Ο αναβρασμός των υδάτων

Τέσσερα μέτωπα-φωτιά αποτελούν αυτή τη στιγμή οι εισηγμένες του... υγρού στοιχείου -ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ- καθώς οι ραγδαίες εξελίξεις (που προσωρινά μόνο, λόγω των γιορτών, παρουσιάζουν ύφεση) βρίσκονται επί θύραις.

της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου

Τέσσερα μέτωπα-φωτιά αποτελούν αυτή τη στιγμή οι εισηγμένες του... υγρού στοιχείου -ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ- καθώς οι ραγδαίες εξελίξεις (που προσωρινά μόνο, λόγω των γιορτών, παρουσιάζουν ύφεση) βρίσκονται επί θύραις.

Για τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης αιτία είναι η πρόθεση της κυβέρνησης να προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό για την εκχώρηση των Σταθμών Εμπορευμάτων (ΣΕΜΠΟ) σε ιδιώτες.

Για τις εταιρείες ύδρευσης της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης αιτία είναι η εκπεφρασμένη πρόθεση του Δημοσίου να μειώσει περαιτέρω τη μετοχική παρουσία του. Σε κάθε περίπτωση, οι διεργασίες θα διαρκέσουν επί μακρόν και ο χρηματιστηριακός αντίκτυπος θα συνεχίσει να είναι μεγάλος...

ΟΛΠ-ΟΛΘ: ΝΕΟΣ ΓΥΡΟΣ... ΣΚΛΗΡΟΥ ΡΟΚ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ

”Ανάχωμα” τους εργαζομένους στα λιμάνια θα βρει από τον καινούργιο χρόνο, όπως δείχνουν τα πράγματα, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, που ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει στην προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού εντός του Ιανουαρίου για την εκχώρηση των Σταθμών Εμπορευμάτων (ΣΕΜΠΟ) σε ιδιώτες.

Τόσο η ΟΜΥΛΕ όσο και η Ένωση Λιμενεργατών του ΟΛΠ διαμήνυσαν ότι είναι έτοιμες να προβούν σε νέες δυναμικές κινητοποιήσεις μετά τις γιορτές, αντιδρώντας ακόμη μία φορά στα κυβερνητικά σχέδια για μερική ιδιωτικοποίηση της μεταφοράς κοντέινερ στα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας.

Στην ανακοίνωση την οποία εξέδωσαν αμέσως μετά τη συνάντηση που είχαν με τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, κ. Γ. Βουλγαράκη, μιλούν για τελεσίγραφο του υπουργού και απορρίπτουν τις διασφαλίσεις τις οποίες έλαβαν, χαρακτηρίζοντάς τες ”δήθεν, όπως γίνεται στις επιχειρήσεις που βρίσκονται υπό διάλυση”.

Έτσι, ο διάλογος μεταξύ των δύο πλευρών φαίνεται για άλλη μία φορά να πέφτει στο κενό και έτσι είναι άγνωστο κατά πόσο θα μπορέσουν να προχωρήσουν τα σχέδια της κυβέρνησης για τα δύο μεγάλα λιμάνια στους χρόνους που ανακοινώθηκαν και με τους επενδυτές να περιμένουν στη γωνία.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που ανακοίνωσε ο κ. Βουλγαράκης, ο ΟΛΠ θα παραχωρήσει τον προβλήτα ΙΙ και τη χερσαία έκταση για τον προβλήτα ΙΙΙ, τον οποίο ο ιδιώτης επενδυτής θα αναλάβει να κατασκευάσει. Το κόστος των υποχρεωτικών επενδύσεων στους δύο προβλήτες υπολογίζεται στα 330 εκατ. ευρώ.

Ο ΟΛΠ θα διατηρήσει τον προβλήτα Ι, που θα είναι έτοιμος να λειτουργήσει στα μέσα του 2009. Ο ΟΛΘ, αντίθετα, θα παραχωρήσει ολόκληρο τον εμπορευματικό σταθμό του, που αποτελείται από τον προβλήτα 6, ενώ μελλοντικά δεν αποκλείεται η προοπτική ο οργανισμός να δημιουργήσει σε άλλη έκταση δικό του εμπορευματικό σταθμό.

Σε αυτή τη φάση ο υπουργός δεν έδωσε στοιχεία για επιμέρους ζητήματα των διαγωνισμών, όπως το τίμημα για την παραχώρηση, η διάρκειά της και οι επενδύσεις που θα απαιτηθούν. Αυτά τα ζητήματα τα παρέπεμψε στις διοικήσεις του ΟΛΠ και του ΟΛΘ.

Παρά τα προβλήματα που φαίνεται ότι ανακύπτουν για την υλοποίηση της κυβερνητικής στρατηγικής στον συγκεκριμένο τομέα, παραμένει ζωντανό το ενδιαφέρον ξένων επενδυτών, οι οποίοι για τον ΟΛΠ είναι οι Cosco, Μaersk, Ηutchison, Dubai Ports World, Εurogate, ΡSΑ, Ζim και ΜSC. Για τον ΟΛΘ, εξάλλου, ενδιαφέρονται οι Cosco, Dubai Ports World, Hutchison, ΖΙΜ, Μaersk και ΜSC, ενώ εσχάτως στη λίστα προστέθηκε και η Goldair Cargo.

Η τελευταία, όπως έκανε γνωστό, βρίσκεται σε συζητήσεις με κινεζική και με αμερικανική εταιρεία, ενώ συζητείται η συμμετοχή στο υπό δημιουργία σχήμα ομίλου με τον οποίο η Goldair συνεργάζεται στο πλαίσιο της μίας εκ των δύο κοινοπραξιών οι οποίες διεκδικούν το έργο κατασκευής και διαχείρισης του εμπορευματικού σταθμού στο Θριάσιο Πεδίο.

