Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ICAP: Οι τάσεις στον κλάδο έτοιμου φαγητού

Ανοδική πορεία με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 16,2% εμφάνισε η εγχώρια αγορά έτοιμου φαγητού την περίοδο 2000-2005 σύμφωνα με την κλαδική μελέτη της ΙCAP. Το 2005 η αγορά συνεχίζει να αυξάνει, αλλά ο μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης διαμορφώνεται σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με την περίοδο 2000-2004.

Ανοδική πορεία με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 16,2% εμφάνισε η εγχώρια αγορά έτοιμου φαγητού την περίοδο 2000-2005 σύμφωνα με την κλαδική μελέτη της ΙCAP. Το 2005 η αγορά συνεχίζει να αυξάνει, αλλά ο μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης διαμορφώνεται σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με την περίοδο 2000-2004.

Συγκεκριμένα, το 2005 η συνολική αγορά έτοιμων φαγητών αυξήθηκε κατά 4,6% σε σύγκριση με το 2004.

Η ανάπτυξη που παρουσίασε ο κλάδος τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, συνδέεται άμεσα με την τάση για ”λιγότερο μαγείρεμα στο σπίτι”. Κατά κύριο λόγο το φαινόμενο αυτό οφείλεται στις αυξημένες επαγγελματικές υποχρεώσεις των μελών της οικογένειας και στη γενικότερη επιτάχυνση των ρυθμών ζωής, ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Επιπλέον, η αυξανόμενη απασχόληση των γυναικών καθιστά οξύτερο το πρόβλημα της προετοιμασίας του καθημερινού φαγητού της οικογένειας. Υπό τις συνθήκες αυτές, η μείωση του διαθέσιμου χρόνου συμβάλλει στην αυξημένη ζήτηση των νοικοκυριών για έτοιμο φαγητό, ανάγκη την οποία καλύπτουν και τα προϊόντα του εξεταζόμενου κλάδου.

Άλλος παράγοντας που επηρεάζει τη ζήτηση είναι η αύξηση του αριθμού των μονομελών νοικοκυριών. Όπως προκύπτει από την τελευταία απογραφή πληθυσμού που έγινε το Μάρτιο του 2001, τα μονομελή νοικοκυριά στο σύνολο της χώρας ανέρχονταν στο 19,8% του συνόλου, σύμφωνα με την Έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών της ΕΣΥΕ που έγινε κατά την περίοδο 2004/05, το ποσοστό των μονομελών νοικοκυριών ήταν 20,9%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό που προέκυψε από την προηγούμενη Έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών (1998/99) ήταν 16%.

Επισημαίνεται ότι έτοιμα φαγητά θεωρούνται εκείνα που δεν χρειάζονται περαιτέρω επεξεργασία ή προσθήκη υλικών εκτός από ψήσιμο ή ζέσταμα, τα οποία δίνουν λύση στην ανάγκη άμεσης σίτισης του καταναλωτή στο σπίτι ή και στον τόπο εργασίας και τα οποία αποτελούν πλήρη γεύματα.

Ανταγωνιστικά προς τα εξεταζόμενα προϊόντα λειτουργούν οι υπηρεσίες παράδοσης φαγητού από εστιατόρια (delivery) και η ενίσχυση της παρουσίας των εστιατορίων γρήγορης εξυπηρέτησης.

Σύμφωνα με κλαδική μελέτη της ICAP, η αγορά εστίασης μέσω Αλυσίδων Καταστημάτων Γρήγορης Εξυπηρέτησης, διαμορφώθηκε τουλάχιστον σε πενταπλάσιο μέγεθος (σε αξία) σε σχέση με την αγορά τυποποιημένων έτοιμων φαγητών το 2005.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της κλαδικής μελέτης, η κατανομή της αγοράς τυποποιημένων έτοιμων φαγητών το 2005 είχε ως εξής: κατεψυγμένα 38,1%, κονσέρβες 35,0%, ψυγείου 14,6%, ”ζεστή γωνιά” σούπερ μάρκετ 10,4% και αποξηραμένα 1,9%. Οι κατηγορίες των κατεψυγμένων έτοιμων φαγητών και των φαγητών ψυγείου είναι αυτές που κερδίζουν έδαφος σε βάρος των κονσερβών. Οι συγκεκριμένες κατηγορίες εκτιμάται ότι θα παρουσιάσουν το μεγαλύτερο ποσοστό ετήσιας αύξησης κατά την επόμενη διετία.

Πηγές του εξεταζόμενου κλάδου εκτιμούν ότι σύμφωνα με τις ισχύουσες συνθήκες και τάσεις, η εγχώρια κατανάλωση έτοιμων φαγητών θα εξακολουθήσει την ανοδική της πορεία τόσο κατά το τρέχον έτος όσο και κατά το 2007, αν και οι ετήσιοι ρυθμοί ανόδου (ως προς τη συνολική αξία σε τιμές χονδρικής) θα είναι σχετικά χαμηλότεροι σε σύγκριση με αυτούς των προηγούμενων ετών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v