JUMBO: Η στήλη συντάσσεται με τη μάλλον «μαύρη» στάση του Απόστολου Βακάκη για τα μελλούμενα στην εταιρεία και όχι με εκείνους που θεωρούν ότι στην περίπτωσή του ισχύει η ρήση «κλαίνε οι χήρες, κλαίνε και οι παντρεμένες», παραγνωρίζοντας ίσως την καθολική ισχύ που έχει στις αγορές, η φράση «οι προηγούμενες αποδόσεις δεν εγγυώνται τις επόμενες».
Η δήλωση του κ. Βακάκη ότι θα κατεβάσει από το ράφι το 20% των προϊόντων (χωρίς όμως να προσδιορίσει τι ποσοστό των πωλήσεων αλλά και της κερδοφορίας αντιπροσωπεύει αυτό το 20%) δίνει μια πρώτη εικόνα του θολού τοπίου ως προς την «αναταραχή» που θα προκύψει στο προϊοντικό μίγμα.
Το γεγονός δε ότι προέβλεψε μείωση των καθαρών κερδών από 10% έως και σχεδόν 20%, σε σχέση με το 2021, (από τα 216,6 εκατ. του 2021 σε 175 με 195 εκατ. το 2022), με αύξηση πωλήσεων κατά μόλις 2-5%, δίνει την οικονομική εικόνα αυτής της αναταραχής (εικάζουμε και των δυσκολιών υποκατάστασης φθηνών προϊόντων, με άλλα εξίσου φτηνά).
Τέλος, το γεγονός ότι έβαλε ως πάνω όριο για τις αγορές ιδίων μετοχών την τιμή των 13,5 ευρώ (με χαμηλότερη το 1 ευρώ), όταν η μετοχή κινείται τώρα στην περιοχή των 15 ευρώ (δηλαδή αγορές ιδίων κατά ανώτατο όριο περίπου 10% χαμηλότερα από τις τρέχουσες τιμές), δείχνει ότι ο σκοπός της κίνησης είναι να εκμεταλλευτεί την τεράστια ρευστότητα που διαθέτει, με τρόπο αμυντικό, στην περίπτωση που ξεσπάσει κάποια ισχυρή πτώση.
Εάν μάλιστα συγκρίνουμε τον συνολικό όγκο που έχει κάνει η μετοχή το τελευταίο τρίμηνο (15,76 εκατ. μετοχές), με το ανώτατο όριο μετοχών που μπορεί να αγοράσει η Jumbo (13,6 εκατ. ευρώ), βλέπουμε ότι εφόσον υπάρξει σοβαρή πτωτική τάση, έχει τα περιθώρια να αγοράζει για πολύ μεγάλο διάστημα, κινούμενος μέσα στα επιτρεπτά όρια που ορίζει η σχετική νομοθεσία, προκειμένου να αποτρέπει τη χειραγώγηση. Σημειώστε δε ότι ο χρονικός ορίζοντας για τις αγορές ιδίων εκτείνεται στους επόμενους 24 μήνες.
Είχαμε γράψει και παλαιότερα ότι το business model του κ. Βακάκη φαινόταν απρόσβλητο, ώσπου ήρθε ο «μαύρος κύκνος» της πανδημίας να αναδείξει ότι υπάρχουν και αδυναμίες. Οι οποίες συνδέονταν τότε με τις δυσκολίες του συγκεκριμένου μοντέλου στις οn line πωλήσεις, αλλά κυρίως με το μοντέλο των φτηνών «παγκοσμιοποιημένων» αγορών, με επίκεντρο την Ασία.
Προσεχώς λοιπόν ο πιο μεγάλος κίνδυνος για την Jumbο λέγεται... απο-παγκοσμιοποίηση. Αντιγράφουμε από το σχετικό ρεπορτάζ… «ρεαλιστικά μιλώντας, η αγορά δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς την Κίνα. Πρόκειται για το "εργοστάσιο του κόσμου"», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Βακάκης.
Μόνο που πέρα από τα μέχρι τώρα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, ως συνέπεια του πολέμου στην Ουκρανία (και της διαμάχης των δυτικών δημοκρατικών με τον αυταρχισμό), ο κόσμος μπορεί να αλλάξει.
Κι αν η Κίνα εντείνει τη στήριξή της προς τη Μόσχα, δεν αποκλείεται να δούμε σύντομα καταστάσεις που δεν είχαμε δει, τουλάχιστον εδώ και πολλές δεκαετίες.
