Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Hellastat: Μελέτη για κλάδο ηλεκτρικών συσκευών

Σε φάση αναδιοργάνωσης βρίσκονται οι αλυσίδες λιανικής πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών, ύστερα από την είσοδο αλλοδαπών επιχειρήσεων, που οδήγησαν την ελληνική αγορά το 2004 σε οριακό σημείο, με μηδενική ανάπτυξη, επισημαίνεται σε σχετική έρευνα που εκπόνησε η Hellastat.

Hellastat: Μελέτη για κλάδο ηλεκτρικών συσκευών
Σε φάση αναδιοργάνωσης βρίσκονται οι αλυσίδες λιανικής πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών, ύστερα από την είσοδο αλλοδαπών επιχειρήσεων, που οδήγησαν την ελληνική αγορά το 2004 σε οριακό σημείο, με μηδενική ανάπτυξη, επισημαίνεται σε σχετική έρευνα που εκπόνησε η Hellastat.



Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα, σημαντικές εξελίξεις μεταβάλλουν το επιχειρηματικό τοπίο, στο οποίο δραστηριοποιούνται οι αλυσίδες πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών, μεταξύ των οποίων:

* Η είσοδος αλλοδαπών επιχειρήσεων με άμεσο (Media Markt) ή έμμεσο τρόπο (Dixons),

* Ο πόλεμος τιμών και προσφορών στους καταναλωτές για την απόκτηση των αγαθών,

* Η αρνητική κατάσταση στα εισοδήματα και τη χρέωση των νοικοκυριών, σε συνδυασμό με την άνοδο του κόστους ζωής, η οποία μεταφράζεται σε οριακή αύξηση του όγκου λιανικών πωλήσεων κατά 0,7%, το α’ εξάμηνο του 2005.

Ως συνέπεια των διεργασιών αυτών, η αγορά βρέθηκε το 2004 σε οριακό σημείο, παρουσιάζοντας μηδενική ανάπτυξη, έναντι αύξησης 6,7% το 2003, ενώ μεγάλο προβληματισμό σε προμηθευτές και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα προκάλεσε η εμφάνιση ζημιών και έντονης έλλειψης ρευστότητας σε ορισμένες από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου.

Επιπλέον, βάσει της έρευνας, σήμερα στην ελληνική αγορά εφαρμόζονται τρία μοντέλα λειτουργίας των σημείων πώλησης:

* Υπερκαταστήματα, με τεράστιους εκθεσιακούς χώρους, άνω των 2.000 τμ

* Αλυσίδες μεγάλων καταστημάτων,

* Μικρότερα καταστήματα, συνοικιακής-τοπικής εμβέλειας, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων έχει προσχωρήσει σε έναν από τους τρεις μεγαλύτερους συνεταιριστικούς προμηθευτικούς οργανισμούς-δίκτυα (EXPERT, Electronet, ΣΕΗΟΣ-Euronics), λαμβάνοντας προμήθειες σε ανταγωνιστικό κόστος έναντι των μεγαλύτερων επιχειρήσεων και λειτουργώντας υπό κοινή εταιρική εικόνα και προβολή marketing.

Ανεξάρτητα από το μέγεθος του καταστήματος και τη γεωγραφική κάλυψη, οι επιχειρήσεις του χώρου ανταγωνίζονται –εκτός από την τιμή και τις ευκολίες πληρωμής- στην παροχή κατά το δυνατόν προσωπικής εξυπηρέτησης για την κάλυψη των αναγκών του καταναλωτή.

Από παράγοντες του χώρου υπογραμμίζεται ο ρόλος του brand name για τη δημιουργία μακρόχρονης σχέσης με τους πελάτες, λειτουργώντας ως ισχυρό εργαλείο επιβίωσης για τις αλυσίδες ελληνικών συμφερόντων.

Παράλληλα, προβάλλεται ως μονόδρομος η χρηματοοικονομική (προμηθευτές και τράπεζες) και λειτουργική (εφοδιαστική αλυσίδα & logistics, οργανωτική αποτελεσματικότητα, συστήματα πληροφορικής) αναδιάρθρωση των ελληνικών συμφερόντων επιχειρήσεων, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις εντεινόμενες προκλήσεις.

Η πρόσφατη εξαγορά της πλειοψηφίας των μετοχών της Κωτσόβολος -εκτός Χρηματιστηρίου Αξιών πλέον- από την αγγλική αλυσίδα Dixons, συνοδεύεται από πρόγραμμα ανακαίνισης των καταστημάτων, διεύρυνση του χαρτοφυ-λακίου προϊόντων και ασφαλώς ένταξη των προμηθειών στην ομπρέλα των κεντρικών global procurement agreements, που αναμένεται να οδηγήσει σε χαμηλότερο κόστος πωλήσεων.