Για το τελευταίο η Goldair Cargo συμμετέχει σε κοινοπραξία με τους Ελληνική Τεχνοδομική, ΑΚΤΩΡ, όμιλο Συγγελίδη, όμιλο Θεοχαράκη και τους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους.

ΕΥΔΑΠ-ΕΥΑΘ: ΔΙΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΟΙ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ ΑΛΟΓΟΣΚΟΥΦΗ – ΣΟΥΦΛΙΑ

Σύγκρουση ”γιγάντων” για τις... μετοχές της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ προμηνύεται τον επόμενο χρόνο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Γ. Αλογοσκούφης, φέρεται να μελετά την αποκρατικοποίηση των δύο εταιρειών, με δεδομένα τα αυξημένα οικονομικά μεγέθη που παρουσιάζουν αλλά και το ενδιαφέρον επενδυτών, το οποίο θεωρείται εξασφαλισμένο.

Ως εδώ καλά. Όμως, σε αυτόν τον σχεδιασμό παραμένει σταθερά αντίθετος ο υπουργός Δημοσίων Έργων, κ. Γ. Σουφλιάς, καθώς το ΥΠΕΧΩΔΕ είναι η τυπική προϊσταμένη αρχή της ΕΥΔΑΠ (ενώ η ΕΥΑΘ υπάγεται στο Οικονομίας και στο υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης). Μάλιστα, κύκλοι του ΥΠΕΧΩΔΕ αφήνουν να διαρρεύσει ότι η ιδιωτικοποίηση των εταιρειών ύδρευσης δεν συμπεριλαμβάνεται ούτε καν στο πρόγραμμα της Ν.Δ.

Το υπουργείο Οικονομίας, όμως, φέρεται να επιμένει στη σταδιακή μείωση της συμμετοχής του Δημοσίου στις ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ. Στην πρώτη κατέχει περίπου το 60% και ακόμη 10% ελέγχει η Αγροτική Τράπεζα, ενώ στην ΕΥΑΘ η συμμετοχή του υπερβαίνει το 70%. Στόχος είναι τα ποσοστά αυτά να μειωθούν σε περίπου 35% - 40%.

Σε κάθε περίπτωση, δεν αποκλείεται η αρχή να γίνει από την ΕΥΑΘ, όπου το υπουργείο ”έχει έτοιμο χαλί στρωμένο”. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι αν και υφίσταται ανοιχτή κόντρα των εργαζομένων στην εταιρεία με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο, κ. Γ. Σκόδρα, ενώ επιπλέον και ο νέος υπουργός Μακεδονίας - Θράκης, κ. Μ. Τζίμας, συμπαρατάχθηκε ανοιχτά με τους συνδικαλιστές, προκρίνοντας την αποπομπή του, προκειμένου να επανέλθει η εργασιακή ειρήνη, ο κ. Σκόδρας όχι μόνον έμεινε αμετακίνητος στη θέση του, αλλά πήρε και το χαρτοφυλάκιο του προέδρου.

Αρμόδιες πηγές ανέφεραν ότι συνδυάζουν τις εξελίξεις αυτές με τη βούληση του υπουργείου Οικονομίας να ενισχύσει τα έσοδά του διαθέτοντας πακέτο μετοχών της ΕΥΑΘ, μια κίνηση την οποία λέγεται ότι εξυπηρετεί άψογα ο κ. Σκόδρας.

Έτσι κι αλλιώς στην ΕΥΑΘ ήδη συμμετέχει με ποσοστό 4,8% η γαλλική Suez, η οποία μάλιστα είχε κάνει επαφές και με τον κ. Σουφλιά, που αποδείχτηκαν άκαρπες. Η Suez έχει ανακοινώσει ότι προτίθεται να αποκτήσει μέχρι και το 20% της ΕΥΑΘ, ακολουθώντας το μοντέλο του ΟΤΕ.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι για την ΕΥΔΑΠ, εκτός από τη Suez, ενδιαφέρθηκε στο παρελθόν και ο όμιλος της Ελληνικής Τεχνοδομικής, ενώ θεωρείται βέβαιο το ενδιαφέρον ξένων εταιρειών στην περίπτωση που προχωρήσει η αποκρατικοποίηση των δύο επιχειρήσεων ύδρευσης, πιθανόν σε σύμπραξη με ελληνικές εταιρείες.

Ο κ. Σουφλιάς, όμως, φαίνεται ότι έχει άλλα στο μυαλό του. Όπως, για παράδειγμα, την εξαγορά της ΕΥΑΘ από την ΕΥΔΑΠ, ένα σχέδιο που παραμένει στα συρτάρια, καθώς θα πρέπει να υπάρξει σύμφωνη γνώμη και από το υπουργείο Οικονομίας. Ακόμη, δεν αποκλείει την εκχώρηση μετοχών των δύο εταιρειών σε θεσμικούς επενδυτές.

Έτσι όπως διαγράφονται τα πράγματα, το μόνο σίγουρο είναι ότι η περίπτωση αποκρατικοποίησης των δύο εταιρειών, που παίρνει κι αυτή την άγουσα για το 2008, κάθε άλλο παρά απλή είναι. Το ΥΠΕΧΩΔΕ και ειδικά ο κ. Σουφλιάς δεν θεωρούνται εύκολοι ”παίκτες”.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 510 της εφημερίδας ”ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ”, 28/12 - 1/1/08.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v