Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Δύο νέοι μνηστήρες στην αγορά γάλακτος

Νέες ισορροπίες διαμορφώνονται στην αγορά γάλακτος, καθώς η ελβετική Emmi και η γερμανική Muller προστίθενται στην ”ελεύθερη” Danone και αναζητούν συνεργάτες για διανομή των προϊόντων τους στην Ελλάδα. Οι ”νέοι παίκτες”. Τι αλλάζει στην κατάταξη των ισχυρών του κλάδου.

Δύο νέοι μνηστήρες στην αγορά γάλακτος
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου

Ανεβαίνει το θερμόμετρο στην αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων, μια αγορά ο τζίρος της οποίας αποτιμάται συνολικά σε 2,5 δισ. ευρώ, καθώς φαίνεται να διαμορφώνονται νέες ισορροπίες.

Σύμφωνα με αποκλειστικές και διασταυρωμένες πληροφορίες, εκτός από την Danone, η οποία αναζητά νέο δίκτυο διανομής στην Ελλάδα μετά το ”διαζύγιό” της με τον όμιλο της ΔΕΛΤΑ, δύο μεγάλα ευρωπαϊκά ονόματα του κλάδου από την Ευρώπη ενδιαφέρονται να εισέλθουν, επίσης, στην εγχώρια αγορά.

Πρόκειται για τη συνεταιριστικού χαρακτήρα ελβετική εταιρεία Emmi και τη γερμανική Muller, οι οποίες αναζητούν ήδη συνεταίρους στην Ελλάδα προκειμένου να διαθέτουν τα προϊόντα τους στο εσωτερικό. Επί του παρόντος, οι υπάρχουσες πληροφορίες λένε ότι οι δύο ευρωπαϊκοί όμιλοι δεν ενδιαφέρονται για τοπική παραγωγή.

Ταυτόχρονα, φαίνεται να διαμορφώνονται νέοι συσχετισμοί σε ό,τι έχει να κάνει με τα μερίδια στην αγορά, καθώς οι αλλεπάλληλες διατροφικές κρίσεις έχουν αλλάξει τις καταναλωτικές συνήθειες, οι οποίες προσανατολίζονται πλέον προς απλά και ”καθαρά” προϊόντα, που αναζητούνται σε μικρότερες, περιφερειακές, εταιρείες, καθώς σε αυτή την περίπτωση είναι δυνατή η γνώση της προέλευσης της πρώτης ύλης, συνεπώς και η εκτίμηση της προσφερόμενης ποιότητας, σε βάρος, βεβαίως, των μεγάλων και συχνά ”ανώνυμων” βιομηχανικών ομίλων.

Ήδη, η τάση αυτή που χαρακτηρίζει την ευρωπαϊκή αγορά αγγίζει και τη χώρα μας και δείχνει να παγιώνεται. Τούτο αποδεικνύεται κυρίως μέσα από τα μερίδια που κερδίζουν διαρκώς οι αποκαλούμενοι ”μικροί”, οι οποίοι μπορεί να βρίσκονται και στην περιφέρεια.

Για παράδειγμα, στο φρέσκο γάλα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, μπορεί να κρατά την πρωτοκαθεδρία η ΔΕΛΤΑ, αλλά στη δεύτερη θέση έχουν περάσει η ΜΕΒΓΑΛ και η Όλυμπος με μικρή διαφορά μεταξύ τους, ενώ η ΦΑΓΕ κατατάσσεται πλέον στην τέταρτη θέση.

Η είσοδος, συνεπώς, νέων ”παικτών”, οι οποίοι έως πρότινος περιορίζονταν σε τοπικά σύνορα, στην αγορά-βαρόμετρο, την Αττική, και μάλιστα με αξιώσεις, εκτιμάται ότι είναι σημαντικός λόγος για νέες αναταράξεις στον κλάδο.

Υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που δείχνουν ότι επίκειται προσαρμογή από όλους στα νέα δεδομένα. Το ”διαζύγιο” της ΔΕΛΤΑ με την Danone, το ναυάγιο στις διαπραγματεύσεις μεταξύ ΜΕΒΓΑΛ και Nestle για την εξαγορά της παραγωγικής μονάδος που διαθέτει η δεύτερη στο Πλατύ Ημαθίας, η απόφαση του ομίλου της Νηρέας να πωλήσει την Alpino και η επανεμφάνιση της Αγνό, με αιχμή τη φθηνότερη τιμή, είναι στοιχεία που συνηγορούν προς ένα πιθανό ξεκαθάρισμα στον κλάδο.

Η αγορά των γαλακτοκομικών, σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου, σε αυτή τη φάση φαίνεται να ευνοεί τις συνεργασίες και τις συνέργειες και όχι τις εξαγορές.

”Ζητούμενο οι συνέργειες”

Την άποψη αυτή υποστηρίζει ο πρόεδρος της ΚΡΙ-ΚΡΙ, κ. Π. Τσινάβος, ο οποίος μιλώντας στον ”Μ” επισήμανε ότι ”διανύουμε εποχές συνεργασιών. Το ζητούμενο δεν είναι να καταπιεί ο ένας τον άλλον, αλλά να μεγιστοποιήσουμε τα αποτελέσματά μας με συνέργειες, στις οποίες η κάθε πλευρά συνεισφέρει τον καλύτερο εαυτό της”.

Με την άποψη αυτή συντάσσεται και ο πρόεδρος της Όλυμπος Α.Ε., κ. Δ. Σαράντης, διαψεύδοντας εμμέσως τα διάφορα σενάρια που βλέπουν κατά καιρούς το φως της δημοσιότητας ότι ο όμιλος των αδελφών Σαράντη, που περιλαμβάνει και την Τυράς, εξαγοράζεται από τη ΔΕΛΤΑ. ”Δεν μας λείπουν τα κεφάλαια.

Επιπλέον, έχουμε αποκτήσει και πολύτιμη εμπειρία έπειτα από 45 χρόνια δραστηριότητας στον χώρο αυτό. Άλλωστε ένας μεγάλος όμιλος θα μας εξαγόραζε για να μεγαλώσει ο ίδιος και όχι για το δικό μας συμφέρον. Για μας στόχος δεν είναι οι μεγάλοι προϋπολογισμοί, αλλά η βελτίωση της λειτουργικότητας των επιχειρήσεών μας”, δήλωσε ο ίδιος.

Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, αυτή τη στιγμή δεν φαίνεται να υπάρχει σοβαρό ενδιαφέρον εξαγοράς του εργοστασίου της Nestle, στο Πλατύ Ημαθίας, τουλάχιστον από εγχώριο όμιλο. Κι αυτό γιατί το γάλα εβαπορέ είναι ένα προϊόν με φθίνουσα ζήτηση, λόγω της αλλαγής των διατροφικών συνηθειών, όταν, μάλιστα, την ίδια στιγμή η ελληνική αγορά κατακλύζεται από παρόμοια πολύ φθηνότερα εισαγόμενα προϊόντα και επιπλέον η μονάδα της εταιρείας διαθέτει παλαιωμένο εξοπλισμό. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η Nestle αποφάσισε να απαλλαγεί τώρα από τη συγκεκριμένη μονάδα.

Πλήρης απροθυμία, εξάλλου, υπάρχει και για την εξαγορά της Alpino, καθώς εκτιμάται ότι και η αγορά του ζωικού βουτύρου παρουσιάζει κάμψη, αφού οι καταναλωτές στρέφονται σε φυτικά και πιο light προϊόντα. Επιπλέον, τα εισαγόμενα βούτυρα της ιδίας κατηγορίας είναι πιο φθηνά. Το πιθανότερο, όπως εκτιμάται, είναι τελικά η Νηρέας να αξιοποιήσει τα πάγια της Alpino για real estate και να επιχειρήσει να διαθέσει μόνον το brand name της εταιρείας.

Προβληματισμός διατυπώνεται και για την επανεμφάνιση της ΑΓΝΟ στην αγορά, με ”όπλο” τη χαμηλότερη τιμή στο φρέσκο γάλα. Όπως υποστηρίζεται, μια τέτοια στρατηγική μακροπρόθεσμα μόνον ζημίες μπορεί να συσσωρεύσει για τη μητρική εταιρεία Κολιός.

