Όνομα: Χαμαιλέων
Περιοχή: Euro2day

Αποποίηση ευθυνών
Απρ 18 2022

Πώς έχασε το… πλοίο η ΑΝΕΚ - Τιμές ρεύματος: Τα σπασμένα κοντέρ και η καθολική αποχή

Πώς έχασε το… πλοίο η ΑΝΕΚ - Τιμές ρεύματος: Τα σπασμένα κοντέρ και η καθολική αποχή

AS COMPANY: Καλύτερο 2022 σε σχέση με πέρυσι αναμένει η AS Company καθώς, εκτός των άλλων, κατά το περσινό πρώτο τετράμηνο τα εμπορικά καταστήματα ήταν κλειστά λόγω της πανδημίας και επίσης τα φετινά κέρδη των θυγατρικών του εξωτερικού (Κύπρος και Ρουμανία) βαδίζουν από το καλό στο καλύτερο (βελτιωμένα αναμένονται φέτος σε σχέση με το 2021, όταν σημείωσαν την καλύτερη επίδοση από την ίδρυσή τους).

Πέραν αυτών, η εισηγμένη, με θετικό καθαρό ταμείο 19,4 εκατ. ευρώ, αναζητά ευκαιρίες εξαγορών και επέκτασης σε άλλες αγορές.

Από πλευράς χρηματιστηριακών δεικτών, στο 5,3% η μερισματική απόδοση του τίτλου (θα δοθεί 0,11 ευρώ μετά από φόρους) παρά το ότι θα μοιραστεί το 48% των περυσινών κερδών και στο 0,85 ο δείκτης P/BV (discount 15% σε σχέση με τη λογιστική αξία).

 

ΑΝΕK: Η άνοδος της τιμής του πετρελαίου (+45% σε μεσοσταθμική βάση) και η καθυστέρηση των τραπεζών να αποφασίσουν επί του σχεδίου διάσωσης της ΑΝΕΚ, το οποίο κατέθεσε πέρσι το καλοκαίρι η Attica Group, επιδείνωσαν τα προβλήματα της κρητικής ακτοπλοϊκής εταιρείας.

Η ΑΝEΚ έκλεισε τη χρήση 2021 με αρνητική καθαρή θέση σε επίπεδο εταιρείας (-52,4 εκατ. ευρώ) και ομίλου (-40,5 εκατ. ευρώ), λόγω των ζημιών (μετά από φόρους) 43,9 εκατ. ευρώ και 40,2 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Επιπρόσθετα το κεφάλαιο κίνησης παρέμεινε αρνητικό, λόγω των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τράπεζες.

Η εταιρεία δεν κατάφερε να διασφαλίσει πόρους ή χρηματοδότηση για να ασκήσει το συμβατικό δικαίωμα εξαγοράς ναυλωμένου πλοίου (Αστερίων ΙΙ) και να εξοφλήσει ληξιπρόθεσμα μισθώματα 5 μηνών (περίπου 3,3 εκατ. ευρώ) στην πλοιοκτήτρια εταιρεία. Επιπρόσθετα, λόγω της πανδημίας και του υψηλού κόστους καυσίμων, η ΑΝEΚ επανεξέταζε δρομολόγια και ανάγκες στόλου.

Έτσι το Δ.Σ. αποφάσισε στις 29 Σεπτεμβρίου 2021 να μην ασκήσει το δικαίωμα εξαγοράς, με αποτέλεσμα η εταιρεία να υποστεί κεφαλαιακή ζημιά 15,66 εκατ. ευρώ από τη διαγραφή της αναπόσβεστης αξίας πλοίου και του δικαιώματος εξαγοράς.

Για την αξιοποίηση του πλοίου, η ΑΝEΚ προέβη, το 2018, σε επένδυση ολικής μετασκευής, ύψους περίπου 9,2 εκατ. ευρώ. Λόγω της επένδυσης, ο ετήσιος ναύλος περιορίστηκε σε περίπου 2,8 εκατ. ευρώ ετησίως. Η ΑΝEΚ, σε περίπτωση πώλησης του πλοίου ή εκναύλωσής του με μακροχρόνια σύμβαση, έχει δικαίωμα είσπραξης αποζημίωσης ως 3 εκατ. ευρώ.

Από την άλλη, ο όμιλος ΑΝEΚ διατήρησε θετικές λειτουργικές ταμειακές ροές και EBITDA και, ως εκ τούτου, επιτυγχάνεται η χρηματοδότηση της λειτουργικής δραστηριότητας από τα τρέχοντα εισοδήματα ενώ, σύμφωνα με τη διοίκηση, αναμένεται να διατηρήσει ικανοποιητικό δείκτη EBITDA και φέτος.

Η αύξηση καυσίμων αντιμετωπίστηκε με αυξήσεις στα εισιτήρια, τακτική που ακολούθησε το σύνολο του κλάδου.

