Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιατί το πρωτογενές πλεόνασμα δεν φτάνει!

Έγκυροι επιχειρηματικοί παράγοντες χαιρετίζουν το πρωτογενές πλεόνασμα των δύο τελευταίων μηνών. Προειδοποιούν, όμως, πως τα νούμερα δεν θα βγουν αν οι Ευρωπαίοι δεν χαλαρώσουν το πρόγραμμα. Τα μεγάλα μέτωπα.

Γιατί το πρωτογενές πλεόνασμα δεν φτάνει!
Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα (6η Σεπτεμβρίου) το Euro2day.gr αναρωτιόταν σε σχετικό σχόλιο του «Χαμαιλέοντα» μήπως πάμε για πρωτογενές πλεόνασμα από φέτος και δεν το ξέρουμε…

Και με την πάροδο λίγων μόνο ημερών τα προκαταρκτικά στοιχεία του Αυγούστου για την πορεία του προϋπολογισμού ήρθαν να ενισχύσουν αυτήν την ελπίδα.

Συγκεκριμένα, το πρωτογενές έλλειμμα του οκταμήνου ήταν μόλις 1,3 δισ. ευρώ, μικρότερο κατά 78,1% του αντίστοιχου περυσινού και χαμηλότερο κατά 1,6 δισ. από τον στόχο του προϋπολογισμού!

Μάλιστα, το πολύ ικανοποιητικό αυτό αποτέλεσμα συμπληρώνεται και από άλλα πέντε στοιχεία, που παρατίθενται αμέσως παρακάτω και ενισχύουν τις πιθανότητες οι οποίες θέλουν η καλή αυτή πορεία του προϋπολογισμού να συνεχίζεται τους επόμενους μήνες του έτους, αλλά και μέσα στο 2013.

Πρώτον, όπως εύστοχα παρατηρεί η Euroxx Χρηματιστηριακή, ο Αύγουστος ήταν ο δεύτερος κατά σειρά μήνας θετικού πρωτογενούς πλεονάσματος, καθώς είχαμε +1,8 δισ. τον Αύγουστο, έναντι +0,2 δισ. τον Ιούλιο και -1 δισ. τον Ιούνιο. Άρα, λοιπόν, φαίνεται να παρατηρείται σταδιακή βελτίωση της όλης κατάστασης από μήνα σε μήνα, το τελευταίο τρίμηνο.

Δεύτερον, όπως επισημαίνεται στο οικονομικό δελτίο της Alpha Bank, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του Δημοσίου προς τους προμηθευτές του είναι ήδη περασμένες στα έξοδα, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι δεν έχουν καταβληθεί ακόμη (και ποιος ξέρει πότε θα καταβληθούν…).

Τρίτον, το μεγαλύτερο μέρος της βελτίωσης των δημόσιων οικονομικών δεν οφείλεται στις μειωμένες έναντι του στόχου δημόσιες επενδύσεις (όφελος εξ αυτού 2,2 δισ. ευρώ), αλλά στη γενικότερη μείωση των άλλων πρωτογενών δαπανών (όφελος 2,68 δισ. ευρώ).

Τέταρτον, με βάση τα στοιχεία της επεξεργασίας της πλειονότητας των φορολογικών δηλώσεων, προέκυψε πως το φετινό χρεωστικό υπόλοιπο των εκκαθαριστικών σημειωμάτων της φορολογίας εισοδήματος προβλέπει φόρο αυξημένο κατά αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ σε σχέση με πέρυσι (χαμηλότερο αφορολόγητο εισόδημα κ.λπ.).

Άρα, όσο και αν αυξηθούν οι συμπολίτες μας που δεν θα καταφέρουν τελικά να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους προς την εφορία, τα ποσά που αναμένεται να εισπράξει το ελληνικό δημόσιο από τη φορολογία εισοδήματος μέσα στους επόμενους επτά μήνες θα είναι πολύ αυξημένα σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Και πέμπτον, θετικά θα επηρέαζαν την όλη κατάσταση και τα όποια έσοδα θα μπορούσαν να προέλθουν από το μέτρο της φορολογικής αμνηστίας που φαίνεται πως δρομολογείται από την κυβέρνηση.

