Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Hellastat: Μελέτη για τον κλάδο αυτοκινήτου

Πτώση 6,9% σημείωσαν οι ταξινομήσεις επιβατικών οχημάτων το 2005. Τα συνολικά έσοδα 39 επιχειρήσεων – μελών του ΣΕΑΑ για το 2005, σύμφωνα με μελέτη της Hellastat, μειώθηκαν κατά 4% και τα καθαρά προ φόρων κέρδη κατά 16,6%. Πτωτική είναι η τάση και στο πρώτο 5μηνο του 2006 σε σαφώς ηπιότερους τόνους ωστόσο, καθώς οι πωλήσεις υπολείπονται κατά 1,4%.

Hellastat: Μελέτη για τον κλάδο αυτοκινήτου
Μειωμένος κατά 20 χιλ. είναι ο αριθμός των επιβατικών οχημάτων που πωλήθηκαν κατά το 2005 σε σύγκριση με το 2004, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκίνητων και τη σχετική επεξεργασία που περιλαμβάνεται σε μελέτη της Hellastat για τον κλάδο.

Πτωτική είναι και η τάση που καταγράφεται στο πρώτο 5μηνο του 2006 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2005, σε σαφώς ηπιότερους τόνους ωστόσο, καθώς οι πωλήσεις υπολείπονται κατά 1,4%, στα 126 χιλ. οχήματα.

Στην ανάλυση της Hellastat επισημαίνεται ότι το 2004 ήταν μία καλή χρονιά για τον κλάδο, με τον όγκο των πωλήσεων να εμφανίζει αύξηση κατά 12,6%.

Τη μεγαλύτερη μείωση υπέστη η αγορά των πολυτελών αυτοκινήτων (-25,7%) και των Van (-19,4%), στην κατηγορία των οποίων το 2005 εμπίπτουν και τα Caravan.

Σημαντική κρίνεται και η μείωση των ταξινομήσεων των μικρομεσαίων οχημάτων (-11,1%), γεγονός που οδηγεί στην απώλεια μεριδίου αγοράς κατά 1,3 ποσοστιαία μονάδα.

H Eυρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), σε πρόσφατη μελέτη για την αγορά της Δυτικής Ευρώπης, εκτιμάει τις νέες ταξινομήσεις επιβατικών οχημάτων για το 2005 σε περίπου 16,8 εκ., μόλις 0,3% αυξημένες σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Η σημαντική αυτή επιβράδυνση στο ρυθμό αύξησης από το αντίστοιχο ποσοστό του 2004 (3,1%) υποδεικνύει ότι και η ευρωπαϊκή αγορά εισέρχεται σε περίοδο στασιμότητας.

---Ενισχύονται τα μερίδια του TOP-5 αλλά και των μικρότερων

Την πρώτη θέση βάση του αριθμού ταξινομηθέντων επιβατικών οχημάτων καταλαμβάνει το 2005 η HYUNDAI, η οποία διατηρώντας αμετάβλητο τον όγκο των πωλήσεων της ενισχύει το μερίδιο της κατά 0,6 μονάδες, στο 9,2%, αφήνοντας δεύτερη με διαφορά 2.898 οχημάτων την TOYOTA, ο αριθμός οχημάτων της οποίας μειώθηκε κατά 16,9% που οδηγεί σε απώλεια μεριδίου αγοράς της τάξης της μιας ποσοστιαίας μονάδας, στο 8,1%.

Ωστόσο, η εικόνα στις δυο πρώτες θέσεις αλλάζει άρδην στο πρώτο 5μηνο του 2006, καθώς η TOYOTA με 11.871 οχήματα κατατάσσεται πρώτη, με μερίδιο 9,4% και ανάπτυξη πωλήσεων κατά 13,1%.

Οι συνολικές πωλήσεις των 5 πρώτων μεγαλύτερων εισαγωγέων (ανά μάρκα) ανέρχονται το 2005 σε 107.065 τεμάχια (111.347 το 2004), μειωμένες κατά 3,8%, με αποτέλεσμα το συνολικό μερίδιο αγοράς να διαμορφώνεται στο 39,7% από 38,4% το 2004.

Στις θέσεις 6 έως 10 της κατάταξης καταγράφεται απώλεια μεριδίου μεγέθους 1,5 ποσοστιαίας μονάδας, ενώ στις θέσεις 21 και χαμηλότερα επιτυγχάνεται αύξηση πωλήσεων κατά 5,8% και διόγκωση μεριδίου κατά 1,2 μονάδες, στο 10%.

----Πτώση κύκλου εργασιών και καθαρής κερδοφορίας

Τα συνολικά έσοδα 39 επιχειρήσεων – μελών του ΣΕΑΑ για το 2005 διαμορφώνονται στα 5,5 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 4% -μετά τις σχετικές προσαρμογές για πρώτες ή/και υπερδωδεκάμηνες εταιρικές χρήσεις- ενώ αντίστοιχα τα καθαρά προ φόρων κέρδη σε 255 εκ. ευρώ, μειωμένα κατά 16,6% σε σύγκριση με το 2004.

Το πλήθος των εισαγωγέων αντιπροσώπων μοιράζεται εξίσου μεταξύ αυτών που πέτυχαν αύξηση των εσόδων και αυτών που υπέστησαν μείωση, ωστόσο οι 3 στις 4 εμφανίζουν είτε κάμψη κερδών (23), είτε αύξηση ζημιών (3) είτε ζημιογόνα αποτελέσματα έναντι κερδοφορίας (4).

Ως συνέπεια της κάμψης της αγοράς, το μέσο μικτό περιθώριο στον κλάδο μειώνεται κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες, στο 16,4%, το λειτουργικό περιθώριο ωστόσο, λόγω της συγκράτησης του λειτουργικού κόστους στο 17% επί των πωλήσεων (16,3% το 2004), διαμορφώνεται στο 4,3% από 5,7% το 2004.

Το καθαρό περιθώριο κέρδους εκτιμάται στο 1,7% (2,3% το 2004), το TOP-5 ωστόσο του κλάδου λειτουργεί σε σχεδόν διπλάσιο επίπεδο, στο 3% (3,6% το 2004).

----Ένα στα τέσσερα επιβατικά οχήματα είναι συμβατικής τεχνολογίας

Παρά τους ταχύτατους ρυθμούς ανάπτυξης των πωλήσεων τα τελευταία χρόνια, το 23,6% των επιβατικών οχημάτων είναι συμβατικής τεχνολογίας, ταξινομημένο πριν από το 1990. Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΑΑ, ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ε.Ε. εκτιμάται κάτω από 10%, χαρακτηρίζοντας έτσι τον ελληνικό στόλο όχι απλά γηρασμένο, αλλά και ρυπογόνο.

Η προοδευτική αντικατάσταση των οχημάτων λόγω παλαιότητας αλλά και η –έστω και μακροπρόθεσμη- προοπτική της πετρελαιοκίνησης στα πλαίσια εναρμόνισης με τις πρακτικές που ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις διαμορφώνουν θετικές προοπτικές για τον συγκεκριμένο κλάδο του ελληνικού εμπορίου. Ωστόσο, στην προοπτική ανόδου της αγοράς σημαντικό μερίδιο διεκδικούν τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα, καθώς αυτά στο πρώτο 4μηνο του 2006 κάλυψαν το 12,1% της αγοράς, από 9,1% το 2004.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v