τέλος του 2022 είχε καθαρό χρέος μόλις 726,7 εκατ. ευρώ (0,5 φορές το ετήσιο προσαρμοσμένο EBITDA) και έχει επόμενη αποπληρωμή ομολόγου τον Σεπτέμβριο του 2026.
ΟΛΠ: Πτώση κατά 15,2% σε ετήσια βάση κατέγραψε το δεύτερο εξάμηνο της περσινής χρονιάς η διακίνηση εγχώριου φορτίου από το λιμάνι του Πειραιά, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΛΠ. Το πρώτο εξάμηνο της ίδιας χρονιάς είχε καταγράψει αύξηση κατά 45,7%.
Η πτώση στη διακίνηση του εγχώριου φορτίου αποδίδεται από τον ΟΛΠ στην αύξηση των τιμών ενέργειας που πάγωσαν/μετέθεσαν επενδύσεις και στη μείωση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών λόγω των πληθωριστικών πιέσεων.
CREDIT SUISSE: Το περιπαικτικό «πόσα μου δίνεις να στο αγοράσω» θυμίζει η συμφωνία εξαγοράς (διάσωσής) της από τη UBS.
Η προσφορά της τελευταίας είναι στα 3,25 δισ. δολάρια, όταν η κεφαλαιοποίηση της CS βρισκόταν την Παρασκευή στα 8 δισ. δολάρια. Κι αυτό παρότι η UBS θα λάβει εγγυήσεις αξίας 9 δισ. δολαρίων από την κεντρική τράπεζα της Ελβετίας και «γραμμή ρευστότητας» ύψους 100 δισ. δολαρίων.
Για το ότι η πασίγνωστη ελβετική τράπεζα θα καταρρεύσει, αλλά θα διασωθεί, σας ενημερώσαμε ήδη από την Πέμπτη.
To ότι μέχρι και την Παρασκευή η CS ήταν χαρακτηρισμένη ως «investment grade», για να ξεπουληθεί δυο μέρες αργότερα έναντι πινακίου φακής, μάλλον θα πρέπει να απασχολήσει τους βαρύγδουπους διεθνείς οίκους αξιολόγησης -και τους επόπτες του χρηματοοικονομικού συστήματος. Αλλιώς τι νόημα έχει να μιλάμε για εμπιστοσύνη των επενδυτών.
Μήπως τελικά το διεθνές σύστημα δεν έμαθε και πολλά πράγματα από τις προηγούμενες τραπεζικές κρίσεις;
Υ.Γ. Οι κάτοχοι ομολόγων CoCos ΑΤ1 ύψους 17 δισ. δολαρίων μέσω της συμφωνίας πάνε κατευθείαν «στον κουβά». Θα πάρουν... μηδέν. Χειρότερα δηλαδή και από τους μετόχους της CS. Αυτό ενδέχεται να δημιουργήσει σοβαρές αναταράξεις στην ευρωπαϊκή αγορά ομολόγων του είδους, που δεν είναι και τόσο μεγάλη. Υπολογίζεται συνολικά σε 275 δισ. δολάρια.
PRODEA: Τροποποιήσεις επήλθαν στο τελικό σχέδιο σύμβασης, που πρόκειται να υπογραφεί μεταξύ της The Cyprus Tourism Development Company (CTDC), τεσσάρων φυσικών προσώπων και της Prodea, αναφορικά με την ανάπτυξη 17ώροφου κτηρίου γραφείων στη Λευκωσία από τη CTDC, το οποίο προβλέπεται να πωληθεί στην ΑΕΕΑΠ.
Ειδικότερα, η Ernst & Young (EY) μείωσε την ελάχιστη επιφάνεια που θα μισθώσει στο κτήριο κατά 2.337 τ.μ. (και κατά 40 θέσεις στάθμευσης), εξέλιξη που οδηγεί σε μείωση του ελάχιστου ετήσιου μισθώματος.
Επιπρόσθετα, η ολοκλήρωση κατασκευής του κτηρίου πάει πίσω, σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα (παράδοση την 31η Ιανουαρίου 2024).
