Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!
Οι δεκάδες περιπτώσεις αδήλωτων εισοδημάτων και αδιαφανούς προσαύξησης περιουσίας που εντόπισε το ΣΔΟΕ ανά την Επικράτεια χάρη στη διασταύρωση στοιχείων τραπεζικών λογαριασμών και φορολογικών δηλώσεων των εμπλεκομένων, επιβεβαιώνουν για ακόμη μία φορά τη λαϊκή ρήση, «δεν θέλει κόπο, θέλει τρόπο»…
Καταδεικνύει επίσης ότι η πάταξη της κυριότερης πηγής οικονομικής και κατά προέκταση κοινωνικής αδικίας στον τόπο μας, της φοροδιαφυγής, μπορεί να υπάρξει μόνον εάν οι φοροελεγκτικές αρχές μπορέσουν να ελέγξουν το άναρχο τοπίο της ελληνικής οικονομίας, αξιοποιώντας στοιχεία που, σε πολλές περιπτώσεις, έχουν ήδη στη διάθεσή τους, ή και… δεν έχουν.
Τρανό παράδειγμα, ως προς αυτό, στέκουν τα έσοδα της τάξης των 80 εκατ. ευρώ από την «αυτόβουλη» εμφάνιση διαφόρων προσώπων, τα ονόματα των οποίων φιγουράριζαν στη λίστα Λαγκάρντ, κατά την περίοδο που οι αρμόδιοι εισαγγελείς εξέταζαν τον -διάσημο πλέον- Ερβέ Φαλτσιανί…
Στις δεκάδες περιπτώσεις αδήλωτων -και άρα μη φορολογηθέντων- εισοδημάτων που ήρθαν χθες στο φως της δημοσιότητας, τα στοιχεία υπήρχαν και κατά το παρελθόν, αλλά απλά δεν αξιοποιούνταν…
Οι τραπεζικές καταθέσεις υπήρχαν και ήσαν ασφαλώς παχυλότερες, όπως υπήρχαν και οι φορολογικές δηλώσεις που υπέβαλαν οι υπόχρεοι.
Ουδείς όμως τολμούσε να διανοηθεί ότι το ελληνικό Δημόσιο θα αποκτούσε -κάποια στιγμή- την νομική επάρκεια αλλά και την τεχνογνωσία για τη διασταύρωση αυτών των στοιχείων που είχε ήδη στη διάθεσή του…
Κάποια στιγμή ήρθε, βέβαια, το πλήρωμα του χρόνου…
Η διαδικασία πάταξης ή εντέλει αντιμετώπισης του φαινομένου της φοροδιαφυγής μπορεί να επιταχυνθεί σημαντικά από τις δυνατότητες που παρέχουν τα ήδη εγκατεστημένα πληροφοριακά συστήματα στις τράπεζες, τα ασφαλιστικά ταμεία και βεβαίως από τη χρήση του πλαστικού χρήματος για τις κάθε λογής αγορές.
Η θεσμοθέτηση της κατοχύρωσης δαπανών, κατά τη διαδικασία υποβολής των ετήσιων φορολογικών δηλώσεων εισοδήματος, μόνο μέσω πλαστικού χρήματος (πιστωτικών και χρεωστικών καρτών), που θα ισχύσει για τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν από την 1.1.2016 και μετά, προφανώς αποτελεί μια ασφαλή δίοδο «εγκλωβισμού» του συναλλασσόμενου κοινού σε διαφανέστερες οδούς. Όμως, δεν αρκεί.
Όσο υψηλότεροι είναι οι φορολογικοί συντελεστές σε μια οικονομία, τόσο μεγαλύτερο είναι το κίνητρο διάπραξης αδικημάτων φοροδιαφυγής.
Αντίστοιχα, όσο υψηλότεροι είναι αυτοί οι συντελεστές, τόσο μεγαλύτερη επίδραση έχουν στην κάθε φύσεως οικονομικής δραστηριότητα, καταπιέζοντας τα όποια ανακλαστικά ανάκαμψης αυτή διαθέτει και εντείνοντας τον φαύλο κύκλο της υπερφορολόγησης.
Κάτι σαν την κότα και το αυγό…
Αντίθετα, εάν η προσπάθεια πάταξης της φοροδιαφυγής μπορέσει να αποφέρει αποτελέσματα και στον βαθμό που όσοι κρατούν τα ηνία της εξουσίας δεν επιδοθούν εκ νέου σε αλόγιστη αύξηση των δημόσιων δαπανών, κατά τις συνήθεις «αμαρτίες» του παρελθόντος, αυτός ο φαύλος κύκλος μπορεί να σπάσει, οδηγώντας έτσι σε μείωση φορολογικών συντελεστών και άρα επιτάχυνση της αναπτυξιακής διαδικασίας.
Εάν όντως το μέγεθος της παραοικονομίας στην Ελλάδα βρίσκεται εκεί που το τοποθετούν διάφορες μελέτες, οι οποίες έχουν κατά καιρούς δημοσιοποιηθεί, ήτοι περίπου στο 30% της καταγεγραμμένης οικονομίας, τότε ακόμη κι αν ένα τμήμα του μπορέσει να «συλληφθεί», πολλά από τα δυσβάσταχτα φορολογικά μέτρα που υφίσταται σήμερα ο συνεπής φορολογούμενος θα είναι, απλά, αχρείαστα.
Πρόκειται για μια ιδιαίτερα απλή αλλά συνάμα και ρεαλιστική συνταγή, η οποία εφαρμόζεται διεθνώς. Για να φθάσουμε, όμως, εκεί απαιτείται, κυρίως, τρόπος...
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.