Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΝΥΤ: Η λύση βρίσκεται στη... φέτα

Η ελληνική ανάκαμψη μπορεί να γίνει πραγματικότητα αν οι πολίτες στραφούν σε παραδοσιακά προϊόντα όπως η φέτα και το λάδι και εκμεταλλευτούν πλήρως τις εξαγωγικές τους δυνατότητες, αναφέρουν οι ΝΥΤ.

ΝΥΤ: Η λύση βρίσκεται στη... φέτα
Τα ευχάριστα νέα για την ελληνική οικονομία μπορεί να επιστρέψουν μετά από πολλά χρόνια στην επικαιρότητα αν οι Έλληνες πολίτες εκμεταλλευτούν στο έπακρο παραδοσιακά προϊόντα όπως η φέτα και το λάδι, σημειώνουν οι ΝYT σε άρθρο με τίτλο "What Greece Makes, The World Might Take".

Οι προκλήσεις και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία, μπορούν να μετατραπούν σε ευκαιρίες αν η Ελλάδα χρησιμοποιήσει καλύτερα τους παραγωγικούς πόρους που διαθέτει.

Η συμβουλευτική εταιρεία McKinsey ανέφερε σε πρόσφατη έρευνα για την ελληνική οικονομία ότι, αν οι Έλληνες επενδύσουν σε πράγματα που ήδη γνωρίζουν να κάνουν, μπορεί να σημειωθεί αξιοσημείωτη βελτίωση στην αγορά εργασίας και στην αύξηση των φορολογικών εσόδων.

Την ώρα όπου η δημοτικότητα της φέτας αυξάνεται σε όλο τον κόσμο και ενώ η Ε.Ε. έχει κατοχυρώσει την ονομασία μόνο για ελληνικά προϊόντα, η Ελλάδα κατέχει μόλις το 28% της παγκόσμιας αγοράς φέτας. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με το ελαιόλαδο, όπου, παρότι η Ελλάδα παράγει μία από τις καλύτερες ποιότητες, βρίσκεται πολύ πίσω από την Ιταλία και την Ισπανία, καλύπτοντας μόλις το 4% της παγκόσμιας αγοράς.

Σύμφωνα με την έκθεση της McKinsey, η χώρα μπορεί να αυξήσει σημαντικά την κερδοφορία σε αυτούς τους τομείς με μικρές επενδύσεις, νέο management και με αυστηρούς ποιοτικούς ελέγχους. Το ίδιο μπορεί να συμβεί και στην τουριστική βιομηχανία, η οποία παραμένει προσηλωμένη στα μεσαία εισοδήματα, όταν τα γιοτ και οι κρουαζιέρες θα μπορούσαν να αποφέρουν πολύ περισσότερα.

Ο Τάσος Χρονόπουλος, ιδιοκτήτης της εταιρείας εισαγωγής ελληνικών τροφίμων Tassos, δήλωσε στους NYT ότι οι Έλληνες παραγωγοί έχουν δείξει μεγάλη προχειρότητα στην προώθηση των προϊόντων τους. Το βασικότερο πρόβλημα, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ότι δεν συνασπίστηκαν για την καθιέρωση ενιαίων ποιοτικών ελέγχων και εμπορικών κανόνων. Οι συχνές απεργίες στα μεγάλα λιμάνια οδηγούν πολλές φορές στην αλλοίωση των προϊόντων και της φήμης τους.

Όπως ανέφερε, πολύ συχνά έβρισκε μπουκάλια από όπου η ετικέτα έλειπε, είχε φθαρεί ή είχε επικολληθεί στραβά. "Δεν καταλαβαίνουν ότι κάτι τέτοιο επιφέρει σημαντικό πλήγμα στις πωλήσεις" τόνισε.

Η αλλαγή νοοτροπίας, ωστόσο, στο παραγωγικό επίπεδο θα πρέπει να συνοδευτεί και από τον περιορισμό της διαπλοκής μεταξύ πολιτικών και επιχειρηματιών.

Ο οικονομολόγος του ΙΟΒΕ, Νίκος Βεντούρης, υποστήριξε στους NYT ότι κατά τη διάρκεια του αναπτυξιακού μπουμ των μεταπολεμικών χρόνων αντιστράφηκαν τα κίνητρα των Ελλήνων επιχειρηματιών, οι οποίοι έμαθαν ότι μπορούν να βγάλουν πολύ περισσότερα λεφτά και πολύ πιο γρήγορα αν κάνουν συμβόλαια με έναν φίλο στην κυβέρνηση από ό,τι αν προσπαθήσουν να ανταγωνιστούν στην παγκόσμια αγορά.

Ένα από τα μεγαλύτερα πλήγματα όσον αφορά τα επιχειρηματικά κίνητρα, σύμφωνα με τον κ. Βεντούρη, συνέβη όταν η Ελλάδα έγινε μέλος της Ε.Ε. και συμμετείχε στο σύστημα κοινής αγροτικής πολιτικής. Τότε εισέρρευσαν πολλά χρήματα από τους πλουσιότερους φορολογούμενους του Βορρά στους Έλληνες αγρότες για την αναβάθμιση των καλλιεργειών τους, "αλλά οι Ευρωπαίοι και η ελληνική κυβέρνηση δεν είχαν κάποιο μηχανισμό ελέγχου" σημείωσε ο κ. Βεντούρης.

Αντί να επενδύσουν σε καινούργια τρακτέρ, "οι αγρότες έπαιρναν τα λεφτά και αγόραζαν Μερσεντές". Την ίδια ώρα όσοι επιχειρηματίες δεν άκουγαν τις σειρήνες του εύκολου κέρδους που προσέφεραν τα συμβόλαια με την κυβέρνηση και οι επιδοτήσεις της Ε.Ε. τιμωρούνταν από το παράλογο ρυθμιστικό σύστημα της Ελλάδας.

Οι ΝΥΤ αναφέρουν μάλιστα και μια αφήγηση της Megan Green της Roubini Global Economics, η οποία επισκέφτηκε ένα βιβλιοπωλείο και καφέ στην Αθήνα, για να πληροφορηθεί ότι μετά τις 6 μ.μ. δεν έχει δικαίωμα να πουλάει βιβλία ή καφέ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v