Υ.Γ.: Η εταιρεία πήρε και πρόβλεψη 9,8 εκατ. ευρώ μετά την επανεκτίμηση της αξίας των πλοίων της στο τέλος του 2021.

 

ΕΝΕΡΓΕΙΑ: Με τις στρεβλώσεις στην Καθολική Υπηρεσία ηλεκτρισμού να παραμένουν, η ΡΑΕ ετοιμάζεται να προκηρύξει διαγωνισμό για την ανάδειξη προμηθευτή που θα την αναλάβει για τα επόμενα δύο χρόνια.

Όπως είχε γράψει το Euro2day.gr, η διαδικασία επαναλαμβάνεται για δεύτερη φορά, ενώ τίποτε δεν άλλαξε για τη διόρθωση των προβλημάτων που υπάρχουν στη συγκεκριμένη υπηρεσία. Με πρόσφατη απόφαση του Ρυθμιστή, ορίστηκε Τριμελής Επιτροπή που θα αναλάβει τη διενέργεια του διαγωνισμού στο επόμενο διάστημα. Με την ίδια απόφαση ορίστηκε και Τριμελής Επιτροπή Ενστάσεων.

Κι αυτός ο διαγωνισμός αναμένεται να κηρυχθεί άγονος, όπως έγινε το 2020, καθώς κανείς από τους προμηθευτές δεν φέρεται διατεθειμένος να αναλάβει ένα «βαρίδι» με μετρητές «ορφανούς» ή άγνωστους και με τζαμπατζήδες καταναλωτές στη συντριπτική τους πλειοψηφία. Η θητεία των πέντε προμηθευτών με τα μεγαλύτερα μερίδια στη λιανική αγορά, οι οποίοι ανέλαβαν να παρέχουν υπηρεσίες Καθολικής Υπηρεσίας με υπουργική απόφαση τελικά λήγει τον Ιούνιο, οπότε κάποιος πρέπει να τη «φορτωθεί» ξανά. Εκτιμάται ότι από τη στιγμή που ο διαγωνισμός δεν θα έχει και πάλι αποτέλεσμα, θα ακολουθηθεί το ίδιο μονοπάτι. Υπουργική απόφαση και ανάθεση στους ίδιους πέντε προμηθευτές (ΔΕΗ, Protergia, Elpedison, ΗΡΩΝ και NRG), από τις 23 Ιουνίου και για δύο χρόνια, αφού δεν έχουν αλλάξει τα μερίδιά τους στην αγορά.

Ας ελπίσουμε ότι τα επόμενα δύο χρόνια θα υπάρξει μέριμνα για να αλλάξουν τα κακώς κείμενα στην Καθολική Υπηρεσία, που θα πρέπει να λειτουργεί με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

 

ΕΝΕΡΓΕΙΑ II: Τη δεύτερη ακριβότερη μέση τιμή χονδρικής της ΕΕ στο ρεύμα συνεχίζει να έχει, σε όλη τη διάρκεια του 2022, η Ελλάδα.

Χθες όμως «σπάσανε τα φρένα» εντελώς στις συγκρίσεις. Ετσι, η μέση χονδρεμπορική τιμή στην Ελλάδα διαμορφώθηκε για σήμερα στα 255,95 ευρώ η μεγαβατώρα, σημειώνοντας αύξηση περίπου κατά 33%. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι στο ενεργειακό μείγμα μας κυριάρχησαν οι ΑΠΕ με ποσοστό 44,16%, με το φυσικό αέριο να είναι στο 20,45%! Αντίθετα, χώρες με υψηλή ενεργειακή εξάρτηση από το φυσικό αέριο παρουσιάζουν πολύ μικρότερες χονδρικές τιμές. Ενδεικτικά, η Ιταλία είναι στα 175,93 ευρώ/MWh, η Σλοβακία στα 120,23 ευρώ/MWh, η Αυστρία στα 120,62 ευρώ/MWh.

Ισπανία και Πορτογαλία, μάλιστα, «έσπασαν» τη συνήθη πρωτοκαθεδρία της Πολωνίας στις φτηνές τιμές, παρουσιάζοντας τη χαμηλότερη χονδρική τιμή της Ευρώπης, στα 103,24 ευρώ/MWh, με την Πολωνία στα 104,27 ευρώ/MWh.

Εν ολίγοις, η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα όπου η τιμή προσδιορίστηκε χθες πάνω από τα 250 ευρώ τη μεγαβατώρα, όταν σχεδόν όλες οι υπόλοιπες χώρες κινήθηκαν μεταξύ 120-150 ευρώ και κάποιες κοντά στα 100 ευρώ!

Μάλλον κάτι δεν πάει καλά στη χώρα μας. Το Euro2day.gr ανέδειξε τις στρεβλώσεις και γιατί οι ΑΠΕ δεν μπορούν να επηρεάσουν τη διαμόρφωση της χονδρεμπορικής τιμής.

Οι αρμόδιοι και η ΡΑΕ τι λένε;

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v