Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Folli-KAE: Το αμφιλεγόμενο deal στο... μικροσκόπιο

Με επικριτικά σχόλια (κυρίως για το ύψος του τιμήματος) υποδέχτηκε η πλειονότητα των αναλυτών το deal της Folli Follie για την απόκτηση των ΚΑΕ, ενώ σημαντική πίεση δέχθηκαν οι μετοχές των δύο εταιριών. Από την πλευρά τους, οι άμεσα ενδιαφερόμενοι τονίζουν πως πρόκειται για κίνηση στρατηγικής σημασίας και μακράς πνοής, για την οποία υπάρχουν συγκεκριμένα σχέδια.

Folli-KAE: Το αμφιλεγόμενο deal στο... μικροσκόπιο
της Πέννυς Κούτρα

Αμφιλεγόμενη όσο λίγες επιχειρηματικές κινήσεις της τελευταίας περιόδου, η απόκτηση της πλειοψηφίας των Καταστημάτων Αφορολόγητων Ειδών (ΚΑΕ) από τη Folli Follie έχει σχολιαστεί επικριτικά από τους διεθνείς επενδυτικούς οίκους, αλλά και από τους εγχώριους θεσμικούς και έχει ήδη ”τιμωρηθεί”, με τις τιμές των μετοχών των δύο εταιρειών να υποχωρούν, αλλά και τις τιμές-στόχους να περικόπτονται επίσης.

Στον αντίποδα, η διοίκηση των ΚΑΕ και Folli Follie, πέραν της διαβεβαίωσης που παρείχαν στην ετήσια τακτική γενική συνέλευση της πρώτης, ότι πρόκειται για μια συνεργασία στρατηγικής σημασίας και μακροπρόθεσμης διάρκειας, συμφώνησαν πως η μεν ΚΑΕ διαθέτει τα κεφάλαια, η δε Folli Follie την τεχνογνωσία και τις επαφές που θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη.

Η εικόνα αναμένεται να συμπληρωθεί κατά τι εντός του Ιουνίου, όταν οι διοικήσεις των δύο εταιρειών διατυπώσουν προβλέψεις για την πορεία των μεγεθών τους στη χρήση του 2006 (σύμφωνα με πληροφορίες, η δημοσιοποίησή τους αναμένεται πριν από τις 30 Ιουνίου, οπότε πραγματοποιείται η τακτική γενική συνέλευση των μετόχων της Folli Follie) αλλά και αφού η Δικαιοσύνη τοποθετηθεί σε ό,τι αφορά την άρση της άδειας εμπορίας πετρελαιοειδών από τα ΚΑΕ (σύμφωνα με πληροφορίες, νέα από την προσφυγή στη Δικαιοσύνη αναμένονται εντός της ερχόμενης εβδομάδας)

Το τίμημα

Εν αρχή... είναι το τίμημα, το οποίο χαρακτηρίστηκε από το σύνολο των επενδυτικών οίκων και παραγόντων της αγοράς ακριβό.

Υπενθυμίζεται πως το επιπλέον ποσοστό του 24,67% των ΚΑΕ αποκτήθηκε από τη Folli Follie έναντι ποσού 202 εκατ. ευρώ (15,6 ευρώ ανά μετοχή). Να σημειωθεί επίσης ότι το 2003, κατά τη φάση ιδιωτικοποίησης των ΚΑΕ, η Folli Follie (σε κοινοπραξία με τον όμιλο Γερμανού) είχε αποκτήσει το 24,7% της εταιρείας έναντι 8,4 ευρώ ανά μετοχή μέσω δανεισμού, ο οποίος εν πολλοίς εξυπηρετούνταν από τα μερίσματα και την κερδοφορία της εξαγορασθείσας ΚΑΕ.

Η απορία για το deal και το τίμημα επιτάθηκε καθώς, όπως εκ των υστέρων επιβεβαιώθηκε από τη διοίκηση της Folli Follie και της Γερμανός, υπήρξε στις αρχές του 2006 προσφορά εξαγοράς των ΚΑΕ στην τιμή των 17,3 ευρώ ανά μετοχή από αμερικανικό equity fund.

