Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Hellastat: Μελέτη για τον κλάδο των Super Market

Ικανοποιητική αύξηση στον τζίρο του οργανωμένου λιανεμπορίου φέρνει η οργανική ανάπτυξη, σύμφωνα με μελέτη της Hellastat. Ο συνολικός κύκλος εργασιών σημείωσε αύξηση κατά 6,6% το 2005, αλλά με ακριβό τίμημα, ήτοι μείωση 5,4% στα λειτουργικά κέρδη των 6 μεγαλύτερων.

Hellastat: Μελέτη για τον κλάδο των Super Market
Ικανοποιητική αύξηση στον τζίρο του οργανωμένου λιανεμπορίου φέρνει η οργανική ανάπτυξη, σύμφωνα με μελέτη της Hellastat. Ο συνολικός κύκλος εργασιών σημείωσε αύξηση κατά 6,6% το 2005, αλλά με ακριβό τίμημα, ήτοι μείωση 5,4% στα λειτουργικά κέρδη των 6 μεγαλύτερων.

Σύμφωνα με τη μελέτη της Hellastat, σε μία νέα περίοδο όπου οι προσπάθειες επικεντρώνονται περισσότερο στην οργανική ανάπτυξη και την αναβάθμιση σε όλους τους τομείς και λιγότερο στις εξαγορές και συγχωνεύσεις έχει εισέλθει πλέον ο κλάδος των Super Market στην Ελλάδα, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Hellastat.



Τα αποτελέσματα ενός αντιπροσωπευτικού δείγματος του κλάδου για το 2005 δείχνουν ότι οι προσπάθειες αποδίδουν καρπούς καθώς ο συνολικός τζίρος 45 επιχειρήσεων ανήρθε σε 7,7 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 6,6% σε σύγκριση με το 2004, χρονιά κατά την οποία ολοκληρώθηκαν 2 σημαντικές συγχωνεύσεις για τις ΑΒ και ΜΕΤΡΟ.

Επίσης, η συνεχής ενίσχυση του μεριδίου των προϊόντων private label στις πωλήσεις των μεγάλων αλυσίδων -τα οποία είναι φθηνότερα έναντι των επώνυμων ανταγωνιστών τους- πιέζουν την αξία των πωλήσεων παρά την αύξηση του όγκου. Συνεπώς, η αύξηση των πωλήσεων που επιτυγχάνεται το 2005 είναι σημαντική, αν ληφθούν επίσης υπόψη δυσμενείς εξελίξεις τόσο στην πλευρά της ζήτησης (η κρίση που πλήττει αυξανόμενο αριθμό ελληνικών νοικοκυριών λόγω της αύξησης του κόστους ζωής) όσο και της προσφοράς (αρνητική δημοσιότητα από μεμονωμένα κρούσματα υγειονομικών και αγορανομικών παραβάσεων, αλλά και διατροφικά σκάνδαλα).

----Έντονος ανταγωνισμός, έμφαση στην οργανική ανάπτυξη και βελτίωση

Οι μεγάλου μεγέθους εξαγορές και η είσοδος ξένων πολυεθνικών αλυσίδων φαίνεται πλέον να έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο τους, χωρίς βέβαια να αποκλείονται στο μέλλον νέες συνεργασίες, ακόμη και μεταξύ των μεγαλύτερων παικτών του κλάδου.

Πάντως, η τελευταία 2ετία είναι για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις μία περίοδος:



* έντονης ανάπτυξης στο δίκτυο καταστημάτων –κάθε μεγέθους και τύπου, τόσο ιδιόκτητων όσο και franchise,

* παρεμβάσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα για τη βελτιστοποίηση της διαχείρισης των αποθεμάτων,

* περαιτέρω προώθησης των προϊόντων ιδιωτικής ταμπέλας, ως αντίδοτο στον ανταγωνισμό των discount markets,

* διαρκούς ελέγχου των τιμών και γενικότερα της εμπορικής πολιτικής, με στόχο να προσφέρεται στον καταναλωτή μια ολοκληρωμένη οικονομική λύση για τις αγορές του σε βασικά προϊόντα,

* ανάπτυξης συμπληρωματικών υπηρεσιών με έμφαση στα προϊόντα αρτοποιείου, το έτοιμο φαγητό,

* διασφάλισης της υγιεινής και της ποιότητας των τροφίμων με την εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων HACCP.

----Άνοδος του κύκλου εργασιών για 7 στις 10 επιχειρήσεις, στο -13,3% η μέση μεταβολή της καθαρής κερδοφορίας

Οι 31 από τις 45 επιχειρήσεις του δείγματος εμφανίζουν το 2005 άνοδο των εσόδων τους, με τον μέσο ρυθμό αύξησης να εκτιμάται στο 1,1%, αισθητά χαμηλότερα σε σύγκριση με τη μέση ετήσια αύξηση κατά 4,3% την 3ετία 2005/2003.



Η συγκέντρωση στον κλάδο ενισχύεται, με τις 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις να δημιουργούν το 2005 το 84,9% των πωλήσεων, έναντι 83,5% το 2002, θυσιάζουν ωστόσο μέρος των κερδών τους, καθώς το 2005 κέρδισαν το 83,7% της πίτας έναντι 84,7% την προηγούμενη χρονιά.

Σημαντική υστέρηση καταγράφεται στην κερδοφορία, καθώς 1 στις δύο επιχειρήσεις υπόκειται σε μείωση των καθαρών αποτελεσμάτων της, ενώ δυσμενέστερη είναι η εικόνα των λειτουργικών κερδών, με 30 επιχειρήσεις να εμφανίζουν χαμηλότερα ΚΠΤΦΑ σε σύγκριση με το 2004.

Οι 6 μεγαλύτερες αλυσίδες του κλάδου εμφανίζουν μείωση των ΚΠΤΦΑ το 2005 σε σύγκριση με το 2004, η οποία κατά μέσο όρο εκτιμάται στο 5,4%.



Το μέσο καθαρό περιθώριο ακολουθεί σταθερά πτωτική πορεία την τελευταία 3ετία και διαμορφώνεται στο 1,4% το 2005, χαμηλότερο ακόμη και από τα επίπεδα του 2002 όπου εκτιμάται στο 1,5%.

Η αποδοτικότητα του ενεργητικού περιορίζεται στο 3,6% (4,3% το 2004) και της καθαρής θέσης στο 17,9% (32,7% το 2004). Στην ανάλυση της Hellastat δεν διαπιστώνονται αξιόλογες διαφορές στις επιδόσεις μεταξύ μεγάλων και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεων.

Οι προσπάθειες αποτελεσματικότερης διαχείρισης των αποθεμάτων φαίνεται να αποδίδει καρπούς καθώς τα αποθέματα ανακυκλώνονται κάθε 57 ημέρες στις μεγάλες επιχειρήσεις έναντι 62 το 2002.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v