Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΧΑΚ: Ικανοποίησαν τα εξάμηνα

Iκανοποίησαν τα αποτελέσματα εξαμήνου των εισηγμένων εταιρειών του ΧΑΚ, καθώς οι περισσότερες από τις σημαντικότερες εταιρείες ανέβασαν τις οικονομικές επιδόσεις τους. Δείτε ποιοι κλάδοι πρωταγωνίστησαν, ποιες εταιρίες ”εντυπωσίασαν”, αλλά και τον αδύναμο κρίκο…

ΧΑΚ: Ικανοποίησαν τα εξάμηνα
του Στέφανου Κοτζαμάνη

**Ο πίνακας με ενδεικτικά αποτελέσματα εξαμήνου εισηγμένων στο ΧΑΚ δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη ”Συνοδευτικό Υλικό”

Iκανοποίησαν τα αποτελέσματα εξαμήνου των εισηγμένων εταιρειών του ΧΑΚ, καθώς οι περισσότερες από τις σημαντικότερες εταιρείες ανέβασαν τις οικονομικές επιδόσεις τους.

Στις τράπεζες, π.χ., η Τράπεζα Κύπρου ξεπέρασε τις προβλέψεις των αναλυτών με +57,9% (230 εκατ. ευρώ), ωστόσο ακόμη πιο εντυπωσιακά ποσοστά ανόδου σημείωσαν η Marfin Popular Bank (343 εκατ. ευρώ, +164%), η Ελληνική Τράπεζα (70,3 εκατ. ευρώ, +168%) και η Universal Bank (1,5 εκατ. ευρώ, +217%).

Πολύ καλύτερα κινήθηκαν οι ασφαλιστικές λόγω της αυξημένης πορείας της παραγωγής αλλά και των μεγαλύτερων κερδών από επενδύσεις, ως αποτέλεσμα της ανοδικής πορείας του ΧΑΚ. Θα πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι καμία από τις μεγάλες κυπριακές ασφαλιστικές δεν είναι εισηγμένη σε αυτό.

Πολλές εισηγμένες στο ΧΑΚ δραστηριοποιούνται είτε στον χώρο των εταιρειών επενδύσεων χαρτοφυλακίου είτε στον ευρύτερο επενδυτικό χώρο (ακίνητα, συμμετοχές σε μη εισηγμένες κ.λπ.). Λόγω της ανοδικής πορείας του Γενικού Δείκτη αλλά και της αυξητικής πορείας που συνέχισε να παρουσιάζει η αγορά ακινήτων, τα κέρδη των εταιρειών αυτών διευρύνθηκαν κατά πολύ.

Ενδεικτικά αναφέρουμε τα πολύ καλά αποτελέσματα της Δήμητρα Επενδυτική (καθαρά κέρδη 32 εκατ. ευρώ, έναντι 29,9 κατά την αντίστοιχη περυσινή περίοδο), όπως και της Πανδώρα. Η τελευταία ”έγραψε” στο εξάμηνο κέρδη από επανεκτίμηση επενδυτικών ακινήτων ύψους 2 εκατ. λιρών και κέρδη από ανατίμηση μετοχών 251 χιλ. λιρών.

* Πολύ καλά εμφανίζεται και η Sharelink Financial Services (SFS), εξαιτίας όχι μόνο του θετικού κλίματος που επικράτησε στο ΧΑΚ αλλά και των δικών της επιλογών σε εκτός χρηματιστηρίου επενδύσεις. Κατά το πρώτο φετινό εξάμηνο σημείωσε κέρδη 9,3 εκατ. λιρών, αυξημένα κατά 400% περίπου σε σχέση με τα αντίστοιχα περυσινά.

* Εκρηκτική βελτίωση κατά 253% σημείωσαν και τα κέρδη της Elma Holdings, τα οποία ανήλθαν στα 16,65 εκατ. λίρες, εξαιτίας της ανόδου των τραπεζικών μετοχών αλλά και της πώλησης της συμμετοχής στην Aristo Developers.

* Κατά 24% αυξήθηκαν τα κέρδη της Τσιμεντοποιίας Βασιλικού, της μεγαλύτερης (και προσεχώς της μοναδικής) τσιμεντοβιομηχανίας στην Κύπρο. Η ισχυρή ζήτηση στο εσωτερικό είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν οι συνολικές πωλήσεις κατά 8,3% και να υποκατασταθούν εξαγωγές με χαμηλότερο περιθώριο κέρδους από εντός Κύπρου πωλήσεις.

Η άνοδος κατά 24% των κερδών έλαβε χώρα παρά τη σημαντική αύξηση των τιμών στις πρώτες ύλες (pet coke και διατίμηση ρεύματος κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, που είναι περίοδος έντονης εποχικότητας) και αναμένεται να συνεχιστεί και για το υπόλοιπο μισό της χρήσης, έστω και με χαμηλότερους ρυθμούς.

* Στον χώρο του εμπορίου, ο όμιλος CTC του γνωστού επιχειρηματία κ. Ν. Σιακόλα αύξησε τις πωλήσεις του κατά 70,6%, ενώ η πτώση των κερδών του οφείλεται σε έκτακτο παράγοντα, και συγκεκριμένα στη ζημία 2,1 εκατ. λιρών (3,62 εκατ. ευρώ) από την πώληση της γαλακτοβιομηχανίας Κρίστης στη Vivartia. Σημαντικά βελτιωμένα αποτελέσματα αναμένονται και για το δεύτερο εξάμηνο.

* Η αυξημένη ζήτηση επέδρασε θετικά στα αποτελέσματα της Muskita, που κατέχει ηγετική θέση στον χώρο της διέλασης αλουμινίου, με τα κέρδη του εξαμήνου να αυξάνονται κατά 25%.

