Νέο CFO όρισε η διοίκηση της εταιρείας του αγωγού ΤΑΡ, που μέσω Ελλάδας θα μεταφέρει αέριο του Αζερμπαϊτζάν στην Ιταλία. Πρόκειται για τον Gunnar Walter, που προσελήφθη από την εταιρεία τον Ιανουάριο του 2014, αρχικά ως Senior Finance Manager. Το προσόν του νέου υψηλόβαθμου στελέχους της εταιρείας είναι η προηγούμενη εμπειρία στο μάνατζμεντ του ρωσο-γερμανικού αγωγού Nord Stream, όπως και στις γερμανικές ενεργειακές εταιρείες E.ON και Ruhrgas.
Πάντως τα ενδιαφέροντα για τις εξελίξεις σχετικά με τον αγωγό και τους μετόχους του, κατά την άποψη του Χαμαιλέοντα, είναι δύο. Πρώτον, ότι ενδεχομένως θα υπάρξουν νέες ανακατατάξεις στο μετοχολόγιο, με μειώσεις στα ποσοστά των αρχικών μετόχων και είσοδο τουρκικών και ιταλικών κεφαλαίων. Δεύτερον, ότι η εταιρία του αγωγού έχει καταθέσει αίτημα στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, το οποίο και εξετάζεται, για σύναψη δανείου ύψους 2 δισ. ευρώ.
Περιττό να πούμε ότι τόσο οι ανακατατάξεις στα ποσοστά, όσο και η προσφυγή στην ΕΙΒ για τόσο μεγάλο δανεισμό, όταν μέτοχοι είναι διεθνείς εταιρείες-κολοσσοί, έχουν άμεση σχέση με τις εξελίξεις στην αγορά. Η μεγάλη πτώση στις τιμές αργού και φυσικού αερίου έχει μεγάλη επίπτωση στα οικονομικά μεγέθη των εταιρειών που δραστηριοποιούνται αμέσως ή εμμέσως στην έρευνα και παραγωγή υδρογονανθράκων.
Το ίδιο ισχύει και με ενεργειακές εταιρίες που έχουν πληγεί από τις ανακατατάξεις στην αγορά ηλεκτρισμού. Έτσι η γερμανική Ε.ΟΝ αποσύρθηκε εντελώς από το επενδυτικό σχέδιο πουλώντας το 10%, η Αxpo από αρχικός μέτοχος του αγωγού με 50% περιορίστηκε στο «συμβολικό» 5%, ενώ η Statoil, επίσης ιδρυτική εταιρεία του αγωγού συζητά για περαιτέρω μείωση του ποσοστού της.
Όσο για τους νεότερους μετόχους, τη Fluxys και την Enagas, είναι διαχειριστές δικτύων (όπως ο ελληνικός ΔΕΣΦΑ), που αντιθέτως από τις άλλες εταιρείες, θα μπορούσε να πει κανείς ότι ευνοούνται από την πτώση των τιμών του αερίου, αφού αυξάνεται η κατανάλωσή του και άρα τα έσοδά τους από τις υπηρεσίες που προσφέρουν.
Τέλος, να σημειώσουμε ότι στη σημερινή σύνθεση μετόχων της εταιρείας του αγωγού ΤΑΡ μετέχουν η ΒΡ, η αζέρικη SOCAR και η νορβηγική Statoil με 20% η καθεμία, η βελγική Fluxys με 19%, η ισπανική Enagás με 16% και η ελβετική Axpo με 5%.