Σύμφωνα με τον βασικό μέτοχο Folli Follie, το τίμημα για τα ΚΑΕ δεν είναι ακριβό, αν συνυπολογίσει κανείς τις προοπτικές ανάπτυξής τους, ενώ επίσης εκτιμά ότι η απώλεια εμπορίας πετρελαιοειδών -εφόσον καταστεί οριστική- θα υποκατασταθεί σύντομα με νέες δραστηριότητες.

Ο αντιπρόεδρος της Folli Follie παραδέχεται πως η δανειακή επιβάρυνση για την εισηγμένη είναι σημαντική, αλλά, όπως ήδη έχει γίνει γνωστό, προετοιμάζεται η έκδοση ομολογιακού δανείου 210 εκατ. ευρώ, που θα υποκαταστήσει το βραχυπρόθεσμο δάνειο για την εξαγορά.

Σε ό,τι αφορά τις άμεσες λειτουργικές συνέργειες ανάμεσα στις δύο εταιρείες, αυτές υπολογίζονται σε 4 εκατ. ευρώ περίπου και εστιάζονται στην εξοικονόμηση πόρων από τα logistics αλλά και διοικητικών λειτουργιών. Παρ’ όλα αυτά, ευλόγως οι παρατηρητές αναρωτιούνται γιατί αυτές δεν προέκυψαν νωρίτερα, καθώς η μετοχική και διοικητική σχέση των δύο εταιρειών υπήρχε ήδη από το 2003.

Τα σχέδια

Οι αιτιάσεις τόσο για την κοινή στρατηγική όσο και για την πορεία της κάθε εταιρείας ξεχωριστά είναι πολλές και σε αρκετά σημεία παραμένουν αναπάντητες από τη νέα διοίκησή τους. Ωστόσο, σε δεύτερο πλάνο παραμένουν υπολογίσιμα μια σειρά στοιχεία που στη συγκυρία φαίνεται πως υποβαθμίζονται.

Η εξαγορασθείσα ΚΑΕ αποτελεί εδώ και χρόνια μια μηχανή χρήματος με πολύ καλά περιθώρια κέρδους (το μικτό περιθώριο υπολογίζεται σε 20%-25%, ενώ ο μέσος όρος των ομοειδών εταιρειών κινείται στο 7%-5%), διαθέσιμα κεφάλαια ύψους 70 εκατ. ευρώ και τη δυνατότητα πολλαπλάσιου δανεισμού προκειμένου να εξυπηρετήσει τα όποια επενδυτικά της σχέδια.

Από την άλλη, η βασική μέτοχος της Folli Follie -παρά τον σκεπτικισμό για τη μελλοντική της ανάπτυξη- αποτελεί κατά τεκμήριο τη μοναδική ελληνική εταιρεία η οποία έχει δημιουργήσει λιανικό δίκτυο 300 καταστημάτων με παρουσία σε 22 χώρες, διαθέτει επώνυμο προϊόν και πραγματοποιεί το 95% των πωλήσεών της στο εξωτερικό.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό -και χωρίς να έχουν δοθεί περαιτέρω διευκρινίσεις σε ό,τι αφορά την αποδοτικότητα των όποιων επιχειρηματικών κινήσεων-, επιχειρείται η μεταμόρφωση της Καταστημάτων Αφορολογήτων Ειδών, από κερδοφόρα μεν, τοπικής εμβέλειας δε, εταιρεία σε έναν διεθνοποιημένο εμπορικό και όχι μόνον όμιλο.

Το σχέδιο είναι μεγαλεπήβολο και περιλαμβάνει εξαγορά διεθνών luxury brands, ανάπτυξη ελληνικών τα οποία θα μπορούν να ανταποκριθούν στον διεθνή ανταγωνισμό και επέκταση στον κλάδο του τουρισμού.