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ: Λένε ότι η φτώχεια φέρνει γκρίνια. Το ίδιο συμβαίνει και με την ακρίβεια. Η στήλη εισπράττει γκρίνια (για να το πούμε κομψά) από στελέχη της αγοράς για την κυβέρνηση. Υποστηρίζουν ότι πέφτουν θύμα μιας προσπάθειας πολιτικής διαχείρισης του πολύ σοβαρού προβλήματος της ακρίβειας, που σύμφωνα με τους ίδιους προέρχεται κυρίως από το κομμάτι της ενέργειας (ηλεκτρισμός, θέρμανση, κίνηση) και πολύ λιγότερο από τα προϊόντα που οι ίδιοι πουλάνε.
«Οταν μπλέκεις στις πολιτικές μυλόπετρες», λέει γνωστό στέλεχος της αγοράς, «γίνεσαι μπαλάκι μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης και βγαίνεις χαμένος»…
Η γκρίνια δεν είναι άσχετη με το ότι πίσω από τις κλειστές πόρτες το αρμόδιο υπουργείο φέρεται, κατά δήλωση των συνομιλητών μας, να μοιράζει εύσημα για την προσπάθεια συγκράτησης του κύματος ανατιμήσεων. Φουντώνει δε ακόμα περισσότερο, γιατί σε σχεδόν όλες τις αλυσίδες έχουν επιβληθεί πρόστιμα για πώληση προϊόντων με υψηλότερο μεικτό περιθώριο κέρδους από το 2021. Οπως, όμως, λένε οι ίδιοι, σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις η απόκλιση ήταν μία ποσοστιαία μονάδα και αυτή κατά λάθος. «Όταν διαχειριζόμαστε περίπου 30.000 κωδικούς, είναι αδύνατον να μη γίνει κάποιο λάθος», υποστηρίζουν με έμφαση.
«Ας έρθουν να δουν τους τιμοκαταλόγους των εταιρειών και τι ανατιμήσεις μάς έρχονται και τι είναι αυτό που πραγματικά βγαίνει στο ράφι» λένε.
ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ - ΚΟΣΤΟΣ: Τη βοήθεια της Πολιτείας για ένα αποτελεσματικό hedging όσον αφορά τις τιμές πρώτων υλών ζητούν μικροί-μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι, «άσκηση» που εξ ορισμού είναι δύσκολη χρηματοοικονομικά.
Οι συγκλίνουσες πληροφορίες καταλήγουν πως η κυβέρνηση πέρα από το Παρατηρητήριο Τιμών, το οποίο θέσπισε, αλλά αναμένεται να ενεργοποιηθεί σε κανένα χρόνο, αντιλαμβάνεται πως υπάρχει αντικειμενική ανάγκη «πυροσβεστικών» μέτρων.
Στο πλαίσιο αυτό, φαίνεται ότι θα προχωρήσει άμεσα σε νέα αναθεώρηση τιμών (για το δ’ τρίμηνο του 2021) αλλά και στην παράταση χρονοδιαγραμμάτων σε έργα και συμβάσεις, ικανοποιώντας το αίτημα των εργοληπτών, που ελπίζουν στον «καιρό» και σ’ έναν πιο ευνοϊκό χρονισμό εκτέλεσης έργων.
ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ - ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ: Την ίδια στιγμή, όμως, που θεσμικά όργανα των κατασκευαστών και η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών βρίσκονται σε ανοιχτή διαβούλευση για την αντιμετώπιση της κατάστασης, έρχονται και προσφορές για δημοπρατούμενα έργα, που εξεγείρουν το κοινό αίσθημα.
Εκεί που όλοι γκρίνιαζαν για τεράστιες εκπτώσεις και επιχειρήθηκε να μπει και νομοθετικά μια τάξη στην «κουλτούρα» των απίθανων βελτιωτικών και εκπτωτικών προσφορών, εμφανίζονται ακόμη και σήμερα κάποιοι που προσφέρουν εκπτώσεις έως και 30% για δημοπρατούμενα έργα.
Η στήλη έχει υπόψη της τουλάχιστον ένα διαγωνισμό με τέτοια χαρακτηριστικά, όπου η πλειονότητα των biders προσέφεραν υψηλά διψήφια ποσοστά έκπτωσης στην αρχική τους προσφορά. Ο ένας μόνον -εχέφρων- που προσέφερε έκπτωση 2,5% μάλλον δεν έχει βρει τη μαγική συνταγή του να καπαρώνεις έργα και να βγαίνεις κερδοφόρος.