Το νέο πακέτο μέτρων

Πέραν όλων αυτών, ενισχυτικά προς τα δημόσια οικονομικά θα επιδράσει και το πακέτο των μέτρων των 11,5(;) δισ. ευρώ που πρόκειται να λάβει η κυβέρνηση για την περίοδο 2012-2013. Πρόκειται για μέτρα που κυρίως αφορούν περικοπές δαπανών, καθώς οι δανειστές μας δεν εμπιστεύονται πλέον το ελληνικό πολιτικό προσωπικό και τον κρατικό μηχανισμό της χώρας, όταν θέτει άλλους -περισσότερο «σύνθετους»- τρόπους βελτίωσης των δημόσιων οικονομικών μας.

Όλα αυτά, σε συνδυασμό με τη γενικότερη αντίληψη πως ακόμη και σήμερα υπάρχουν άπειρες πηγές μικρής και μεσαίας σπατάλης στον δημόσιο τομέα (υγεία, πανεπιστήμια, τοπική αυτοδιοίκηση κ.λπ.), που θα μπορούσαν να περιοριστούν, δημιουργούν μια γενικότερη ελπίδα στους αριθμούς του δημοσιοοικονομικού τομέα, τουλάχιστον για το άμεσο μέλλον.

Αναγκαία η αλλαγή «μίγματος»

Παρ' όλα αυτά, παράγοντες της αγοράς αλλά και ιδιοκτήτες ισχυρών (ακόμη και σήμερα…) επιχειρηματικών ομίλων υποστηρίζουν με έμφαση πως όλα αυτά θα πέσουν σαν χάρτινος πύργος αν η ελληνική οικονομία δεν στηριχτεί με διάφορους τρόπους (και μάλιστα γενναία) από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, ανεξάρτητα από τις μορφές που θα λάβει αυτή η στήριξη (π.χ. «κούρεμα» ομολόγων που κατέχει η ΕΚΤ, μείωση επιτοκίων στο χρέος που κατέχει ο επίσημος τομέας, επιμήκυνση προσαρμογής στους στόχους του μνημονίου, χρηματοδότηση «πακέτου Μάρσαλ», ανάληψη από την Ευρώπη του ποσού της επανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών κ.λπ.), η πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων και μεγάλο ποσοστό των νοικοκυριών δεν θα αντέξουν το 2013 νέα μείωση της εγχώριας ζήτησης με διψήφιο ποσοστό και σημαντική περαιτέρω αύξηση της ανεργίας.

Προειδοποιούν, επίσης, πως χωρίς ουσιαστική και ταχεία στήριξη από το εξωτερικό πολλές και μεγάλες επιχειρήσεις θα βρεθούν αναγκαστικά στα χέρια των (κρατικά ελεγχόμενων) τραπεζών και έτσι κάθε πρόσθετη επισφάλεια του τραπεζικού συστήματος θα μεταφράζεται σε επιπλέον βάρη για τον Έλληνα φορολογούμενο, μεταφέροντας ουσιαστικά, «στο τέλος της ημέρας», το πρόβλημα στον κρατικό προϋπολογισμό.

Συμπληρώνουν, μάλιστα, πως αν η επιδημία των λουκέτων συνεχιστεί, τότε θα συμπαρασυρθούν στη διακοπή των εργασιών τους και πολλές άλλες επιχειρήσεις που σήμερα μπορεί να είναι ακόμη και κερδοφόρες.

Τέλος, υποστηρίζουν ότι με βάση τα νέα δεδομένα (κρίση, χαμηλότερη ζήτηση, κ.λπ.), πέρα από τον δημόσιο τομέα, σε ριζική αναδιάρθρωση θα πρέπει να προχωρήσει και ο ιδιωτικός.

Για τη συνολική λοιπόν αναδιοργάνωση της ελληνικής οικονομίας -η οποία μάλιστα θα πρέπει να γίνει σε όσο το δυνατόν συντομότερο χρονικό διάστημα, έτσι ώστε το δημόσιο χρέος να είναι βιώσιμο το 2020- θα χρειαστεί μεγάλο ύψος κεφαλαίων, τα οποία σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να προέλθουν από το… εγχώριο παζάρι.


***To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v