Ως αποτέλεσμα των παραπάνω, η Prodea θα καταβάλει, τμηματικά, την προκαταβολή των 17,5 εκατ. ευρώ. Ποσό 8,6 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ θα καταβληθεί εντός 10 ημερών από την έκδοση πολεοδομικής άδειας και της κατάθεσης του μισθωτηρίου της ΕΥ ή οιασδήποτε άλλης μίσθωσης με παρόμοιους όρους. Το υπόλοιπο ποσό θα εκταμιευθεί, όταν ο πωλητής παράσχει στη Prodea αντίγραφα αρχικών μισθώσεων. Για κάθε τετραγωνικό που θα μισθώνεται, η Prodea θα καταβάλει 3.744 ευρώ.
Αυτό θα πει με το… μέτρο!
AΕGEAN: Χετζαρισμένη έναντι του κινδύνου ανόδου της τιμής πετρελαίου είναι η Aegean. Στο τέλος του 2022, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, είχε σε ισχύ παράγωγα προϊόντα αγοράς καυσίμων, που καλύπτουν ποσοστό 49% των προβλεπόμενων αναγκών σε καύσιμα για φέτος.
Επιπρόσθετα, το 60% του στόλου, φέτος, θα αποτελείται από αεροσκάφη νέας τεχνολογίας, συμβάλλοντας στην εξοικονόμηση σε κατανάλωση καυσίμου.
Η Aegean έχει και συμφωνίες αντιστάθμισης για το 45% και 11% των εκτιμώμενων ετήσιων αναγκών της σε δολάρια ΗΠΑ, για τα έτη 2023 και 2024, αντίστοιχα.
ΜΥΤΙΛ: Έκτακτη γενική συνέλευση συγκάλεσε για τη Μεγάλη Δευτέρα η εισηγμένη, με θέματα την τροποποίηση του buyback, ώστε η ανώτατη τιμή να τροποποιηθεί στα 40 ευρώ από 25 ευρώ σήμερα, την ανανέωση της πολιτικής αποδοχών για μέλη Δ.Σ. και την έγκριση δημιουργίας ειδικού αποθεματικού από κέρδη εις νέον για κάλυψη ίδιας συμμετοχής στα επενδυτικά σχέδια, τα οποία υπάγονται στον αναπτυξιακό νόμο. Αρχικώς στο ειδικό αποθεματικό προτείνεται να ενταχθούν 20 εκατ. ευρώ από τα φορολογημένα κέρδη εις νέον της χρήσης 2021.
Επιπρόσθετα, οι μέτοχοι θα κληθούν να εγκρίνουν την απόσχιση και εισφορά του μεν κλάδου υποδομών σε ΜΕΤΚΑ, του δε κλάδου Παραχωρήσεων στη «Μ Παραχωρήσεις».
Η αναπροσαρμοσμένη καθαρή θέση του κλάδου υποδομών ανέρχεται σε 148,18 εκατ. ευρώ. Τα ταμειακά διαθέσιμα στο τέλος του 2022 ανέρχονταν σε 52,5 εκατ. ευρώ, οι απαιτήσεις από πελάτες σε 80 εκατ. ευρώ και οι υποχρεώσεις προς προμηθευτές σε 24,8 εκατ. ευρώ.
Ο κλάδος παραχωρήσεων αποτιμήθηκε (αναπροσαρμοσμένη καθαρή θέση) σε 4,32 εκατ. ευρώ, ενώ η «Μ Παραχωρήσεις» έχει «προικισθεί» με μετοχικό κεφάλαιο 50 εκατ. ευρώ (25 εκατ. άμεσα και τα υπόλοιπα τμηματικά).
Με την ολοκλήρωση της εισφοράς κλάδου το μετοχικό κεφάλαιο θα ανέλθει σε 54,32 εκατ. ευρώ.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ: Στον «τάκο» του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου θα βρεθεί για μια ακόμη φορά η Ελλάδα. Την Πέμπτη θα συζητηθεί η προσφυγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά της Ελλάδας για μη συμμόρφωση της χώρας με τις ημερήσιες οριακές τιμές για τα σωματίδια στη Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, η Ελλάδα έχει υπερβεί κατά τρόπο συστηματικό και διαρκή τις ημερήσιες οριακές τιμές για τις συγκεντρώσεις σωματιδίων ΑΣ10 και συνεχίζει να τις υπερβαίνει, όσον αφορά την πόλη.
Επίσης, σύμφωνα με την Επιτροπή, έχει παραλείψει να θεσπίσει, από τις 11 Ιουνίου του 2010, κατάλληλα μέτρα για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης προς τις οριακές τιμές και να λάβει τα απαραίτητα μέτρα ώστε η περίοδος υπέρβασης των οριακών τιμών να είναι όσο το δυνατόν συντομότερη.