Σημειώνεται, ότι η εταιρία άλλαξε την εταιρική χρήση της η οποία πλέον λήγει στις 30/04. Στα πρόσφατα αποτελέσματά της (15μηνης διάρκειας) η εταιρεία εμφανίζει ζημίες ύψους 11,52 εκ. ευρώ κυρίως λόγω αλλαγής του λογιστικού χειρισμού των εκπτώσεων λόγω τζίρου, της αύξησης των χρηματοοκονομικών εξόδων, αλλά και της μικρής κάμψης του μικτού περιθωρίου στο 20,6% (έναντι 21,3%).

Όπως προκύπτει από την έρευνα της Hellastat, η ανάληψη της ιδιοκτησίας και διοίκησης της μεγαλύτερης αλυσίδας του χώρου από τον πανευρωπαϊκό γίγαντα των 1.400 σημείων πώλησης Dixons, σε συνδυασμό με την αυτόνομη δραστηριοποίηση του γερμανικού κολοσσού –των 375 Υπερκαταστημάτων σε 12 χώρες- Media Markt αρχικά στη Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια στην Αττική δημιουργεί νέα δυναμική στην εγχώρια αγορά.

Ταυτόχρονα, τρεις μεγάλες εισηγμένες στο Χ.Α. επιχειρήσεις εμφάνισαν σημαντική κάμψη των αποτελεσμάτων τους το 2004 και επιδείνωση της κεφαλαιακής δομής τους:

* ΡΑΔΙΟ ΚΟΡΑΣΙΔΗ & ELEPHANT (θυγατρική της πρώτης): αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας και επάρκειας αποθεμάτων και διαπραγματεύονται με προμηθευτές και τράπεζες τη διευθέτηση των οφειλών τους ώστε οι εταιρείες να συνεχίσουν να λειτουργούν χωρίς προβλήματα. Η ΡΑΔΙΟ ΚΟΡΑΣΙΔΗΣ εμφάνισε στο α’ τρίμηνο του 2005 (βάσει ΔΠΧΠ) ζημίες ύψους 11,3 εκ. ευρώ, πτώση των εσόδων της κατά 18,6% και αύξηση των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων κατά 12,8%.

* ΕΙΚΟΝΑ-ΗΧΟΣ: Προχώρησε σε συμφωνία εξαγοράς πλειοψηφικού πακέτου μετοχών από την EXPERT ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΙΚΗ με ανάληψη του management. Ήδη τα καταστήματα της εταιρείας λειτουργούν υπό το brand της αλυσίδας EXPERT, ενώ έχουν γίνει και κινήσεις αναδιάρθρωσης του ενεργητικού της. Η εταιρεία εμφάνισε κάμψη των εσόδων της το α’ τρίμηνο του 2005 κατά 15,7% και ζημίες ύψους 0,5 εκ. ευρώ.

Η εικόνα των αποτελεσμάτων και της περιουσιακής κατάστασης των επιχειρήσεων επιβαρύνεται σε γενικές γραμμές από παρατηρήσεις των ορκωτών ελεγκτών που αφορούν κυρίως στην επάρκεια των προβλέψεων για επισφάλειες πελατών και για βραδέως κινούμενα (απαρχαιωμένα) εμπορεύματα.

Εξαίρεση στην αρνητική εικόνα αποτελεί η επίσης εισηγμένη Ηλεκτρονική Αθηνών, ο ισολογισμός της οποίας (30/06/2005, βάσει ΕΛΠ) αποκαλύπτει υγιή κεφαλαιακή διάρθρωση, υψηλά χρηματικά διαθέσιμα και σταθερούς ρυθμούς ανάπτυξης μέσω επιτυχούς επέκτασης του δικτύου καταστημάτων της τα τελευταία χρόνια.

Στις επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων φαίνεται να υπάρχουν δύο επιλογές:

* Ριζική αναδιάρθρωση του δικτύου καταστημάτων (κλείσιμο ζημιογόνων και μη ανταγωνιστικών), εκποίηση των μη λειτουργικών στοιχείων ενεργητικού (συμμετοχές εκτός βασικού αντικειμένου, ”επενδυτικά” ακίνητα), αξιολόγηση της εφοδιαστικής αλυσίδας και των σχέσεων με τους προμηθευτές τους.

* Λαμβάνοντας υπόψη τη μεγάλη δυναμική συγκέντρωσης στον κλάδο, οι διοικήσεις των επιχειρήσεων, ιδίως των μικρότερων, οφείλουν να αξιολογήσουν ρεαλιστικά τις προοπτικές επιβίωσης τους και να κρίνουν αν πρέπει να προσχωρήσουν σε κάποια συνεταιριστική αλυσίδα ή να απορροφηθούν από μεγαλύτερο παίκτη της αγοράς.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v