Με αξιοποίηση του όρου για «εγγυημένη δυναμικότητα και ελάχιστη διακίνηση» του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων που διαχειρίζεται η ΣΕΠ ΑΕ, η θυγατρική της Cosco, ξεπεράστηκε ο σκόπελος του Ελεγκτικού Συνεδρίου ώστε να εγκριθεί σήμερα από τη Γενική Συνέλευση του οργανισμού ο φιλικός διακανονισμός με τους Κινέζους.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο θεωρούσε, τουλάχιστον κατά την αρχική άποψη του επικεφαλής του ΟΛΠ Γιώργου Ανωμερίτη, πως στο πλαίσιο του φιλικού διακανονισμού δεν έπρεπε να καταργηθεί το «ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα».
Στη χθεσινή συνεδρίαση του Δ.Σ. του ΟΛΠ αξιοποιήθηκε η δέσμευση της κινεζικής πλευράς για εγγυημένη δυναμικότητα ώστε να βρεθεί μέση λύση και να προχωρήσει σήμερα η έγκριση του φιλικού διακανονισμού.
Στην ουσία, ο Γιώργος Ανωμερίτης – που αρχικά είχε παρουσιάσει άλλο κείμενο φιλικού διακανονισμού με βάση τις απαιτήσεις του Ελεγκτικού που δεν άρεσε καθόλου στην Cosco – επικαλέστηκε τον όρο “εγγυημένης δυναμικότητας και ελάχιστης διακίνησης” που υπάρχει ήδη στη σύμβαση των δύο πλευρών.
Στην αναμορφωμένη σύμβαση, που θα εγκριθεί σήμερα, προβλέπεται πως η ελάχιστη διακίνηση φορτίων θα ανέρχεται το 2021 σε 3.087.500 TEU κάτω των οποίων θα καταβάλλεται penalty από τη ΣΕΠ Α.Ε. στον ΟΛΠ, ενώ η ετήσια εγγυημένη δυναμικότητα θα ανέρχεται το 2021 σε 4.750.000 TEU. Ετσι ακόμα και αν δεν υπάρχει ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, ο ΟΛΠ εξασφαλίζεται, κατά τον κ. Ανωμερίτη ο οποίος υπενθύμισε πως ούτως ή άλλως οι Κινέζοι πληρώνουν ήδη πολύ περισσότερα από το ελάχιστο εγγυημένο έσοδο του οργανισμού.
Υπενθυμίζεται πως με βάση τη συμφωνία φιλικού διακανονισμού, από το έτος 2022 η καταβολή του εγγυημένου ανταλλάγματος, εφόσον ανακύψει περίπτωση καταβολής του, αναστέλλεται για κάθε έτος κατά το οποίο το ΑΕΠ της χώρας σε σταθερές τιμές 2005 (όπως ανακοινώνεται από την ΕΛ.ΣΤΑΤ), είναι χαμηλότερο από το ΑΕΠ του 2008 (σε σταθερές τιμές 2005 τα 210.443 εκατ. ευρώ) πλέον 2% ετησίως.