* Έτος ριζικής αναδιάρθρωσης ήταν το 2006 τόσο για την ΚΕΟ (τρόφιμα - ποτά) που επέστρεψε στην κερδοφορία όσο και για τις Κυπριακές Αερογραμμές, που φέτος τα πηγαίνουν πολύ καλύτερα από πέρυσι.

* Στον κλάδο των super markets, η είσοδος των ξένων αλυσίδων έχει οξύνει τον ανταγωνισμό και έχει ωθήσει τις κυπριακές αλυσίδες σε δράση. Η Αφοί Παπαντωνίου σημείωσε άνοδο κερδών 32,7% εξαιτίας της λειτουργίας του νέου καταστήματος στην Πάφο και της έμφασης τόσο στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας όσο και στις απευθείας εισαγωγές. Από την πλευρά της, η Υπεραγορά Ορφανίδη υποχρεώθηκε σε μείωση πωλήσεων 4,2% λόγω των εργασιών ανακαίνισης που πραγματοποιήθηκαν σε πολλά καταστήματά της. Η πτώση των κερδών (19%) ήταν εντονότερη εξαιτίας και των αυξημένων εξόδων διοίκησης και προώθησης.

* Η Ζορπάς είναι εταιρεία παραγωγής αρτοσκευασμάτων και γλυκισμάτων με ευρύ δίκτυο λιανικής. Σημείωσε μεν αύξηση πωλήσεων, υποχρεώθηκε όμως σε πτώση κερδών (-18,7%). Σύμφωνα με την εταιρεία, η εξέλιξη αυτή οφείλεται στο πάγιο κόστος που συνεπάγεται η λειτουργία τμήματος νέας μονάδας παραγωγής στην αρχή του 2007, όπου η χρήση της παραγωγικής της δυναμικότητας είναι χαμηλή, καθώς βρίσκεται σε αρχικό στάδιο. Χρηματιστηριακοί κύκλοι εκτιμούν ότι η αυξημένη χρήση της συγκεκριμένης μονάδας μέσω πωλήσεων στην Κύπρο και στο εξωτερικό θα της δώσει τη δυνατότητα για την επίτευξη σαφώς υψηλότερων επιδόσεων στο μέλλον.

* Η Logicom δραστηριοποιείται σε δεκάδες χώρες επιτυγχάνοντας εδώ και χρόνια διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, σε μια αγορά που περνά σε ολοένα και λιγότερα χέρια. Στο πρώτο εξάμηνο αύξησε την κερδοφορία της κατά 7%, την ώρα που επιβαρύνεται με επενδυτικές δαπάνες για την περαιτέρω γεωγραφική της επέκταση.

Ο αδύναμος κρίκος

Οι τουριστικές αφίξεις παρουσιάζονται τα τελευταία χρόνια σαφώς μειωμένες σε σύγκριση με το υψηλό του έτους 2000, με την Κύπρο να χάνει μερίδια αγοράς έναντι των φθηνότερων γειτονικών προορισμών (Αίγυπτος, Τουρκία, Ελλάδα).

Ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα αντιμετωπίζουν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις λόγω του ότι ολοένα και περισσότεροι τουρίστες αγοράζουν εξοχικές κατοικίες στην Κύπρο, αποφεύγοντας έτσι τη διαμονή σε ενοικιαζόμενες κλίνες. Σε ό,τι αφορά το πρώτο εξάμηνο, αυτό δεν μπορεί να είναι χαρακτηριστικό για την ετήσια οικονομική πορεία των εισηγμένων εταιρειών του κλάδου, εξαιτίας κυρίως της έντονης θετικής εποχικότητας που παρουσιάζει το τρίτο τρίμηνο κάθε έτους.

Ο όμιλος Λούη περιόρισε τις απώλειες του πρώτου εξαμήνου (λόγω εποχικότητας), από τα 4,4 στα 2,1 εκατ. λίρες, με τη συνδρομή βέβαια του μη επαναλαμβανόμενου κέρδους που προέκυψε από την πώληση των ξενοδοχείων Hilton, ενώ η Tsokkos Hotels βελτίωσε την κερδοφορία του εξαμήνου στα 752 χιλιάδες ευρώ (+53,5%).

Η επόμενη μέρα

Ενδεικτικό του πόσο καλές εμφανίζονται οι επιδόσεις των εισηγμένων στο ΧΑΚ ήταν το γεγονός ότι οι εταιρείες της Κύριας Αγοράς υπερδιπλασίασαν τις περυσινές τους επιδόσεις (+109%), από τα 192,4 στα 402,5 εκατ. λίρες.

Από τις 15 εταιρείες, οι δέκα βελτίωσαν τις εξαμηνιαίες επιδόσεις τους και οι πέντε τις επιδείνωσαν. Βέβαια, το μέγιστο τμήμα αυτής της βελτίωσης προέρχεται από τις τράπεζες αλλά και από τη συνεχιζόμενη ανοδική πορεία του ΧΑΚ (ασφαλιστικές, επενδυτικές κ.λπ.).

Ενδεικτικό είναι το ότι από τα συνολικά κέρδη της Κύριας Αγοράς, το 49,9% προέρχεται μόνο από την MPB, το 33,4% από την Κύπρου και το 10,2% από την Ελληνική. Αθροιστικά, δηλαδή, οι επιδόσεις των τριών μεγάλων τραπεζών αντιστοιχούν στο 93,5% του συνόλου των κερδών της Κύριας Αγοράς.

**Ο πίνακας με ενδεικτικά αποτελέσματα εξαμήνου εισηγμένων στο ΧΑΚ δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη ”Συνοδευτικό Υλικό”

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 495 της εφημερίδας ”ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ”, 14/09 - 18/09/2007.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v