Ερωτήματα, επίσης, υπάρχουν και για το ”πού οδηγείται η ΜΕΒΓΑΛ”, με το σκεπτικό ότι ”οι πολλές και διαφορετικές φωνές των μετόχων της δεν επιτρέπουν επιθετικές κινήσεις ανάπτυξης”. Άλλωστε αυτό φάνηκε και στην πρόσφατη ιστορία με τη Nestle, καθώς, με πρόσχημα τη σοβαρή επιβάρυνση της εταιρείας με επιπλέον τραπεζικό δανεισμό, οι μέτοχοι ”φρενάρισαν” την εξαγορά του εργοστασίου της Nestle, που σχεδίαζε η διοίκηση της μακεδονικής επιχείρησης. Η άποψη που εκφράζεται για τη ΜΕΒΓΑΛ δεν αποκλείει μακροπρόθεσμα ακόμη και το ενδεχόμενο πώλησης μετοχικών μεριδίων.

ΚΡΙ-ΚΡΙ: Ενισχύει το δίκτυο διανομής

H ΚΡΙ-ΚΡΙ στρέφει αποκλειστικά το ενδιαφέρον της στην ενίσχυση και επέκταση του δικτύου διανομής της και ταυτόχρονα αναζητεί τοπικούς εταίρους για την ανάπτυξη δικτύου στη Βουλγαρία. Φέτος θα προστεθούν στα υφιστάμενα 7.500 σημεία πώλησης για το παγωτό άλλα 2.000, ενώ θα κυκλοφορήσουν νέοι κωδικοί τόσο στα γιαούρτια όσο και στο παγωτό.

Η εταιρεία, που θα προτείνει για τη χρήση του 2004 σημαντικά αυξημένο μέρισμα σε σχέση με το 2003, εδραιώνει τις συνέργειές της με τη Mars και την ΙΟΝ, με τις οποίες συνεργάζεται είτε σε επίπεδο δικτύων (με την πρώτη) είτε σε επίπεδο παραγωγής κοινών προϊόντων (με τη δεύτερη) στον τομέα του παγωτού. Κατά το 2004 οι πωλήσεις της ΚΡΙ-ΚΡΙ ανήλθαν σε 20,97 εκατ. ευρώ (+15,70%), με καθαρά κέρδη προ φόρων 2,354 εκατ. ευρώ (+10,44).

ΟΛΥΜΠΟΣ: Μπήκε στην αγορά χυμών

Σε αναζήτηση οικοπέδου για την ανέγερση νέου, μεγαλύτερου κέντρου διανομών στην Αττική βρίσκεται η Όλυμπος Α.Ε., η οποία από τις αρχές της εβδομάδας εισήλθε και στην αγορά των χυμών, αρχικά με έναν κωδικό, ενώ στη συνέχεια θα κυκλοφορήσει άλλους δύο, σε συνεργασία με παραγωγούς χυμών από την Πελοπόννησο.

Παράλληλα, προχωράει στην ανέγερση νέων κτιριακών εγκαταστάσεων στη Λάρισα, στεγασμένης επιφάνειας 10.000 τ.μ. και προϋπολογισμού περί τα 20 εκατ. ευρώ. Έτσι, το βιομηχανοστάσιό της θα είναι συνολικά 17.000 τ.μ. και θα εξειδικεύεται μόνον στην παραγωγή των ”υγρών” προϊόντων, ενώ η παραγωγή των τυριών περνά αποκλειστικά στην Τυράς.

Στην τελευταία ολοκληρώνεται επένδυση για την κατασκευή νέων βιομηχανικών χώρων 7.000 τ.μ. που θα επιτρέψουν τον διπλασιασμό της παραγωγής σε 100 τόνους τυριά την ημέρα και την καθιέρωση νέων γραμμών παραγωγής στο γιαούρτι. Για το 2004 ο όμιλος είχε πωλήσεις ύψους 115 εκατ. ευρώ (+24%) και διπλάσια κέρδη προ φόρων, ύψους 9,7 εκατ. ευρώ.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 366 της εφημερίδας ”Μέτοχος & Επενδύσεις” με ημερομηνία 24 Μαρτίου 2005.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v