H αναθεώρηση των στοιχείων για το ΑΕΠ επί τα χείρω το 4ο τρίμηνο του 2016 επιβεβαιώνει τις ανησυχίες για την αρνητική επίπτωση που είχε η διαιώνιση των διαπραγματεύσεων για την 1η και εν συνεχεία τη 2η αξιολόγηση του τρίτου προγράμματος διάσωσης στην οικονομία.
Ομως, εμείς θα σταθούμε στην ιδιωτική καταναλωτική δαπάνη, που αποτελεί το 70% περίπου του ελληνικού ΑΕΠ. Κι αυτό γιατί τον τελευταίο μήνα του 2016, η κυβέρνηση αποφάσισε και διέθεσε 630 εκατ. ευρώ στους συνταξιούχους ως βοήθημα.
Οπως είχαμε αναφέρει εκείνη την περίοδο, ένα μέρος αυτού του ποσού, π.χ. 300 εκατ. ευρώ, θα πρέπει να δαπανήθηκε απο τους δικαιούχους πριν λήξει η χρονιά, λόγω των εορτών κ.τλ.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι η ιδιωτική κατανάλωση αυξήθηκε κατά 1,1% σε ετήσια βάση το τέταρτο τρίμηνο του 2016, περιορίζοντας τις απώλειες του ΑΕΠ σε όρους όγκου σε 1,1% σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2015. Δεν χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να κατανοήσει κάποιος ότι το νούμερο για το ΑΕΠ θα ήταν αρκετά χειρότερο, αν δεν είχε δοθεί εκείνο το ποσό.
Ομως, το τελευταίο έχει προσωρινό χαρακτήρα και όχι μόνιμο. Επομένως, θα επηρεάσει πιθανώς αρνητικά τη σύγκριση του 4ου τριμήνου του 2017 με το αντίστοιχο του 2016.
Αν σ' αυτό προσθέσουμε τους πρόδρομους δείκτες που δείχνουν ότι το πρώτο τρίμηνο το 2017 δεν ήταν καλό, τότε θα πρέπει να συμπεράνουμε ότι οι επίσημες προβλέψεις για ρυθμό ανάπτυξης 2,7% το 2017 θα αναθεωρηθούν πιθανόν επί τα χείρω τους επόμενους μήνες.
Να θυμίσουμε ότι το ΔΝΤ προβλέπει ακόμη υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης για την Ελλάδα την τρέχουσα χρονιά.
Ο καθένας μπορεί να κατανοήσει πως αυτό μπορεί να επηρεάσει τη γενικότερη στάση του Ταμείου στη διαπραγμάτευση για τα δημοσιονομικά κ.τλ., αποδυναμώνοντας ταυτόχρονα τη θέση της Κομισιόν.