Ειδικότερα, το σχέδιο ”εισόδου” της εταιρείας στον τουριστικό κλάδο προβλέπει τη ναύλωση αεροσκαφών Airbus της Ολυμπιακής Αεροπορίας -μέσω της προπληρωμένης αγοράς εισιτηρίων-, τρεις πτήσεις την εβδομάδα από την Ελλάδα προς το Χονγκ Κονγκ και από εκεί σε 22 πόλεις της Κίνας με ένα εισιτήριο.

Μέσω της κίνησης αυτής η εταιρεία επιδιώκει να αποκτήσει εν δυνάμει καταναλωτές, και δη Κινέζους, οι οποίοι, σύμφωνα με διεθνείς έρευνες, ξοδεύουν κατά μέσον όρο για τέσσερις ημέρες διαμονής τους στην Ευρώπη περί τα 5.500 δολάρια για αγορές προϊόντων.

Σε ό,τι αφορά την εμπορική δραστηριοποίηση των ΚΑΕ εκτός συνόρων, ο κ. Τζώρτζης Κουτσολιούτσος, αν και δηλώνει πως δεν υπάρχουν ”ανακοινώσιμοι” στόχοι, συμπληρώνει ότι οι όποιες κινήσεις θα γίνουν εντός του 2006.

Αναζητείται επώνυμο διεθνές brand από τον χώρο των ειδών πολυτελείας το οποίο, εκτός από υψηλά περιθώρια κέρδους και σχετική αναγνωρισιμότητα, να έχει περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης. Θα μπορούσε να είναι κάποια νέα επωνυμία που δεν έχει διεισδύσει ακόμη στις υπερκαταναλωτικές αγορές της Ασίας και της Ιαπωνίας ή κάποια παλιά επωνυμία που η δυναμική της έχει ”ατονήσει” και χρειάζεται επαναλανσάρισμα. Σύμφωνα με τον κ. Κουτσολιούτσο, η αναζήτηση αφορά σε εταιρεία του χώρου των αξεσουάρ μόδας, η οποία δεν έχει επενδυτική υποστήριξη ή χρηματιστηριακή παρουσία, ”φωτογραφίζοντας” έτσι και το ύψος της εξαγοράς.

Όσο δε για την ”εξαγωγή” ελληνικού επώνυμου προϊόντος, η αναζήτηση αφορά διάφορους τομείς, ενώ το κριτήριο επιλογής είναι να φέρει έξυπνο concept, ελληνικό συμβολισμό και δυνατότητα διείσδυσης στις ξένες αγορές.

Πως θα κινηθεί η μητρική

Στον απόηχο των νέων σχεδίων για τη θυγατρική, o διευθύνων σύμβουλος της Folli Follie επαναβεβαιώνει ότι τα σχέδια ανάπτυξης της μητρικής υλοποιούνται και επικεντρώνονται στην ενίσχυση της παρουσίας του ομίλου στις υφιστάμενες αγορές όπου δραστηριοποιείται, με έμφαση στην αγορά της Κίνας, στην οποία στοχεύει να ελέγχει 100 καταστήματα το 2008 (από 60 σήμερα).

Επίσης, παραμένει σε ισχύ το πλάνο εισόδου στην αγορά των ΗΠΑ το 2007, η αύξηση της παρουσίας των προϊόντων της σε αεροπορικές γραμμές και αεροδρόμια, ενώ σχεδιάζεται και το διεθνές λανσάρισμα ομώνυμου αρώματος σε συνεργασία με διεθνή οίκο κοσμετολογίας.

Παρ’ όλα αυτά, στο τρίμηνο του 2006 ο όμιλος της Folli Follie παρουσίασε επιβράδυνση στους ρυθμούς ανάπτυξης των πωλήσεων, ιδίως στις αγορές της Ελλάδας και της Ευρώπης. Οι πωλήσεις του ομίλου αυξήθηκαν κατά 24% στην Ασία, κατά 10% στην Ιαπωνία, κατά 3% σε Ευρώπη και Ελλάδα και κατά 14% στον τομέα των Duty Free και των αεροπορικών γραμμών.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 430 της εφημερίδας ”Μέτοχος & Επενδύσεις”, που κυκλοφόρησε στις 16 Ιουνίου 2006.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v